Aansluiten inzetkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fredm

Aansluiten inzetkachel

Bericht door fredm »

Hallo allemaal,
Wij hebben momenteel een openhaard in ons boerderijtje. Om op eenvoudige wijze toch wat warmte van het stoken te krijgen heb ik op marktplaats een goedkope inzetkachel met ventilatoren gescoord. Ik weet dat het veel beter kan maar daar hebben we op dit moment geen tijd en budget voor.
We hebben een gemetselde schoorsteen die volgens de veger in prima conditie is. Mijn vraag is nu hoe maak ik de aansluiting van de kachel naar het gemetselde kanaal. Ik lees dat dit kan met een meter flexibele pijp omwikkeld met keramische deken. Is dit wel veilig en moet ik de kachel dan weer verwijderen als de schoorsteen geveegd moet worden? Ook las ik een methode met een nisbus en vuurvast cement, maar dient dit dan niet schuin aangesmeerd te worden zodat bij het vegen de rommel daar niet blijft liggen en alsnog schoorsteenbrand veroorzaakt?
Wie heeft dit eerder gedaan?
Alvast bedacht voor de antwoorden.
Gr Fred
Albert van WdJ

Re: Aansluiten inzetkachel

Bericht door Albert van WdJ »

Fredm,

Welkom op het forum.

Wat betreft je aansluiting is het voor ons op dit moment een beetje natte vingerwerk hoe je dit zou moeten doen.

Er is nl. meer info nodig.

Post wat foto's van je kachel waarop de uitlaat er van te zien is.
Daarnaast ook een of twee foto's van de schoorsteenopening en waar de kachel in komt te staan.

Albert
Change, before you have to.
fredm

Bericht door fredm »

Hallo Albert,
Bedankt voor je reactie. Ik heb een paar bijlagen toegevoegd met de situatie.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. De schoorsteen klep zal eruit moeten, maar hoe maak ik dan de aansluiting zonder een hele binnen pijp in het kanaal te plaatsen?
Gr Fred
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Albert van WdJ

Fredm,

Volgens mij is het vrij simpel.

http://lmgtfy.com/?q=inzetkachel+plaatsen+en+aansluiten

Eerste treffer :mrgreen:

Ik kan het niet beter verwoorden.

Albert
fredm

Bericht door fredm »

Albert,

Deze instruktie had ik ook al wel gevonden, maar creëer je dan geen plateautje in je rookkanaal waar onverbrande resten op blijven liggen? Ook met het vegen blijft daar de rommel op liggen. Daarom vroeg ik in mijn eerste post of dit niet schuin aangewerkt moet worden, maar dat gaat natuurlijk niet lekker door de nisbus.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Fred,
Een open haard en een inzetkachel zijn allebei niet echt ecologisch. Eigenlijk echt niet.

Je zegt geen tijd en geld te hebben voor iets beters. Maar met wat meer tijd en met weinig geld kan je hier een fatsoenlijke kachel neer zetten.

Op de wat langere termijn haal je vervolgens die tijdsinvestering er met gemak weer uit. Het rendement van een inzetkachel is namelijk erg slecht. En dan ga je ook nog eens hete lucht rond blazen (is niet echt een prettige verwarmingswijze en gebruikt electriciteit). Vaak wordt dan ook de vuurkamer gedeeltelijk gekoeld en dat verslechterd het rendement en de verbranding nog eens verder. Dat slechte rendement betekent dat je veel meer hout moet aanslepen en dat kost je tijd en hoogst waarschijnlijk ook geld (zaag/kloofgereedschap).

Het plaatsen van een inzetkachel kost je nu ook veel tijd en geld. Bouw een mooie schoon brandende massakachel, die verwarmt je huis en niet de mussen. Kost wat meer tijd maar dat verdien je snel weer terug.

Meedenken over een mooie massakachel doe ik graag, met het plaatsen van inzetkachels kan ik je niet echt helpen.
groet!

Ritsaert
Albert van WdJ

fredm schreef:Albert,

Deze instruktie had ik ook al wel gevonden, maar creëer je dan geen plateautje in je rookkanaal waar onverbrande resten op blijven liggen? Ook met het vegen blijft daar de rommel op liggen.
Maar dat kun je binnenin best schuin afwerken.
Misschien in meerdere stappen (dagen), dus niet alle vuurvaste mortel in één keer.

Ik ben het verder met Ritsaert wel eens dat het niet een echt efficiente manier van stoken is, maar als het financieel niet haalbaar is om iets anders neer te zetten..... En ook met een inzethaard kun je best redelijk schoon stoken. Dat ligt namelijk ook vooral aan de machinist.

Of de afkoeling met ventilatoren echt zoveel het verbrandingsproces negatief beïnvloed, kan ik niet bevestigen noch ontkennen.
Ik weet dat lucht nl. niet zo heel sterk koelt, anders zou dat in bijv. luchtgekoelde motoren ook een probleem geven.
Dus ik denk dat je dan nog steeds best wel wat warmte naar de vogeltjes stuurt.

Maar mogelijk kunnen anderen daar wat meer over zeggen.

Albert
Pieke

Bericht door Pieke »

Allereerste welkom Fred,

Dat je begint met "een boerderijtje" spreekt me al gelijk aan!! Je vraag heeft een beetje raakvlakken met het topic van "dun langs de pijpen" http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2955 En als je krap in het budget zit, kijk ns voor een vrijstaand kacheltje.Een inbouwhaard is het op één na minst rendabele.In het desbetreffende topic is ook te zien hoe ik een kachel op mijn bestaande open haard heb aangesloten.

En in het kader van onbeschamende zelfpromotie>>>>> Hoe ik het rendement van mijn kacheltje vreselijk verhoogd heb ,ook met hete lucht.http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3101 Ik heb de mussen afgelopen winter intensief moeten bijvoeren om het gemist te compenseren.

Een inbouwhaard straalt natuurlijk alleen maar naar voren.Als overbrugging zou ik toch gaan voor een vrijstaande en in de toekomst natuurlijk wat beters.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
fredm

Bericht door fredm »

@Albert, bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik het zo ga doen, eerst met dunne mortel in een bekertje een plateautje maken en daarna met dikke laag voor laag schuin opbouwen. Ik denk ook dat het afkoelen met de ventilatoren wel meevalt. Allereerst kun je ze regelen en te tweede wil je natuurlijk ook warmte onttrekken ( warmte afgeven aan de ruimte). Ik snap wel dat het bij lange na niet ideaal is maar toch wel een hele verbetering tov wat het nu is en dat met 100 euro investering en een dagje werk.
@Pieke Ja dat is de volgende stap, maar dan kom ik toch een beetje aan het breken wil de vrij staande kachel niet te ver in de kamer komen. En omdat ik getrouwd ben moet het ook allemaal weer een beetje netjes afgewerkt worden (tegelvloer en zo). Maar zo ga ik het waarschijnlijk in de toekomst wel doen ( nadat de keuken, bijkeuken, hal , wc en klaar zijn:-) Of ik ga de hele schouw en schoorsteen afbreken en plaats een dubbelwandige pijp. Volgens mij gaat een massa kachel in ons matig geisoleerd boerderijtje niet werken.
Gr Fred
ritsaert snijder

Pieke en Fred,
Niet om te overtuigen, immers iedereen heeft de kachel die hij verdient!
Het idee is dat een massakachel duur is. Dat idee stamt nog uit de tijd van finovens (met dure Finse onderdelen) en de dinosaurussen. Op dit forum zijn er volop tekeningen en ervaringen met zelfbouwmassakachels te vinden.

Rekenvoorbeeld voor een eenvoudig zelf te maken batch box 177. Zoals die nu is gebouwd met het prototype 177 in Zeddam, maar dan de batch box als die van Alex met in het voorbeeld een rvs riser. Een vuurbetonnen riser kost ongeveer hetzelfde maar vaagt wat meer tijd.

* vuurvaste stenen 115,-- (zelfs bij de Hornbach, goedkoop te vinden)
* vuurvast mortel 25,-- (zelfs bij de Hornbach)
* vuurvast beton voor onder en bovenplaat 70,-- (Gouda)
* riser RVS 45,-- (bijvoorbeeld HGB trading)
* isolatie riser 20,-- (vermiculiet bij de bouwmaat)
* tweede laag RVS 45,-- (bijvoorbeeld HGB trading)
* bell goedkoop (olievaten, steengaas, leem) 125,-- (steengaas bij bouwmaat, leem uit de natuur)
* deurstel 100,-- (als je hem zelf kunt lassen, uitbesteden is duurder)

totaal 545,--

* schoorsteen 90,-- (bijvoorbeeld HGB trading)

* het fundament onder de kachel moet altijd grondig worden onderzocht.

Ik kom dan op 545,-. Je kan de bell ook metselen en dan kom je misschien op 600,-. En daar komt dan een schoorsteen bij van 2 meter om aan te sluiten op een bestaande schoorsteen. Maar die heb je bij een andere kachel ook nodig.

Voor dat bedrag koop je waarschijnlijk ook een tweedehands ijzeren kachel. Maar modificaties komen daar dan bij. En gaan ook weer kapot. En het kost ook allemaal tijd.

Het echte punt is dat je serieus winst boekt met een massakachel. Met een dergelijke kachel haal je echt meer warmte uit het hout en krijg je al die warmte op een prettige manier in je huis.

En die prettige stralingswarmte wens ik jullie allemaal van harte toe!

- ik heb het rekenvoorbeeld even snel opgehoest - kritische opmerkingen zijn meer dan welkom -
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

Fred,
De batch box met dunwandige bell (dat was een experiment) zoals die gebouwd is in Zeddam is geen massa kachel maar een snelle kachel. Je kunt het ding bouwen met zoveel of weinig massa als je zelf wil.

Maar zo te horen moet je eerst aan de slag met je isolatie! Ik ben zelf ook al even bezig met mijn boerderijtje, maar een boerderijtje wil ik niet stoken met een matige isolatie.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie