Belangrijkste is eigenlijk dat het huis volgende winter niet meer zo bar koud is. We hebben het dit jaar (wegens geldgebrek en dus geen petroleum/weinig LPG) nauwelijks 13 graden in huis weten te houden. Een mens went aan alles, maar 16 á 17 graden zou toch lekkerder zijn. Enerzijds vliegt er veel warmte weg door het dak, anderzijds zijn wij mordicus tegen 'dicht plamuren'. De dakopbouw is pannen - pannenlatten - houten planken (beschot). Ik hou van de oorspronkelijke ronde dragers (wel hier en daar vernieuwingen, helaas) en het dak lekt niet.
Komt de 1ste vraag: mijn idee is een dunne laag kalk-hennep stuc (zgn. 'hempcrete' maar dan vloeibaar) aanbrengen, dan dunne hennepmatten en dan weer een dunne laag hempcrete. Of misschien zelfs gewoon alleen de hempcrete. Alles zelf te fabriceren c.q. kopen, het liefst zo goedkoop en makkelijk mogelijk (we mogen dan geen crisis meer hebben maar ... *kuch*) dus ik kijk dan naar bv de matten voor dierenverblijven van 1m20 x 50cm (12 euro het stuk of zo). Geen dampschermen etc, maar gewoon zo op het beschot. Hoe simpeler hoe makkelijker, dus zou ik het zelf evt. kunnen doen, of samen met de kinderen. Het hoeft niet superisolerend te zijn, maar zou dit inderdaad al een verschil uitmaken?
De 2e vraag: de oostelijke buitenmuur dient geïsoleerd te worden. Hierbij wat temperatuurmetingen die ik tussendoor heb gedaan:
Probleem is dat na het verwijderen van de gipsplaten er een soort geul is overgebleven tussen de vloer (tegels op beton op zand) en de muur. Hoe in hemelsnaam vul ik dat op? Zelf dacht ik aan grind en dan weer een mengsel hempcrete of zo (mag geen natte voeten hebben heb ik begrepen) die dan mogelijk ook gebruikt kan worden als (dikke, isolerende) stuclaag aan de binnenzijde. Ideeën?steens oostelijke buitenmuur
thermometer 8.5 cm in muur
temp 8,7 Celsius om 15:00 uur op 24 maart 2013
temp 6,1 Celsuis om 08:30 uur op 26 maart 2013 (binnentemp 12.1 C; buitentemp -1.4C, windchill -9.5C; zon)
temp 9.3 Celsius om 23:00 uur op 28 maart 2013 (kamerzijde muur 11.7 C; binnentemp 14 C; buitentemp -0.3 C, windchill -6.3 C)
temp 7.6 Celsius om 10:30 uur op 01 april 2013 (kamerzijde muur 7.9 C; binnentemp 11.8 C; buitentemp 2.8 C, windchill -1.9 C; zon)
Er ligt tussen het zand en het beton een laag (dun) plastic, en we hebben m.n. in de zomermaanden altijd last van een 'zwetende' vloer, hoewel dat na verwijdering van de gipsplaten aanzienlijk minder is geworden. We hebben ook nog eens een waterput in de woonkamer (watermeter) die onder de voormalige (halve) kelder van de bedstee loopt.
Enfin, dit zijn de eerste vragen. Ik heb er legio. Over hoe 2 kachels in het woongedeelte bouwen. Welke soort. Waar. Hoe. Wat. Maar nu is dit het belangrijkste. Liefst geen ijskoude woonkamer meer volgende winter. Goed voor de lijn maar het humeur lijdt er toch wel onder. Ik hoop dat jullie willen c.q. kunnen helpen. En open staan voor de batterij overige vragen die ik nog heb.