Wettelijke bepalingen t.a.v. kachels en schoorsteenpijpen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kweethetniet

Wettelijke bepalingen t.a.v. kachels en schoorsteenpijpen

Bericht door Kweethetniet »

Kan iemand mij in kort verwijzen naar een site of uitleggen wat de wettelijke bepalingen zijn t.a.v. schoorsteenpijpen etc?

We kregen vandaag voor de 6e keer in 2 maanden een gemeentelijk figuur aan de deur, dit keer omdat er afgelopen winter overlast van het houtkacheltje zou zijn geweest. Het dorp probeert ons eruit te werken en ik verdom het om me weg te laten jagen, simpelweg omdat we uit de toon vallen. Ons erf is inderdaad rommelig maar met een rugpatiënt en kinderen die zorg nodig hebben schieten we gewoon niet erg op. Komt bij dat een eventuele massakachel en/of RMH waarschijnlijk nog wel even op zich laat wachten en we het houtkacheltje gewoon nodig hebben om de binnentemperatuur minimaal 13 graden of zo te houden.

Als het moet maak ik het klereding gewoon zelf, kunnen ze gaan klagen over de rook van het smidsevuur *grinnik*

Groetjes, KHN
ritsaert snijder

Re: Wettelijke bepalingen t.a.v. kachels en schoorsteenpijpe

Bericht door ritsaert snijder »

KHN,
dit is een begrijpelijke uitleg: http://www.firemaster.nl/uploads/Folder ... drecht.pdf.
groet!

Ritsaert
Kweethetniet

Hallo Ritsaert,

Duidelijk! Ik ga straks even studeren op het hoe en waarom.

Hartelijk dank, groetjes, KHN
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Toch zou ik wel iets doen aan de overlast. Mensen klagen niet voor niets. Het probleem is waarschijnlijk niet de schoorsteen, maar ofwel de kachel, ofwel de mensen die het vuurtje in stand houden. Een goede kachel (ook een stalen) hoeft geen overlast te veroorzaken, als het vuur maar in orde is.

Er staat me bij dat je een klein stalen kacheltje hebt? Wellicht een kolenkachel?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Kweethetniet

Hallo Pietje,
Pietje schreef:Toch zou ik wel iets doen aan de overlast. Mensen klagen niet voor niets. Het probleem is waarschijnlijk niet de schoorsteen, maar ofwel de kachel, ofwel de mensen die het vuurtje in stand houden. Een goede kachel (ook een stalen) hoeft geen overlast te veroorzaken, als het vuur maar in orde is.

Er staat me bij dat je een klein stalen kacheltje hebt? Wellicht een kolenkachel?
Het is de gehele constructie ben ik bang. Ten eerste is de pijp van zgn. "geblauwd" staal aangezien dat het enige was wat we nieuw konden kopen. De pijp loopt ca. 1m20 omhoog vanaf de kachel, dan 1m horizontaal en maakt dan horizontaal een bocht (ca 30cm of zo) door een gat in de muur naar buiten. Daar loopt nog een stuk van ca. 50cm verder om dan weer 1m omhoog te gaan tot het uiteinde. Alles buiten is niet geïsoleerd. De pijp staat - naar wat ik heb begrepen uit de link van Ritsaert - sowieso te laag en bevindt zich op het dak van een annex, welke lager staat dan de omliggende gebouwen. De wind doet rare dingen tussen op elkaar staande gebouwen, er is altijd wel een soort "vortex". Hierbij een snel gemaakte PRTSCRN vanuit Sketchup die het hopelijk duidelijker maakt ...
locatie kachelpijp.png
Het kacheltje is miniscuul en produceert (witte) rook. Icm de verkeerde en niet-geïsoleerde pijpconstructie ruik je inderdaad de lucht van brandend hout. Wat betreft het klagen: het neemt absurde vormen aan. Laat onverlet dat alles wat klachtenswaardig is gewoon opgelost moet worden. Vandaar mijn post :wink:

Groet, KHN
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
deleted

Bericht door deleted »

KHN,

Naar mijn bescheiden mening: ronduit gevaarlijk voor CO-vergiftiging.

Een huis van 100 jaar oud heeft toch ook wel een paar gemetselde schoorstenen die door de nok van het dak naar buiten gaan ?

G
Kweethetniet

Hallo Gandalf,

Qua vergiftiging valt het enorm mee, we hebben continu ventilatie in de annex middels open ramen c.q. open deuren, ook in de winter. En het gat in de muur waar de pijp doorheen loopt is, nou ja, groot genoeg. Laat niet weg dat het geen optimale situatie is natuurlijk. Pard en ik zijn nu aan het uitknobbelen waar we in het woongedeelte toch alvast een (kleine) rocket kunnen maken zodat het warmteprobleem deze komende winter geen issue meer is. Alleen zijn we bang dat we dan extra moeite (=extra energie) besteden omdat de zaken ook weer veranderd worden. Komt bij dat onze 2 auties (13 en 18) bijna altijd op een bepaalde bank zitten en stevig in de stress gaan als die weg zou moeten. NB - er staan 2 banken in de huiskamer.

Ik heb in 2011 en 2012 hierover al van gedachten gewisseld met Sjang van Daal, die enorm behulpzaam was. Helaas is er van de uitvoering niets terecht gekomen omdat we continu andere problemen hebben (hoofdzakelijk m.b.t. de kinderen) die om aandacht schreeuwen. Wel had ik zelf enkele ontwerpen gemaakt om in de bestaande situatie een oplossing te kunnen vinden.

En nee, er bevinden zich geen gemetselde schoorstenen op het huis. We hebben indertijd de foeilelijke haardmantel weggebroken (kwam nog een oorspronkelijk houten mantel onder vandaan) en er resteert nu een oorspronkelijke vuurplaats als ook een gat in het plafond waar de asbest pijp (die bij het breken sneuvelde) doorheen liep. Het is dus niets meer dan een dakdoorvoer. Oh ja, en roetplekken op de muur van kachels 100 jaar geleden :roll:

Ik had Sjang dus een aantal ontwerpen voor de bestaande situatie gestuurd. Bij deze, kijk maar wat jullie er van vinden.
basismaten bestaande situatie.JPG
RMH brick flue - mass.JPG
variant 1.JPG
variant 2.JPG

Hierdoor zou de bank alleen een cm of 20 naar voren geschoven moeten worden. Daar zullen de auties dan maar mee moeten leven :wink:

Groetjes, KHN
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie