Wij hebben een huis (gebouwd in 1987) met vloerverwarming op de begane grond (niet zuurstof-diffusiedicht), overal koperen leidingen.
Tot 4 jaar geleden werd de warmte geleverd door een CV-ketel met tussenliggende warmtewisselaar richting vloerverwarming. Op de verdieping zaten twee stalen radiatoren (ook allemaal met koperen leidingwerk), die dus aan de zuurstofarme kant van de warmtewisselaar direct verbonden waren met de CV-ketel.
Vier jaar geleden heb ik een WP geïnstalleerd. De CV-ketel is vervallen. De stalen radiatoren zijn vervangen door JAGA Linea (low H2O) convectoren omdat die geschikt zijn voor zeer lage watertemperaturen. En ik wil de WP natuurlijk met zo laag mogelijke watertemperaturen bedrijven.
De extra warmtewisselaar in het CV-systeem kon nu vervallen want de JAGA convectoren waren ook van koper.
De installatie bestaat dus uit de volgende materialen:
vloerverwarmingsslang: kunststof niet zuurstof diffusie dicht
leidingwerk: koper
koppelingen en appendages: messing
circulatiepomp: RVS (304)
Boilervat: RVS (316)
platenwarmtewisselaar WP (=condensor): RVS (hardgesoldeerde 316 platen)
Afgelopen februari raakte een koperen JAGA Linea convector lek (zomaar midden in een vinpijp). Binnen 4 jaar dus. Terwijl er 30 jaar garantie op zit...
Maar goed, lamellenblok is vervangen en probleem leek opgelost.
Vandaag raakt de 2e JAGA Linea convector lek. Wederom midden in een vinpijp.
Ik begrijp er niets van. Je zou na dit 2e incident gaan denken aan spanningscorrosie doordat het een open systeem betreft (waar immers door de vloerverwarmingsslang toch al zuurstof in komt).
Echter het vloerverwarmingsdeel met koperen aan- en afvoer leidingen functioneert al vanaf de bouw in 1987 probleemloos. Bovendien zou ik met genoemde materiaal-combinaties geen spanningscorrosie verwachten.
Het enige dat ik me nog voor kan stellen, is dat de koperen pijpjes in de convector onder (mechanische) spanning staan door de opgekrompen of geperste alu fins en dat daardoor het koper gevoeliger is voor (spannings?)corrosie?
Maar als ik naar de galvanische spanningsreeks kijk, heb ik in mijn optiek geen metalen edeler dan koper, dus zou het koper niet aangetast kunnen worden.
Ter info: het water in mijn CV systeem is altijd helder en niet zoals vaak gebruikelijk zwart. Er zit immers geen staal in het systeem. Een chemische analyse van het water heb ik niet. Het systeem is altijd gevuld / bijgevuld met drinkwater zonder toevoegingen.
Is hier iemand in dit forum, die kennis van zaken heeft en die mij kan adviseren? (en dan bedoel ik geen algemene zinnen als "je moet geen verschillende materialen met elkaar combineren", maar echt een gefundeerde analyse....