Passiefhuis / nul-energie woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Post Reply
peterberg
Moderator

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Post by peterberg »

OK, daar gaat-ie dan weer. De tekeningen zijn ongeveer klaar, en zijn doorgestuurd naar de houtskeletbouwer in Duitsland. De omgevingsvergunning is inmiddels onherroepbaar geworden, de overdracht bij de notaris is afgelopen donderdag gepasseerd dus de grond is nu echt van ons. Er zijn geen bezwaren ingediend door de huidige bewoners in de periode van 6 weken, wat een grote opluchting was. Niet dat wij ons nu wel welkom voelen, daar is in dit stadium geen sprake van.

Vandaag heb ik nog wat puntjes op de i gezet samen met een kennis die architect is. In Twente, waar onze aannemer zit, is nu de bouwvak vakantie begonnen. Op 12 augustus is dat weer afgelopen en het vooruitzicht is dat de palen eind augustus, begin september de grond in gaan.

Die palen worden geen 25 meter lang om het pleistocene zand te bereiken zoals eerst gepland. In plaats daarvan worden ze "maar" 12,5 meter lang zodat ze een paar meter in een zandige tussenlaag komen te zitten. De rest gaat niet via een ringfundering maar door middel van een enkele plaat van 25 cm dik die op de palen steunt. Om voldoende draagkracht te krijgen komen er 26 van die kortere palen onder. Het heien daarvan is goedkoper en veroorzaakt minder trillingen dan bij gebruik van 19 lange palen.

We hebben nu echt "it giet oan" gevoel!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Johan Bosma

Post by Johan Bosma »

Gefeliciteerd! Wij hebben net de vergunning ingediend, en hopen ca half oktober te starten met heien. Ook bij ons de meevaller dat er kortere palen nodig zijn dan verwacht, op 10 meter hebben we genoeg draagkracht.
Al een PHPP ingevuld?
Groet'n, Johan
(bouwt ook een passiefhuis in Den Haag, rond koningsdag 2014 af :)
ritsaert snijder

Post by ritsaert snijder »

Gefeliciteerd Peter!
groet!

Ritsaert
Pieke

Post by Pieke »

Spannend Peter, ik hoop wel niet dat je nu nog minder actief hier bent. :wink: Veel succes!!
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
peterberg
Moderator

Post by peterberg »

Johan Bosma wrote:Al een PHPP ingevuld?
Kan ik die zelf invullen? Op een website, welke dan?

Jouw eind datum klinkt heel optimistisch, dan mag de gemeente wel opschieten voor de verandering. Ik veronderstel dat je net zoals wij de grond overeenkomst pas aan kan vragen als de vergunning binnen is. Daar heeft de gemeente tenminste 3 weken voor nodig, dan wordt die doorgestuurd naar de notaris van jouw keuze en die heeft minimaal 2 weken nodig om de overdracht voor te bereiden. In ons geval duurde het geheel 7 weken.
groeten, Peter
Sandman79

Post by Sandman79 »

Allemaal snelle termijnen, in België ligt gemiddeld tussen de eerste aanvraag van een bouwvergnning en het werkelijk verkrijgen ervan vaak zes maanden, als alles de eerste keer in orde is ;) Al was de woning die ik gebouwd heb in Haasdonk, vergund op 2 weken. :)
Johan Bosma

Post by Johan Bosma »

PHPP kan worden ingevuld door bv jouw bouwer, als je voor passiefbouwen certificaat of passiefhuis certificering gaat is het misschien al wel gedaan.

Naar aanleiding van o.a. jouw ervaringen zijn wij eea parallel aan het opstarten rondom de vergunning; ik heb goede hoop dat het goed gaat komen :)
Mees*

Post by Mees* »

Gaan we al bouwen?
peterberg
Moderator

Post by peterberg »

Ehhh... Nee, nog even niet. Het grondwerk is gedaan, de omtrek van het huis is nu zichtbaar. Gisteren, donderdag de 19e dus, zou de eerste paal de grond in gaan. Vanwege twijfels over de bereikbaarheid werd dat uitgesteld tot aanstaande dinsdag.

Nu diverse mensen zich ter plekke op de hoogte hebben gesteld is het heien voor onbepaalde tijd opgeschort. De gemeente heeft wel wat over beperkingen vermeld maar niet grenzen aangegeven wat nog wel kon en wat niet. Bovendien liep dat beroep bij de Raad van State van de huidige bewoners dus was er weinig aandacht voor.

Het komt er op neer dat de bochten op het kavel veld zelf te kort zijn voor zwaar transport en de asdruk moet ook beperkt worden. Vandaag horen we wat een spoedoverleg heeft opgeleverd, wij hebben inmiddels ook al alle hotemetoten tot aan de wethouder toe brandmails gestuurd en een redelijk aantal mede bouwers is gepast ongerust.

Als de gemeente geen oplossing aandraagt waar we wat mee kunnen dan moeten we overstappen op een andere fundering methode. Dat gaat dan weer duurder worden en kost tijd, maar een conflict dat weer een half jaar of meer gaat duren is geen optie. Het is natuurlijk zwaar balen, dat is waar.
groeten, Peter
frans

Post by frans »

Hoi Peter,
Klopt het dat ze eerst aan het graven zijn gegaan en dat ze dan wilden gaan heien?
Anders had men met rijplaten aan de gang kunnen gaan, en hoefde men niet zoveel bochten te maken.
Aan de andere kant, vermoedelijk zie ik het ook te simpel.
Voorlopig sterkte,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
peterberg
Moderator

Post by peterberg »

Het grondwerk is eerst gedaan omdat het een palenmatras wordt. Veel korte palen die relatief dicht bij elkaar staan. Met zo'n woud is het veel te lastig om nadien de grond tussen de palen uit te halen.

En ja, je ziet het te simpel. Er is een bouwweg en die eindigt 40 meter van de plek waar we willen bouwen. Er zijn twee opties om er te komen, de een over andere kavels met zware rijplaten en de andere over de bestaande straat die vanwege de bochten die gedraaid moeten worden aan gort gereden wordt.

De eerste optie blijft over, maar dan moet er eerst toestemming zijn van de eigenaren daarvan. In feite heb ik al aan een eigenaar om overpad verzocht maar die weigerde omdat hij vond dat de gemeente het op moest lossen. Het grappige is dat hij de kans loopt dat-ie er over een jaar ook niet meer bij kan omdat er dan een huis achter staat.
groeten, Peter
peterberg
Moderator

Post by peterberg »

Afijn, we hebben een bruikleen overeenkomst met de gemeente Den Haag gesloten om over een paar kavels te rijden die (nog) niet verkocht zijn. Maandagochtend worden daar 40 zware rijplaten van 6 meter lang, 1,5 meter breed en 2 cm dik overheen gelegd. Dan kan de dieplader met de heimachine er overheen en de vrachtwagen met de heipalen kan er dan komen. Die overeenkomst geldt voor bepaalde tijd, om precies te zijn 3 werkweken. Verlenging kan ook nog, als het een beetje meezit dan kan de hele fundering op deze manier gelegd worden.

Maar waar het om gaat: de eerste heipaal wordt donderdag 24 oktober geslagen. Dat is 5 weken later dan de vorige planning, de rek is er een beetje uit. Maar er zit weer schot in de zaak, het ziet er naar uit dat het nu echt gaat gebeuren!
groeten, Peter
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Goed om te horen Peter!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79

Post by Sandman79 »

Goed nieuws Peter!
Jan.

Post by Jan. »

Peter ik gun het jou en je vriendin allemaal wel natuurlijk.
ik bladerde zonet even terug naar de start van dit topic en zag dat je begin november vorig jaar bent begonnen met schrijven.

Ik dacht zo bij mezelf "dat kost toch veel energie voor je een 0-energie woning hebt" :lol:
Het huis is dan straks wel passief, zelf kun je niet zo passief zijn.

Is het dat allemaal waard? Zou je er aan begonnen zijn als je dit allemaal vooraf wist?
Een hoe verreken je dat allemaal [eco]logisch?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Post Reply