Iemand ervaring met de houtklievers van het merk Scheppach?
horizontaal, 240V, 7 ton, 464 Euro (web/DE): https://www.youtube.com/watch?v=JPDH6ZVjzPo
vertikaal, 240V, 6 ton, 499 Euro (web/DE): https://www.youtube.com/watch?v=85ZpjNSbWZA
Mijn (huidige) constraints zijn:
Elektrisch
mono fase (heb 3 fases)
Degelijk genoeg om om de 2 jaar 10 ton beuk te splitten van 25 a 33 cm lang.
Geen pruts, het moet jaren meegaan.
Liefst vertikaal (heb ik hier gelezen)
Momenteel gebruik ik een Fiskars x27 (nog iets van op dit forum, dacht ik). Best wel tevreden van. Maar toch wel een zware belasting voor mijn lichaam(pje).
Bedankt
PS het tweede filmpje op 5:20. Ik spit die wel nog een in twee. Ben ik aan het overdrijven?
Houtklievers van Scheppach
Moderator: Moderators
-
dr plop
Houtklievers van Scheppach
Laatst gewijzigd door kockie op 04 jun 2013, 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: titelfix ter verduidelijking
Reden: titelfix ter verduidelijking
-
Sandman79
Re: Scheppach
en hoe dik zijn de stammen? mijn 8 ton kliever heeft het soms toch lastig bij heel dikke stammen 
-
dano
Beuk splijt nat zeer makkelijk. 7 ton is ok. het zal niet overal doorheen gaan zeker niet met een 4 kruis, maar voor thuis gebruik is zo'n klovertje prima.
-
dr plop
Dikte van de takken is max. 35 cm. Meeste zijn rond de 20 cm.
Nu stoken we nog beuk. Straks, eens de massakachel (wat het ook zal worden) schakelen we over op populier en dergelijke.
Nu stoken we nog beuk. Straks, eens de massakachel (wat het ook zal worden) schakelen we over op populier en dergelijke.
-
Sandman79
Dan zit je wel ok.
bij 40-50 cm of meer begint mijn 8-tonner het soms wat lastig te krijgen. Heb er zelfs het kruis vanafgehaald
bij 40-50 cm of meer begint mijn 8-tonner het soms wat lastig te krijgen. Heb er zelfs het kruis vanafgehaald
-
dr plop
Re: Houtklievers van Scheppach
Eventjes een update.
Het is een Dormak RL12 E geworden. Een elektrische 10 ton machine die zowel horizontaal als vertikaal als onder 45 graden dan werken. Ik denk dat het een verder ontwikkeling is van een Woodline machine. Of het dezelfde fabrikant is weet ik niet.
Gelukkig was er een dorpsgenoot die wou mee doen
Trouwens in Nederland gekocht. In Belgie waren ze al snel enkele 100-den euro's duurder. De 90 Euro extra transportkosten had ik er zo uit.
Nu duimen op nog vele jaren zorgloos klieven zonder fustratie...
Bedankt voor alle tips en info.
Het is een Dormak RL12 E geworden. Een elektrische 10 ton machine die zowel horizontaal als vertikaal als onder 45 graden dan werken. Ik denk dat het een verder ontwikkeling is van een Woodline machine. Of het dezelfde fabrikant is weet ik niet.
Gelukkig was er een dorpsgenoot die wou mee doen
Trouwens in Nederland gekocht. In Belgie waren ze al snel enkele 100-den euro's duurder. De 90 Euro extra transportkosten had ik er zo uit.
Nu duimen op nog vele jaren zorgloos klieven zonder fustratie...
Bedankt voor alle tips en info.