papier verbranden

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: papier verbranden

Bericht door kockie »

Kweethetniet schreef:de luchttoevoer tot de laagste stand smoor
Je weet wel dat deze handelwijze op dit forum gelijk staat aan "vloeken in de kerk'?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Kweethetniet

Bericht door Kweethetniet »

kockie schreef:Je weet wel dat deze handelwijze op dit forum gelijk staat aan "vloeken in de kerk'?
Nee, wist ik niet. Sorry?
Alleen lukt het hierdoor wel de kachel voor zeer lange tijd goed warm te laten branden, iets wat in onze situatie belangrijk is. Vraagje: ik neem aan dat smoren niet goed zou zijn i.v.m. onvolledige verbranding? In een rocket zou ik me dat nl. kunnen voorstellen.
KHN
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Smoren leidt tot onvolledige verbranding. Dat leidt weer tot vervuiling. Bovendien gooi je energie weg door niet volledig te verbranden. De tijdsduur van verbranden mag langer zijn, de totale warmteopbrengst is lager. Geef dus voldoende lucht en zorg door goede warmteafgifte na de verbranding voor een lage rookgastemperatuur (lees: minder voor de mussen). Dat kan door een efficiënte kachel of -als het niet anders is- genoeg zwarte pijp tussen kachel en schoorsteen. Door voldoende lucht te geven neemt de gassnelheid in het systeem toe en heb je meer warmtewisseloppervlak nodig.

En zo heb je de verbranding en warmtewisseling op orde en komt er een stoot hitte vrij die je niet kunt gebruiken.... Dan zijn er twee mogelijkheden: een kleiner kacheltje (en ws. kleiner hout) of je buffert de warmte in een massa steen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Kweethetniet

Dutch John schreef:Smoren leidt tot onvolledige verbranding. Dat leidt weer tot vervuiling. Bovendien gooi je energie weg door niet volledig te verbranden. De tijdsduur van verbranden mag langer zijn, de totale warmteopbrengst is lager.
Dat van een onvolledige verbranding klopt dus. Maar dan vraag ik me af, hoe kan het dan dat de kachel nu met deze manier van "stoken" meer warmte afgeeft dan als ik de klep wel open zou doen? Want dat is waarom ik deze manier toepas. de kachel brandt (naar het lijkt, in ieder geval) efficiënter met minder hout.
Geef dus voldoende lucht en zorg door goede warmteafgifte na de verbranding voor een lage rookgastemperatuur (lees: minder voor de mussen). Dat kan door een efficiënte kachel of -als het niet anders is- genoeg zwarte pijp tussen kachel en schoorsteen. Door voldoende lucht te geven neemt de gassnelheid in het systeem toe en heb je meer warmtewisseloppervlak nodig.

En zo heb je de verbranding en warmtewisseling op orde en komt er een stoot hitte vrij die je niet kunt gebruiken.... Dan zijn er twee mogelijkheden: een kleiner kacheltje (en ws. kleiner hout) of je buffert de warmte in een massa steen.
De Taiwanees is al een mini-kacheltje
Taiwanees (3).JPG
Ik heb er twee muurtjes van vuurvaste steen achter geplaatst (met alu-isolatie ertussen) om inderdaad te proberen de warmte zoveel mogelijk op te slaan. Verder zit er ca 1m verticale zwarte pijp bovenop de kachel en 1m horizontale pijp naar buiten, met nog ca 50cm door de muur heen. We verliezen wel veel warmte doordat de pijp niet geïsoleerd is maar daar proberen we nog een oplossing voor te vinden.

Groetjes, KHN
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dutch John

Kweethetniet schreef:hoe kan het dan dat de kachel nu met deze manier van "stoken" meer warmte afgeeft dan als ik de klep wel open zou doen?
Omdat je met de klep open zoveel (teveel?) lucht aanzuigt, dat deze de warmte meeneemt naar buiten. Je komt warmtewisseloppervlak tekort. De volgorde is als volgt bij een bestaande kachel: genoeg lucht geven voor een goede verbranding. Dan rookgastemperatuur meten en deze door voldoende afstraaloppervlak terugbrengen tot minimaal 60 graden aan de schoorsteenkap. Boven die 60 graden krijg je geen condens in de schoorsteen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Kweethetniet

Dutch John schreef:Omdat je met de klep open zoveel (teveel?) lucht aanzuigt, dat deze de warmte meeneemt naar buiten. Je komt warmtewisseloppervlak tekort.
Ik heb er al eens aan gedacht iets van een 'shelf' in de kachel te plaatsen maar ben bang dat dit bijna onmogelijk vanwege de afmetingen. Mogelijk zou iets dergelijks als dit een oplossing kunnen zijn?

http://www.handprintpress.com/authors/m ... n-details/
De volgorde is als volgt bij een bestaande kachel: genoeg lucht geven voor een goede verbranding. Dan rookgastemperatuur meten en deze door voldoende afstraaloppervlak terugbrengen tot minimaal 60 graden aan de schoorsteenkap. Boven die 60 graden krijg je geen condens in de schoorsteen.
Dat betekent dat de rookgastemperatuur van de Taiwanees bij mijn manier van stoken op minder dan 60 graden uitkomt, gezien de hoeveelheid condens die zich vormt en buiten langs de pijp druipt :? Of is dit simpel een gevolg van gebrek aan isolatie?

Groetjes, KHN
Dutch John

Moeilijk te beoordelen op afstand. Gewoon meten met een thermometer.

Groet,
DJ
Kweethetniet

Dutch John schreef:Moeilijk te beoordelen op afstand. Gewoon meten met een thermometer.
Dat antwoord zal dan nog even op zich laten wachten, was niet meer van plan de kachel aan te doen (heel vreemd weer daar gelaten) :wink:

Groetjes, KHN
Jan.

Bericht door Jan. »

Ik zou niet zomaar papier gaan verbranden.

We leverden ons oude papier altijd zelf bij een opkoper in, ik weet niet wat het nu doet maar in het verleden deed het toch zo 70 a 80 euros per 1000 kg.

Dat lijkt veel die 1000 kg maar als je er echt voor inzet [ de brievenbusstikker met NEE NEE wegdoet] zit je er zo een keer aan.

Als je in de stad eens rondkijkt op die rommelhoekjes en vergeten terreintjes vind je soms zomaar hele pakketten folders, achtergelaten door een folderaar die wel de centen opstrijkt en er weinig voor doet.
Ook dit is een tip :lol:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Kweethetniet

Of er papercrete van maken?

http://www.papercrete.com/

KHN
Plaats reactie