Hallo Gandalf,
Gandalf schreef:Laatste tijd een beetje druk gehad, vandaar een laat antwoord.
Ditto, excuses. De jongste ging voor het eerst sinds een jaar op bezoek bij zijn moeder (onder begeleiding van de gezinsvoogd) en dat bracht chaos en spanningen.
Ben me wel aan 't bijlezen ivm lichtleem. Blijft toch een interessante optie voor mensen met meer tijd dan geld.
Het fascineert mij ook! Mijn grootste probleem in het toepassen is denk ik de droogtijd. Zeker bij ons - hoog grondwater, kleigrond, meestal koudste weer in Nederland - zou dat wel eens zeer nadelig kunnen zijn. Nu na het ontdekken van kalk-hennep (hempcrete) begint ik steeds meer naar de laatste optie te neigen ...
Punt 1: ik zou het persoonlijk toch liever isoleren met een degelijk onderdak.
Punt2: een stuclaag tegen de planken die nu je onderdak vormen: ...Stuc van kalk of droge leem gaat dan barsten vrees ik.
Dak is over het algemeen in goede staat. Een aantal wangen van de kapellen dienen wel vervangen te worden, maar verder geen lekkages (buiten de plek rondom de schoorsteen). Maar het vochtig (kunnen) worden van leem is inderdaad wel iets wat we mee moeten nemen in een beslissing. Winddicht is het in ieder geval niet. De spinnen boven moeten een sterke maag hebben, hun webben gaan alle kanten op als de wind wat aantrekt.

Breeuwen is inderdaad een goede optie, had ik zelf ook al aan gedacht. Hennepkoord is een goede suggestie!
Punt 3:Alles over isoleren met lichtleem vind je hier:
Fantastisch! Hartelijk dank voor de link, ik heb weer wat leesvoer voor handen
Misschien is stroleem nog kostengunstiger. Voor het dak werken ze ook met een laag lichtleem (pakweg 10 cm en daar bovenop losse isolatie( bijvoorbeeld houtsnippers droog gemengd met luchtkalk) . Dit om een goede luchtdichting , warmtedoorslag én isolatiewaarde te verkrijgen.
Dit klinkt bijna hetzelfde (in ieder geval wat opbouw betreft) als een suggestie die ik twee jaar geleden vlak voor de winter van iemand uit de VS heb gekregen. Die kwam met de volgende (semi-goedkope) suggestie: jutten zakken tegen de balken en deze ook onderaan en bovenaan bevestigen, dus alles zo strak mogelijk spannen; evt. ook kippengaas er voor of achter tegenaan; dan de achterliggende ruimte tegen het dakbeschot opvullen met los stro; tenslotte het juten bepleisteren met leem. Dit zou dan een luchtdichte én brandwerende laag vormen. Alleen blijf ik dus met die droogtijd in mijn maag zitten. En met 2 CARAatjes is schimmel het laatste wat we nodig hebben ...
Punt 4: ook voor de zoldervloer vind je in de pdf oplossingen. ... stroleembogen tussen de balken ...
Het eindresultaat ziet er wel héél erg mooi uit! Mijn "Pard" is er erg door gecharmeerd. Persoonlijk zou ik het jammer vinden om de hoogte te verliezen, maar langs boven de vloer isoleren houdt weer in dat er een extra vloer zou moeten worden gemaakt. Zal me benieuwen wie van ons tweeën dit gaat winnen *grinnik* Mogelijk dat het buiten drogen de doorslag zal geven.
Punt5:de muren: Wat voor buitenmuren heb je momenteel ? Baksteen en hoe dik ? Welke binnenafwerking kalk of gipspleister ? Dampdichte verven ? Dampdichte afwerking langs de buitenkant ? Gemetseld met kalk of cement ?
Buitenmuur = steens muur van ca. 20 cm dikte, opgebouwd uit om en om een laag van kalksteen (binnenkant) en baksteen (buitenkant) met daar bovenop een laag baksteen (zowel binnen- als buitenkant). Buiten zie je dus afwisselend een laag lange en kopse bakstenen, en binnen om en om een laag lange kalksteen en kopse baksteen. Waarschijnlijk gemetseld met kalkcement.
Binnenafwerking = niet bestaand, m.u.v. hier en daar een restant afwerking van (waarschijnlijk) kalkpleister. Toen we op het punt stonden het huis te verkopen wilde de koper het casco hebben, dus hebben we alle lagen gips e.d. incl. tengels van de muur af gesloopt. De enige buffer aan de oostkant (langste muur huis) tussen ons en de buitenwereld is dus de (kale) steens muur. Aan de westkant hetzelfde verhaal, m.u.v. de gang. Daar zit nog deels een (niet-ademende) geverfde laag stuc op de muur waar regelmatig het vocht langs neer druipt. Mijn boekenkasten zijn daar niet blij mee (de boeken zelf nog minder) en ik ben voornemens deze zomer in ieder geval de stuclaag te slopen om te voorkomen dat ook de rest van de bibliotheek door schimmel wordt aangevreten.
De zuidmuur is weer een verhaal apart. Daar zit tegen de buitenmuur tot ca. 40 cm hoogte een laag cement gesmeerd. Door mijn Pard aangebracht omdat de mieren telkens probeerden het huis over te nemen. Nu hij steeds meer hoort over "ademende huizen" begrijpt hij wel dat dit niet een echt briljante greep is geweest en we gaan de laag dan ook weer verwijderen. Langs binnen zitten er op de zuidmuur ook nog steeds gipsplaten, wederom om de mieren te weren. Die muur wordt pas gedaan als we echt weten wat we binnen willen doen. Natuurlijk moet ook die muur dan eerst drogen voor we evt. gaan stuccen o.i.d. maar dat zien we dan wel weer.
Verder buiten noch binnen dampdichte afwerkingen of verven. Frappant is wel dat, sinds we de gipsplaten hebben verwijderd, de vochthuishouding binnen is gedaald en in ieder geval prettiger aanvoelt. Het is momenteel 17,2 graden binnen (zonder verwarming) en we hebben nu een vochtigheidspercentage van 66%. Mogelijk nog net aan de hoge kant maar vele malen beter dan een aantal jaren geleden.
Ik zou me nog niet direct op de muren werpen. Aan dak en tussenvloer heb je je handen vol voor jaar1 en er is ook veel meer winst te halen dan aan de muren.
OK, da's duidelijk. Dan wordt het dus zaak de juiste oplossing te vinden en die te gaan toepassen, of in ieder geval de benodigde materialen bij elkaar te gaan sprokkelen. En dit jaar toch een oplossing voor de verwarming te vinden. Ik ga proberen een inventarisatie te maken van alles wat we hebben, want dat varieert nu van een grote koperen tank van 80 ltr (ideale warmwatertank) en andere onderdelen om een fornuis mee te bouwen tot kozijnen en deuren en stapels kalk- en bakstenen. En zakken schapenwol. Olievaten van 250 ltr. Waar Pard af en toe mee thuiskomt ...
Ook zou je een duidelijke opmeting/beschrijving moeten geven van de draagkracht en overspanningen van je dakgebinte. Een laag van 20 cm lichtleem weegt nogal wat.
Daar heb ik dus geen enkel idee van. Hoe zou ik die draagkracht moeten meten? En op welke hoogte moet ik het dakgebinte meten?
Idem voor de vloer/plafond : opbouw is me nog niet helemaal duidelijk. Bovenop planken, maar onderaan kijk je dan tegen de vloerbalken en de planken aan als plafond ? En zo ja: hoe dik zijn die balken en hoe ver liggen ze uit elkaar ?
In principe is er één vloer van planken. Deze vormen boven de vloer, en beneden is er een dunne laag (paar mm) fineer als afwerking tegenaan geplaatst. Op sommige plekken is die helaas verwijderd zodat je gewoon tegen de onderkant van de verdiepingsvloer aankijkt. De plafondbalken zijn ca. 20cm 'hoog' en op 78cm van elkaar geplaatst. de muur tussen woonkamer en gang is dragen, en er staat een kleine dragende muur tussen keuken en achterkamer. Alle andere muren zijn weggebroken, alweer i.v.m. het casco opleveren aan de toenmalige koper.
Hopelijk is deze informatie duidelijk, ik kan soms wat chaotisch overkomen *grinnnik*
Groetjes, KHN