Hier kan je overigens online volgen wat 12 vierkante meter vlakkeplaat doen.
http://solar.limerkens.be/
(niet van mij)
Moderator: Moderators
De oplettende lezertjes weten het nog wel: 2. Gelaagde opslag / 3. Sturing Ik moest even spiekenSandman79 schreef:2 en 3 maakt mijn inziens toch niet zoveel uit? [..]
JW te R schreef:De oplettende lezertjes weten het nog wel: 2. Gelaagde opslag / 3. Sturing Ik moest even spiekenSandman79 schreef:2 en 3 maakt mijn inziens toch niet zoveel uit? [..]
Je wilt dat water van 80 graden inderdaad niet aanspreken als je een alternatief hebt. Ik ga een stap verder, en wil de warmte op een zo laag mogelijke temperatuur en niveau uit de buffer halen. Alleen dan kan de zon ook in december een bijdrage leveren, en dat is ook wat ik zie gebeuren.
Ik werk niet met een warmtewisselaar, wel met een drieweg-mengkraan. Daarmee kan ik de watertemperatuur in het vloerverwarmingcircuit tot op de graad nauwkeurig regelen.Sandman79 schreef:Waarom?JW te R schreef:Gelaagde opslag [..]
Even heel gesimplificeerd: Stel dat ik een LTV systeem heb dat een aanvoer nodig heeft van 30 graden. Als ik nu een buffer heb waarin 1000 liter zit op 35 Graden en 1000 liter op 85°, dan ga jij dus eerst die 1000 liter op 35 graden aanspreken voor je verwarming. Kan ik volgen, maar ik vermoed dat je toch al werk met een mengventiel, en niet enkel met een warmtewisselaar.
Qua temperatuuropslag maakt het volgens mij nu ook niet zoveel uit als je ipv van die gelaagdheid gewoon 2000 liter water erin hebt zitten op 60 graden?
Waar zit nu eigenlijk jouw winst om je verwarmingsbuffer te stratificeren? Omdat de temperatuur die de collectoren kunnen aanleveren eerder met een geschikte delta T zitten om water op 30 graden bij te verwarmen dan water op 60 graden? Zo ja heb je daar ook cijfermateriaal van? Wat is je 'winst'?![]()
Of omdat de collectoren in de winter uberhaupt het lastig hebben om boven de 60 graden te kunnen gaan aanvoeren? Maar goed, in dat geval zakt de buffertemperatuur wel, en kunnen de collectoren er weer warmte invoeren...?
Waarom niet?Wouter Gillis schreef:Hoi,
ook hier een bijzondere interesse voor nadere uitleg over puntje 5.
Ik vermoed dat dergelijke regeling vooral voor heatpipes interessant is aangezien voor vlakke plaat veel zon niet altijd betekent een hoge temperatuur in de collector. (bijvoorbeeld als het -10 is buiten)