Invloed totale dakisolatie bij plaatsen van dakraam

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Iewan

Invloed totale dakisolatie bij plaatsen van dakraam

Bericht door Iewan »

Hallo allemaal,
Stel ik heb een schuin dak van x vierkante meter met een totale isolatiewaarde van R_dak. Daarin plaats ik nu een dakraam van y vierkante meter met een U-waarde van U_raam.

Over het algemeen hebben dakramen een lagere isolatiewaarde dan het dak zelf, maar daar staat tegenover dat ze wel energie binnenlaten (zoninstraling).

Is er een rekenmethode waarmee je inzichtelijk kunt maken hoeveel invloed een dakraam heeft op de totale isolatiewaarde van het dak? Zoiets als:

R_totaal = (R_dak * x) + (1/U_raam * y)

(maar dan vast ingewikkelder :) )

Ik ben erg benieuwd hoe dit zit, dezelfde vraag kun je natuurlijk ook stellen voor een buitenmuur met een raam.
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door kockie op 12 jul 2013, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titelfix
Tim

Re: Inlvoed totale dakisolatie bij plaatsen van dakraam

Bericht door Tim »

Welkom Iewan,

Je kan toch het oppervlak glas (bekende R) en oppervlak hout (kozijn) vergelijken met het oppervlak dak?

Dat is het verschil.

Tim
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: Invloed totale dakisolatie bij plaatsen van dakraam

Bericht door Pietje »

In de zomer is er veel zonnestraling, in de winter weinig. De berekening waar je op doelt is een statische berekening waar dit soort invloeden niet in kunnen worden opgenomen. Je kan wel een scenario bedenken voor een winterdag, waarbij je een integraalberekening maakt voor de verliezen door temperatuursverschillen (waarbij de temperatuur binnen en buiten met de tijd veranderen), en opbrengsten door zoninval door het raampje (waarbij hoek/intensiteit met de tijd verandert).
Zo'n integraal kun je (denk ik) het best simuleren / spreadsheet voor gebruiken. Voor de zoninval zijn vast gegevens te vinden bij zonne-collectoren-sites, waarbij het rendement van een raampje een heel eind naar de 100% gaat... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Johndc

Bericht door Johndc »

Ik heb geen weet van al die formules die je om de oren slaan. Maar weet wél dat het plaatsen van bvb Velux ramen zijn vruchten wel degelijk afwerpt. En heuuu...ja, ook in de winter. Mijn voorbeeld... wonende onder dak (45° helling) waarvan 6 Velux ramen (114 X 118) in de woonzone zuid gericht zijn. Een behoorlijke bijdrage leveren in het "wooncomfort". De rest van het dak heeft een isolatie van een 30cm rotswol en piepschuim. Dus ik mag wel degelijk stellen dat het vruchten afwerpt.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Een Velux dakraam heeft een Rc waarde van tussen de 1 en 1.4, een 30cm piepschuim boven de 3. Dus in de winter ga je er zeker op achteruit. De hamvraag is: hoeveel verlies lijd je door verminderde isolatie, en hoeveel krijg je terug door (zon)licht-inval, en op welke momenten is dat wenselijk/onwenselijk.

Kortom, een complex verhaal dat niet eenvoudig te beantwoorden is.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Het invallende licht vermindert waarschijnlijk de behoefte aan kunstlicht. Dat mag je dan ook wel meerekenen mits je de verminderde warmteopbrengst van die lampen eerst verdisconteert. :geek:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Paul Joosten schreef:Het invallende licht vermindert waarschijnlijk de behoefte aan kunstlicht. Dat mag je dan ook wel meerekenen mits je de verminderde warmteopbrengst van die lampen eerst verdisconteert. :geek:
Precies! Maar ik mag wel degelijk stellen dat het vruchten afwerpt... :lol:
Johndc

Bericht door Johndc »

Lach maar, ik denk genoeg ervaring te hebben wat warmte-opbrengst betekent in verschillende huizen. Daar heb ik geen grafiekjes voor nodig.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Jij kan toch wel tegen een stootje, John? ;-)

Ik kan me goed voorstellen dat je in het voor- en na-seizoen veel plezier hebt van je ramen. En ook in de winter midden op een heldere dag. Maar in een periode met vorst en bewolking ga je er vet op achteruit. Jouw gevoel vertelt je dat je over een jaar gezien goed resultaat boekt: bemoedigend.

Maar de vraag is een berekening...
Zwerius Kriegsman

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Even terug gekeken in mijn Passive Solar collegedictaten (Msc in Renewable Energy Systems Technology; Loughborough University UK).
Er komt nog wel iets meer bij kijken. Ook de warmteopslagcapaciteit van het vertrek is een belangrijke factor.
Google eens even op Duffie and Beckman en op CIBSE method.
Als U mij Uw e-mail adres stuurt kan ik U het college-dictaat (Engels) sturen.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Johndc

Bericht door Johndc »

En met die berekening ga je nu zwaar de mist in Pietje! Om een voorbeeldje te geven...de keuken. Vloeropp. 4.3 X 3.4. Daar moeten rondom de diepte van de keukenkasten afgetrokken worden. Vloerverwarming in het vrije gedeelte van de vloer. 3 Velux ramen zuid, helling 45° van 114 X 118. Wat neer komt op 3m² dubbel glas. Nog niet eens HR++ glas. Bij vriestemp. en volle zon doen we er best aan van de screens te laten zakken of de rolluiken neer te laten of de temp. in deze ruimte loopt op tot 28° op ooghoogte. De vloerverwarming heeft zijn eigen thermostaat in deze ruimte die ingesteld staat op 24° (s'nachts op 22°) Het moet al zwaar bewolkt zijn eer de CV pomp gaat draaien hoor! Dus neem maar aan dat dubbel glas dakvensters hun steentje bij dragen om je verbruik aan stook-kosten te verminderen. Of de screens en de rolluiken daar veel aan bijdragen laat ik maar in het midden.
Zwerius Kriegsman

Bericht door Zwerius Kriegsman »

@ JohnDC

Dat de dakvensters overdag een zinvolle bijdrage leveren aan de gratis "heat-input" is duidelijk.
Zeker op zonnige dagen. Maar hoe is het op bewolkte dagen...
Dat ze 's nachts echter een extra warmteverlies veroorzaken is ook duidelijk.
Het gaat echter om het totaal van extra warmtewinst en extra warmteverlies.
Als er sprake is van nachtelijke extra isolatie door rolluiken, dan is dat natuurlijk zeer goed, maar wel iets waar de topic-starter niet naar vroeg...
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Mees*

Bericht door Mees* »

Ik heb vorig jaar een Fakro raam geplaatst met driedubbel glas. Ik heb niet de indruk dat we daar heel veel verlies hebben. Met 1,6m hoogte wel veel licht.
Bevalt me overigens veel beter dan een Velux; voordeliger, kwaliteit vergelijkbaar en de bediening op een praktische plaats.
Iewan

Bericht door Iewan »

Dank allen voor jullie bijdrages, ik weet genoeg voor nu :)

Ik was al bang dat het geen makkelijk rekensommetje zou worden en dat is in ieder geval bevestigd. Ik begrijp ook goed dat los van het sommetje, de beleving moeilijk in een formule is uit te drukken! De toegevoegde waarde van meer licht en mogelijkheid tot ventileren kunnen groter zijn dan een goede isolatieschil.

Ik neem jullie bevindingen mee en zal verslag doen in ons project. Mochten mensen nieuwsgierig zijn: http://www.strowijknijmegen.nl

Zwerius Kriegsman: ik ben wel een beetje benieuwd naar het college-dictaat, ik stuur je een PB!
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Iewan schreef:Ik neem jullie bevindingen mee en zal verslag doen in ons project. Mochten mensen nieuwsgierig zijn: http://www.strowijknijmegen.nl
Mocht je ze nog niet kennen dan zou ik zeker bij de Aardhuizen uit Olst gaan buurten. http://www.aardehuis.nl
Die hebben ook veel gestudeerd op dit soort vragen.
Veel van wat ze daar realiseren heeft raakvlakken met jouw project!
Ziet er goed uit! Ga nog rustig verder lezen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie