Graag wil ik hier mijn plannen en experimenten met jullie delen om de eenvoudige reden dat ik er zelf ook altijd van geniet om dit soort draadjes te lezen.
Hoe ver ik kom en hoe lang dit project gaat duren weet ik nog niet, maar als ik hier op het forum rondsnuffel dan hoef ik mij niet te schamen als het een meerjaren project wordt
Anderhalve week geleden heb ik een oud dieselmotortje op de kop getikt. Het is een Yanmar NT65. Lopen deed ie niet, moest ontlucht worden volgens de vorige eigenaar. Het bleek toch wel iets meer dan alleen ontluchten: de verstuiver zat dicht en de brandstofpomp deed niet veel meer
(wie weet waar het hendeltje op de brandstof tank voor bedoeld is? de stand ervan beïnvloed niet het motorgedrag...)
De reden dat ik voor dit blokje heb gekozen is de degelijkheid, eenvoud en waterkoeling.
Hij moet met de hand aangeslingerd worden, even met het hendeltje aan de linkerkant een klep lichten, anders krijg je hem niet rond.
De motor levert 3,5pk zeg dus 2,55kw asvermogen.
Uitgaande van een kinetisch rendement van 30% levert hij dus een kleine 6kw warmte.
Laten we streven naar een gezamenlijk rendement (kinetisch en thermisch) van 80%.
Dit komt dan grofweg neer op 2kw elektrisch en 4,8kw thermisch.
Het elektrisch gedeelte wil ik uit gaan voeren met een asynchrone motor.
De warmte wil ik gaan onttrekken door een uitlaat warmtewisselaar en uiteraard door het koelwater van het blok, met dien verstande dat het blok niet onder de 90 graden afgekoeld mag worden.
De volgende stap is het zoeken van een goede gebruikte elektromotor die als generator dienst kan doen. Omdat ik helaas maar 1 fase heb van de netleverancier zal het een single fase motor moeten worden. Uitgaande van 10% vsnaar verliezen en een belasting van 75% op de motor kom ik uit op een 3kw motor.
Nu heb ik drie opties:
1: ik zoek een 3kw single fase motor (moeilijk te krijgen)
2: ik zoek een 9kw 3 fase motor en gebruik maar 1 fase (zwaardere motor met een hogere prijs)
3: ik zoek een 3kw 3 fase motor, gebruik alle 3 de fase, stuur deze door een gelijkrichter heen en sluit deze aan op een solar-inverter (extra net-inverter nodig)
Optie 3 ligt het meest voor de hand omdat ik op zolder al een 3kw omvormer heb hangen.
Komende weken ga ik dus maar eens rondneuzen naar een 3kw motor.
Ik sta graag open voor jullie commentaar en correcties. Het doel is in eerste instantie niet om te gaan besparen, maar puur om te leren en te experimenteren met het opwekken van energie.