wat een fantastisch forum is dit. Zonder overdreven slijmwerk, kan ik stellen dat ik alleen maar onderwerpen zie waar ik me voor interreseer!
De domeinnaam vind ik alleen een beetje vreemd gekozen. Met de domein extensie .eu verwachtte ik internationale pagina's, maar de naam 'ecologieforum' is harstikku Nederlands en dat blijkt het forum dan ook te zijn. Nouja, who cares?
Zelf woon ik in Frankrijk waar ik een boerderijtje probeer helemaal autonoom te kunnen laten werken, maar dat valt nog niet mee.
http://www.lamoer.fr voor degene die van een visuele presentatie houden, er is geen tekst.
Ons huishouden telt inmiddels behalve klassieke moeskas en moestuin, een put- en regenwatercircuit tot op drinkbaar-water niveau, zonneboiler/collectoren, elektrische zonnepanelen voor teruglevering in het net maar ook voor noodvoeding, noodstroomgenerator (hoewel niet erg milieuvriendelijk eigenlijk) en satelliet internetverbinding.
Jawel, dit laatste wordt in Frankrijk (maar elders wellicht ook) aangevoerd als milieu-vriendelijk argument omdat koperen telefoonkabels met al hun onderhoud, daarmee vermeden worden. Ze hebben het even niet over alle energie en materialen die er nodig waren om die satelliet de lucht in te krijgen, maar ik profiteer er wel van. De telefoonkabel is van het erf en de verbindingssnelheid liegt er niet om, tov voorheen 12km telefoonkabel over gammele houten palen door het bos
De reden dat ik dit forum op ben gekomen, is dat ik een Nordica hout-CV kachel heb gekocht. Ik wil dit zelf voorzien van radiatoren, maar weet niet goed te kiezen tussen welke typen radiatoren en leidingsystemen. Affijn, daar stort ik me straks pas in. Voor nu in ieder geval mijn complimenten voor het overzichtelijke forum!
Tot later!