ik ben, zoals misschien wel bekend is, in het bezit van een Prity Houtkachel met Cv aansluiting (21kw water, 5 kw aan de ruimte). Zoals bij velen inmiddels wel bekend is, is een Prity houtkachel verre van efficient. Afgelopen winter heb ik de kachel gebruikt in combinatie met een 2000 liter buffervat wat ervoor zorgde dat het vat eigenlijk nooit echt op temperatuur kwam (na 8 - 10 uur stoken was het bovenin wel 80 graden maar onderin net 30). Omdat de Prity kachel dus bij lange na geen 21 kw haalt ben ik al tijden aan het bedenken om iets te bedenken om efficienter warmte te onttrekken.
Een rocket is heel mooi maar op het moment nog niet echt "makkelijk" te maken voor in de huiskamer (het oog wil ook wat) dus dat gaat nog even over. Wel lees ik alle topics over de Rocket kachel. Ook zag ik ergens een vlampijpwisselaar voorbij komen als meest efficiente mogelijkheid om warmte te ontrekken van een vuur. Met dit idee in mijn hoofd ben ik gaan denken en ben op het volgende idee gekomen:

Het komt neer op een (1 meter?) lange buis welke bovenop een kachel gemonteerd kan worden. Uitgang op mijn kachel is 130mm en de vlampijp is dit dus ook. De buitenste buis (alsware "bell") wil ik 150 mm maken zodat het niet heel erg uit de toon valt in verhouding tot de kachel. Deze oplossing zou in principe op elke houtkachel kunnen zodat de verbranding een stuk efficienter kan plaatsvinden én er toch een cv installatie mee verwarmd kan worden.
De buitenste pijp (gewoon 2mm dikwandige kachelpijp?) wil ik aan de bovenkant voorzien van een deksel zodat je de vlampijp wisselaar makkelijk kunt schoonmaken.
Daarnaast heb ik eventueel ook het volgende idee om de vlampijp wisselaar te verplaatsen:

Nadeel hiervan is dat er meer warmte afgifte aan de ruimte is. Voordeel hiervan is dat de kachel efficienter brandt (ook al is de "bell" vrij klein).
Ik hoor graag wat de ideeën zijn over bovenstaande ideeën!
Alvast bedankt!