kettingzaag stihl 041 av

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John

Re: kettingzaag stihl 041 av

Bericht door Dutch John »

Guus,

Natuurlijk heb je gelijk dat een ongelukje snel gebeurd is. Maar als je -zelfs als particulier- een openbare wal of bos aan het dunnen bent, moet je wel voldoen aan de veiligheidseisen. Denk aan helm, zaagbroek en -schoenen. Daar hoort m.i. een zaag met kettingrem ook bij. Staatbosbeheer zal het je niet toestaan. En wat zegt de verzekering? Je familie?

En inderdaad, bijvoorbeeld een zaagbroek kan je een vals gevoel van veiligheid geven. Maar om hem dan maar uit te laten?

Eddy,

Waarom ben je bereid om zoveel geld te geven voor een antieke Stihl? Verkopers menen door de merknaam goud te bezitten. Als het je gaat om een reserve zaag, dan zijn er meer kwaliteitsmerken die gebruikt minder kosten, maar wel alle moderne gemakken bevatten. En waar de onderdelen nog ruim voorradig en daardoor betaalbaar zijn. Koop een inruiler bij een dealer. Kocht de mijne daar ook; in deze tijd van het jaar. 100 euro. Met garantie, ondanks dat de dealer een ander merk voert.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
eddy1

Bericht door eddy1 »

Heb zojuist een Stihl MS 261 C-BE gezien die 775 euro kost, daar heb ik dan wel mogelijks 2 jaar garantie op, maar weet niet of men mijn MS280 gaat over nemen.(anders kosten deze rond de 920 euro).
Mijn stihlverdeler neemt zelf geen toestellen over, wat ik spijtig vind, anders had ik mij al lang daar een andere zwaardere voor de bosbouw gekocht. Voor 100 euro vind je niet snel een goed toestel, is meestal al bijna op wat betreft kracht en dergelijke.
Wat betreft veiligheid, daar heb je inderdaad gelijk in, heb al eens in mijn zaagbroek gezaagd, goed dat ik ze aan had , anders was het mijn been geweest, idem mijn zaaglaarzen, ook al eens vooraan geraakt. Reden was dat ik bij het naar voor stappen dan mijn kettingrem niet had opgezet. Beginnersfout???? Of te roekeloos, kettingzagen zijn inderdaad gevaarlijk en dat blijft het ook. Ongelukje met de gevolgen van dien zijn snel gebeurd.
Dutch John

eddy1 schreef:Reden was dat ik bij het naar voor stappen dan mijn kettingrem niet had opgezet. Beginnersfout????
Je verzet toch alleen een pas met een zaag die stationair draait, waardoor de ketting stilstaat?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Volgens de boekjes wel, in de praktijk niet, zeker niet als je wat door wilt doen.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

zie geregeld zagen die bij stationair nog een lopende ketting hebben. Óf het stationaire toerental is te hoog, of de koppelingsveren zijn dan versleten waardoor de koppeling te vroeg aangrijpt.

groet
Erik
groet,
Erik
Dutch John

JantjeV8 schreef:Volgens de boekjes wel, in de praktijk niet, zeker niet als je wat door wilt doen.
Werkend aan een zaagbok, oké. Het op lengte maken in een bos, dat vergeven is van de braamstruiken, vraagt om wat minder haast.....

Groet,
DJ
eddy1

Bericht door eddy1 »

tot wanneer zouden ze dit type van zaag gemaakt hebben en wat zou toen ongeveer de prijs nieuw zijnde geweest zijn? Heeft iemand daar een idee van?
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Stihl 041AV ; gemaakt van 1967 tot 1986. In 1974 met 40 cm zwaard te koop voor 850 DM. De laatste modellen waren zelfs leverbaar met kettingrem.
groet,
Erik
Plaats reactie