Essent hersenspoeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

John Doh

Bericht door John Doh »

polderjongen schreef:Effe alle gekheid op een boel stokjes. Isoleren van tussenmuren. Lijkt me nogal een "probleempje" met dik beton waar je geen normale betonboor in krijgt. Afgezien of het mogelijk is, het is ook nog eens niet zinvol, want op de slaapkamers stoken we SOWIESO nooit. En die liggen dus tegen de buur appartementen aan. Of suggereren jullie nu dat ik me allerlei isolatiemaatregelen (met zeer fragenswürdige impact, eerst zien dan geloven) op de hals ga halen die de buren (totale nitwits op het vlak van duurzaamheid en niet bepaald geneigd om ook maar een millimeter in die richting "um zu denken", academische opleiding of niet) dan maar moeten gaan betalen? Ha!
Ik geloof dat de "pointe" hier wordt gemist. De isolatie is niet bedoeld voor de uitstroom van warmte, maar ter voorkoming van de instroom. Op je slaapkamer heb je er immers toch geen behoefte aan? Inderdaad is het zo dat je rekening er niet van zal dalen, maar wel je impact op het milieu, zij het dan via de rekening van de buren. Voor een echte idealist is het toch niet alleen het geld dat belang heeft? Op deze wijze kun je je ecologische "footprint" verkleinen.
John
Dutch John

Bericht door Dutch John »

polderjongen schreef:Het gaat aan alle kanten "knijpen", beste mensen. Op een gegeven moment "knapt" er iets...
De vraag is hoe lang die elastiek uitgerekt kan worden. Goed beschouwd is fossiele brandstof, ondanks de hoge olieprijs, nog steeds spotgoedkoop. Net als voedsel. Iedereen die eens nadenkt over de alternatieven of ze aan den lijve ondervindt, kan dit beamen. Met aan den lijve ondervinden bedoel ik degenen die bv hout stoken of, net als jij, pv panelen hebben. Of een moestuintje hebben. Of zelf een paar kippen hebben. Dergelijke alternatieven zijn nog steeds duurder dan het huidige massale aanbod. Energie en voedsel zijn verworvenheden die zo vanzelfsprekend zijn. Probleem is dat men nog steeds niet wil betalen voor deze eerste levensbehoeften, maar het bezitten van het allernieuwste gadget belangrijker lijkt te vinden.....

De elastiek zal nog een tijdje uitgetrokken worden. Er zal wel een wereldwijde recessie nodig zijn om tot bewustwording te komen, netzowel als wereldoorlogen in het verleden geleid hebben tot grote technologische sprongen voorwaarts. Maw eerst door het diepe dal van bewustwording en inzicht voordat we weer vooruit kunnen. Blijft alleen de vraag of de techniek de groeiende wereldbevolking voor kan blijven.

Het is niet zo dat er te weinig "groene" mensen zijn. Het probleem is dat er teveel mensen zijn......

Groet,
DJ
chathanky

Bericht door chathanky »

Welke technologische vooruitgang zie je dan nog?

Ik zie ze niet, er is niet eens voldoende capaciteit om met fosiel een duurzame oplossing op te bouwen.
Het zal mijn inziens in de toekomst een teruggang zijn naar weleer en met minder bevolking dan er nu rond wandelt.
Voor velen een trieste gedachte want vooruitgang went makkelijker dan teruggang.

Elke groei heeft zijn grenzen en die zijn inmiddels wel bereikt.
De groei tot op heden is altijd ten kosten gegaan van anderen als je de geschiedenis er op na ziet.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Wel Chat,

Pv panelen die voor weinig geproduceerd kunnen worden. Waterstof als medium. Kernfusie? Zaken waar men zich nu wel mee bezig houdt, maar door gebrek aan geld of door dwarsliggerij maar langzaam vooruit gaan.

En voor het overige kan ik je alleen maar gelijk geven......

Groet,
DJ
polderjongen

Bericht door polderjongen »

chathanky schreef:Elke groei heeft zijn grenzen en die zijn inmiddels wel bereikt. De groei tot op heden is altijd ten kosten gegaan van anderen als je de geschiedenis er op na ziet.
Niets is de natuur vreemd.

Ongelimiteerde aysmptotische groei bestaat niet in de natuur.
De mens is en blijft integraal onderdeel van de natuur, hoe erg sommige mensen dat ook vloeken in de kerk vinden.
Ergo: asymptotische groei van menselijke "economie" of vergelijkbare menselijke hersenspinsels zal vroeg of laat rücksichtslos afgekapt worden. ZEKER als die asymptotische groei keiharde materiële zaken betreft, want ons prachtige blauwe planeetje is immers een ongelofelijk eindig stofje in een oceaan van schitterende zwartheid....

In de ecologie wordt het instorten van asymptotische groei ook wel "catastrofe" genoemd. Zoiets als een hoge boom in een bos in een zogenaamd "climax" stadium die door een storm omwaait en een gigantisch gat slaat. Voor de niet van de normaliteit van dat fenomeen bewuste omstander inderdaad een "catastrofe" (zeker als het productiehout van hoge kwaliteit betreft). Maar voor de moraalloze "natuur" de gewoonste zaak van de wereld. Zonder incidenten geen dynamiek. Natuur is een en al dynamiek, met ups and downs.

De mens zal aan die absolute wetmatigheden nooit ontkomen. Hoe intelligent hij zijn omgeving ook naar zijn hand probeert te zetten. Het is onontkoombaar, als hij niet de keiharde lessen trekt van wat we nu al allemaal om ons heen zien. En het wordt nog vele malen erger, mark my words...

Laten we het er op houden dat ik gaarne in dezen ongelijk zal krijgen.

Maar misschien ben ik er toch ietsiepietsie te veel bioloog voor om het realiteitsgehalte ervan in te zien en de nietigheid van dat halve gare, met regelmaat o-lie-dom-me mensenras elke dag weer te erkennen.

Good luck to you all... :roll:

(leuk forumtopic!) :wink:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen

Bericht door polderjongen »

John Doh schreef:Ik geloof dat de "pointe" hier wordt gemist. De isolatie is niet bedoeld voor de uitstroom van warmte, maar ter voorkoming van de instroom. Op je slaapkamer heb je er immers toch geen behoefte aan? Inderdaad is het zo dat je rekening er niet van zal dalen, maar wel je impact op het milieu, zij het dan via de rekening van de buren. Voor een echte idealist is het toch niet alleen het geld dat belang heeft? Op deze wijze kun je je ecologische "footprint" verkleinen.
Ja hoor, die "pointe" had ik zekers weten door. Maar deze "idealist" heeft nogal wat "projecten" lopen en loopt zich al het vuur uit de sloffen voor deze en gene. Heb al meer dan genoeg gedaan voor de piepeltjes hiero, en daar zelden wat voor terug gekregen. Ook bij mij gaat "idealisme" tottutgaatjeennietverder...

Ben per slot van rekening ook maar een mens... :cry:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
Plaats reactie