Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

doc,
Met google translate? :lol:
Is een Canadian PDM een puits Canadienne?
groet!

Ritsaert
Franq77
Contacteer:

Bericht door Franq77 »

PDM = poêle de masse, dus een massa kachel neem ik aan. Maar mijn Frans is ook maar zo zo...
ritsaert snijder

:lol: dat is inderdaad nogal kansrijker! :lol:
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Frank,

Ik zag op je blog wat vraagjes ivm het afwerken van sleuven.

Bekijk nog eens goed de uitleg van Grosseschmidt.

Aandachtspunten:

-Gebruik kalk, geen gips of cementprodukten.
-Leg het systeem eerst volledig aan enkel vastgeklemd in de sleuven met nagels (onder en boven de koperbuis uiteraard).
Je moet immers eerst 'lekvrij' testen met een luchttest.
Ten tweede moet je er water op temperatuur in kunnen voeren als je het dichtkalkt. De warmte in de leiding gaat immers voor je 'uitzettingsvoeg' zorgen in de nog 'natte kalk'. Staat beschreven in de pdf van Grosseschmidt.

G
Franq77
Contacteer:

Bericht door Franq77 »

Ik zit er aan te denken het volgende recept toe te passen:
- hak de sleuf uit
- smeer achterste deel sleuf dicht, zodat ook alle ontstane kieren en holtes erachter dicht zitten.
- leg een tijdelijke koperbuis er in, zodat de kalk uithard in de vorm van de buis.
- als kalk hard is dan de uiteindelijke buis er in
- buis verwarmen
- afsmeren met kalk als buis warm is
- af laten koelen

Ik wil vooral voorkomen, dat de buis in de muur zit maar niet aansluit, dus luchtbellen staat te verwarmen.
De pdf ga ik uitprinten en meenemen.

En wat is nu de beste kalk voor deze toepassing ?
deleted

Bericht door deleted »

Grosseschmidt zelf beweert dat het niet uitmaakt welke pleister gebruikt wordt.

Zelf zou ik een recept zoeken dat zo dicht mogelijk bij het oude stucwerk aansluit. (vooral voor de hechting, maar ook voor het verfsysteem dat er eventueel achteraf op komt. Op kalkstuc dan best een dampopen kalkverf of kalk-casseïneverf )
Heb je momenteel een kalkpleister ?

Zo ja, dat was dan meestal een grondlaag van zand-kluitkalk(Sumpfkalk) met dierlijke haren of vlas als wapening (ongeveer 4delen-1deel of 3delen-1deel).
De kalk werd veelal ter plaatste 'geblust' tot zo'n kalkpasta.
Is tegenwoordig ook te koop. (sumpfkalk)
Enkel de laatste mm was een zuiver kalklaagje. (Deze finischlaag is ook gewoon te koop in potten, msschien interessanter voor de beperke hoeveelheid die je nodig hebt, kalk blussen is een vak...).
Finischlaagje kan je ook nog in een later fase aanbrengen.

Hydraatkalk moet een tijdje vochtig gehouden worden tijdens het drogen. Dit voor de carbonatisering.
Voorlopig hier en daar een prop kalk en een paar nagels en vooral de bochten met kalk vaszetten ?

Maar misschien heb je wel leemstuc momenteel ?

G
ritsaert snijder

Frank,
Er een tijdelijke buis in leggen en er dan weer uithalen lijkt me buitengewoon lastig worden. Je krijgt die buis er moeilijk in!

Ik zou de sleuf voorsmeren met smeuiige kalk en dan de de definitieve buis er in stoppen en en dan netjes (rustig) nasmeren. En dan met een gardena slang een gardenakoppelingsstuk maken (knelkoppeling op een gardena koppeling) en dan met heet water (uit de kraan) de boel verwarmen.

Kalk blijft wel even flexibel.

Op de foto's van Gandalf gebruiken ze koperen perskoppelingen. Dat is wel zo snel! Misschien kan je ze voor een redelijke prijs kopen in Dld (ik heb je ze geloof ik al eerder aangeraden).

RS
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Zou je niet gewoon met een voegijzer de kalk goed 'vol' kunnen aanduwen, ook als de buis er al in zit ?
Of zijn de sleuven slechts net zo breed als de buis zelf ?

Hier en daar vastzetten met nagels of kleine proppen gips die je er achteraf terug uitkrabt is ook een mogelijkheid.

Ik zou kringen afwerken en uittesten voordat ik ze dichtsmeerde.

G
Franq77
Contacteer:

Bericht door Franq77 »

Uiteraard, ga ik eerst alles uitgebreid testen voor ik het dicht smeer. Wellicht zelfs pas de hoeken dichtsmeren na een paar maanden vol bedrijf.

Dat aandrukken gaat wellicht op sommige stukken prima werken, op andere wat minder, met name in de bochten zal het lastig worden, en moet het denk ik in meerdere laagjes worden aangebracht om zeker te zijn dat alles massief dicht is.
ritsaert snijder

Frank,
misschien heb ik het gemist maar hoe ga je nu de verbindingen maken?
groet!

Ritsaert
Pieke

Bericht door Pieke »

ritsaert snijder schreef:
Op de foto's van Gandalf gebruiken ze koperen perskoppelingen. Dat is wel zo snel! Misschien kan je ze voor een redelijke prijs kopen in Dld (ik heb je ze geloof ik al eerder aangeraden).
Hier om de hoek zit een hele grote oud ijzerboer,een komen en gaan van vrachtwagens en auto's.Ze hebben ook een stapel met koper afval. Zo groot dat als je het verkeerde koperen pijpje loswrikt en boel stort in elkaar, ze je bij wijze van spreken dagenlang moeten zoeken. Vooral loodgieters en verwarmingsinstallateurs dumpen hier hun leidingen.Vaak nog met de knelkoppelingen eraan.Ijzerzaagje en 2 waterpomptangen mee en je hebt voor 7.50 p/kg knelkoppelingen.Alleen nieuwe knelringen kopen.Ook letterlijk kilometers leidingen, ook flexrollen, meters aan één stuk.

Een paar kilometer verderop zit ook een ijzerboertje,kleine zelfstandige.Ik heb er m'n bell ook vandaan.Goed contact met die kerel.Bij hem mag ik zelfs ruilen!! ( dus niet hoeven te verkopen tegen dagprijs )

Dus misschien een leuke tips voor je, Franq

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder

Pieke,
Inderdaad zijn koperen knelkoppelingen goed her te gebruiken en ook wel makkelijk te vinden. Maar ik bedoelde koperen perskoppelingen, die kan je met een persmachine persen. Die mag je ook in de muur gebruiken. Bijvoorbeeld deze http://www.viega.nl/xchg/nl-nl/hs.xsl/p ... ie-137.htm. Ik gebruik zelf een ander merk.

Voordeel van het persen is dat het snel werkt.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Pieke

Bericht door Pieke »

Ik had m gelezen hoor, Rits!!

Maar ik las dat er gesproken werd over 300 meter leidingen.Ik wilde een voordelige, hergebruik mogelijkheid opperen.

@ RS&G.

Dat tempurieren, ik probeer het een beetje te volgen, klinkt steeds interessanter.Binnenkort maar ns wat onbeantwoorde vragen mijnerzijds neerplempen, maar ik kan steeds meer wegstrepen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder

Pieke,
Oke en ja knelkoppelingen zijn goedkoper! Zeker bij hergebruik.

In NL mag je alleen soldeerverbindingen of persverbindingen in de muur plaatsen. Ik neem aan dat dit in Duitsland ook niet is toegestaan. Uit eigen ervaring raad ik het iedereen ook af. Een lek is natuurlijk te repareren (je moet wel de boel open breken). Maar vind het lek maar eens in een badkamer waar meerdere leidingen lopen en waarbij de leksporen zichtbaar worden op plekken waar het lek helemaal niet zit. Knelkoppelingen kunnen gaan lekken. In het geval van Frank (veel verbindingen in de muur neem ik aan) is de kans groot dat het gaat lekken.

Punt is ook dat het huis periodes niet wordt bewoond; dan kan er heel veel gevolgschade ontstaan.

Naar mijn idee zijn er dan twee keuzes; (hard)solderen of persen. We hebben het dan over persen met koperen koppelingen.

Hard solderen is natuurlijk wel te doen maar is tijdrovend en heel erg lastig.

Gewoon solderen is omstreden bij een cv installatie. In dit geval blijft de watertemperatuur laag maar er kunnen best stevige spanningen ontstaan. Is ook tijdrovend en lastig.

Persen is makkelijk snel en geeft de minste risico's. De koppelingen zijn duur maar als je er veel en slim inkoopt moet je wat aan die prijs kunnen doen. Als ik het op een rij zet is persen de enige reële optie als je het goed wil doen.

Je ziet ook op de pdf van Gandalf dat ze het ook met perskoppelingen doen.

Overigens moet in NL een koperen leiding ook in een mantelbuis, dat zou ik dan in dit geval weer niet doen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie