Atelier 12m2 verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bekkasinen

Atelier 12m2 verwarmen

Bericht door Bekkasinen »

Wij zijn momenteel bezig met d bouw van een atelier met een oppervlakte van 12 m2. Het betreft de voormalige tuinschuur die we aan het upgraden zijn, onder meer door hem volledig te isoleren. Het nieuwe dak (6cm pir) ligt er inmiddels op en binnenkort ga ik met de wanden beginnen, die krijgen ook 6 cm pir. Het atelier krijgt een aansluiting op de waterleiding en moet dus vorstvrij gehouden worden. Om te werken streven we naar een temp van 19 a 20 graden.

Mijn vraag is: hoe zouden jullie dit atelier verwarmen; wat is de meest energiezuinige manier. Het makkelijkst is natuurljk elektrisch verwarmen met radiators. Ik meen zelfs eens van die dingen gezien te hebben die via een app kan aanschakelen. Kennen jullie die? Ook interessant is de Zibro Hybrid E, die zowel elektrisch als met speciale petroleum te branden is. Ik ben een beetje bang voor het branden met petroleum, vanwege het vocht dat vrijkomt en de geur en niet te vergeten de kosten. Die zybro brandstof is volgens mij erg duur...
deleted

Re: Atelier 12m2 verwarmen

Bericht door deleted »

Zybro geeft een ongezonde binnenlucht.

Waarom kijk je niet eens naar kleine gasbranders voor caravans ?
Eventueel sloop je er eentje uit een 2dehands caravan.

G
Bekkasinen

Ken ik niet. Hebben die voldoende vermogen voor zo'n redelijk grote en hoge ruimte (vergeleken met een caravan of camper)? Ik zoek iets dat goed is in te stellen, vorstbeveiliging, et cetera... Inmiddels even gekeken. Wel klein en compact. Maar zijn ze goed krachtig genoeg om zo'n ruimte te verwarmen?
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom,

Je bent al een houtstoker. Waarom niet een klein houtkacheltje aanschaffen? Of nog leuker: zelf metselen of kleien.
Ik zou niet kiezen voor een zibro of anderszins iets dat de rookgassen binnen afgeeft. Ten eerste is het slecht voor de gezondheid en ten tweede moet je daardoor zoveel ventileren, dat je de warmte alsnog naar buiten gooit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Bekkasinen

Kost hout en een schoorsteen is nodig. Ik heb geen ruimte om nog meer hout op te slaan. Bovendien krijgt een houtkachel,de ruimte niet heel snel warm. Een gaskachel is denkelijk,toch het handigst aangevuld met elektrische vorstbeveiliging. Lpg kun je zelf tanken, maar mag weer niet buiten staan in de winter, of juist niet binnen. Wordt nog lastig dus...
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom Bekkasinen,
Waarom zou een houtkachel een ruimte niet snel warm kunnen stoken? En je hebt al een opslag van 8 kuub hout, misschien iets aan het rendement van de kachel doen. Misschien een bekkasinen met bell in het huis? :lol:
RS
groet!

Ritsaert
Bekkasinen

Bell?? Wasdah....?
ritsaert snijder

Bekkasinen,
Hier een inventaris van de mogelijkheden om het rendement van een stalen kachel te verbeteren; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2765.

Wat is de rookgastemperatuur van de Bekkasinen (dus niet de temperatuur van de buitenkant van het kanaal)?. Ik kan me herinneren dat die behoorlijk kan oplopen.

En hoe kom je aan het idee dat een houtkachel een ruimte niet snel kan opwarmen? Je bent de ruimte redelijk goed aan het isoleren (vloer? en ramen?). Dat zal snel opwarmen. Dat kan zelfs razendsnel en eigenlijk ben ik veel banger voor oververhitting met een houtkachel.

Vraag is vervolgens dan ook nog hoe vaak je de ruimte gaat gebruiken?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Pieke

Bericht door Pieke »

Bekkasinen schreef:Bell?? Wasdah....?
Ik stond op het punt om leeg te lopen,gelukkig kwam Rits net op tijd met een waardevolle link.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Bekkasinen

Dank voor de tips tot dusver... Het zal inderdaad wel meevallen met die houtkachel, wat betreft de duur van opwarming. Maar toch: ik heb niet zoveel ruimte voor houtopslag en die wil ik graag inzetten voor de verwarming van ons huis.

Het atelier zal wekelijks een aantal uren worden gebruikt. Niet een hele dag naar verwachting (hadden we maar zoveel tijd over). Zelf zit ik toch te denken aan een gaskachel met ventilator (liefst op LPG, met van die flessen die ik zelf kan bijvullen; hoewel ik ook lees dat dit in Nederland niet mag) in combinatie met elektrische vorstbeveiliging.
ritsaert snijder

Prima,
Voor een paar uur per week is een makkelijke oplossing misschien de beste/
Wat vond je van het bell idee? Ik denk dat je daarmee behoorlijk rendement kan besparen.

Op de forumdag is succesvol geëxperimenteerd met een bell met een leem afwerking.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86

Bericht door David86 »

Rits,

Een stalen kacheltje met een bell op 12m2, dan word je toch een beetje slachtoffer van je rendement denk je niet ?

Een gedachtenkronkel: Zou een vrieskist voldoende warmte afgeven om dat hokje vorstvrij te houden ?

Groeten,
..
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Zelfs een oude vriezer verbruikt in een koele ruimte minder dan 1 kWh per dag. Daar houd je niet veel mee vorstvrij, al is de staat van isolatie van de relatief kleine ruimte natuurlijk de belangrijkste factor.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder

Inderdaad, als je toch bezig bent kun je inderdaad kiezen voor extreem isoleren.

@David,
Een stalen kacheltje met een bell op 12m2, dan word je toch een beetje slachtoffer van je rendement denk je niet ?
Idee was dat hij onvoldoende ruimte heeft voor de opslag van hout want hij gebruikt al 8 m3 voor zijn houtkachel (de Bekkasinen). Mijn voorstel was om het rendement van de Bekkasinen te verbeteren. Dan heeft hij voldoende hout om een klein houtkacheltje te stoken. Maar voor een paar uur in de week heeft dat geen goede EROEI....Maar de alternatieven ook niet!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
docbb

Bericht door docbb »

misschien dit "mini massal kachel"

https://plus.google.com/photos/10122128 ... banner=pwa

Afbeelding
Plaats reactie