Al enige tijd ben ik me aan het oriënteren op het plaatsen van een Hout CV op de plek waar nu mijn open haard zit. Er zijn echter een paar nadelen
- het plaatsen van de houtcv en leggen van leiding is nogal ingrijpend.
- de plek voor een buffervat is er wel, maar vereist verplaatsing van koelkast, wasmachine en droger en is daarmee niet ideaal
- de dimensionering luistert nogal nauw. Ik heb een goed geïsoleerde, maar oude (vrijstaande) woning. Ik gebruik ongeveer 1500 m3 gas en verwarm voornamelijk de woonkamer en als het echt koud wordt ook de douche. de woonkamer heeft een oppervlak van ongeveer 40m2 (100m3).
- Ik zou misschien daarom ook kunnen kiezen voor een houkachel op de plek van de open haard, maar ik wil graag de houtcv door de (zonne)boiler laten lopen, ik heb hiervoor plek. Bovendien wil ik mijn vrouw er niet mee opzadelen dat ze overdag continue met hout moet slepen.
- Last but not least natuurlijk de prijs. Ik heb eens een offerte laten maken die ongeveer uitkwam net onder de 10.000 euro, wat een terugverdientijd van 12 jaar er vanuitgaande dat ik het hout voor niets zou kunnen krijgen en geen onderhoud hoef te plegen. Dat vind ik wel een beetje erg lang.
Vandaar de gedachte om geen houtcv, maar bijvoorbeeld een houtvergasser te nemen. Ik heb een klein hokje op ongeveer 20 meter van de woning waar deze in zou kunnen, maar ik wil de buurman (die daar vlak naast woont) niet opzadelen met eventuele 'uitlaatgassen'. Bovendien lijkt me het overbruggen van een afstand van 20 meter ook weer een verlies.
Toen ik een beetje rond ging kijken op internet zag ik deze foto op dit forum. download/file.php?id=1045
Zoiets lijkt me wel wat, en ik vroeg me af of iemand op een dergelijke wijze een houtvergasser heeft draaien. Ik zou deze makkelijk achter de woning kunnen zetten, de leidingen dan op de zolder laten binnenkomen zodat deze zowel de zonneboiler als het CV kanaal kan verwarmen.
Graag hoor ik jullie tips, ideeën en dergelijk om debacles te voorkomen