Inmiddels heb ik deze kast gerealiseerd. Het is een forse kast geworden met buitenafmetingen van 220 breed, 75 diep en 220 hoog. De kast heeft een sandwich constructie en is volledig geïsoleerd met PUR schuim van 6 cm (R waarde 2,4). Ik heb twee deuren van de sloop over kunnen nemen die ook weer geïsoleerd zijn. De hele kast is gekit en voorzien van tochtband op om hem zoveel mogelijk luchtdicht te krijgen.

De kast biedt heel veel ruimte. Op drie stevige rekken kunnen ongeveer 500 wijnflessen gelegd worden. Verder is boven en onderin plaats voor gistflessen en ander materiaal.

Ik heb de airco buiten tegen de kast geplaatst en zo aangesloten op de klimaatkast. Met bouwschuim is een luchtdichte constructie verkregen. Ik heb de inlaatsensor gemanipuleerd met weerstanden waardoor de airco zelf de temperatuur regelt rond de tien graden. De uitstroomtemperatuur van de airco wordt flink laag (rond de 4-5 graden), Voor zover ik kan zien is er geen sprake van ijsvorming. Wel wordt er condens afgevoerd via een slang. De airco heeft maar enkele minuten nodig om de temperatuur van de klimaatkast op peil te brengen. Ik heb zoveel mogelijk massa toegevoegd door alle lege flessen en vaten die ik heb met water te vullen

Tot zover alles prima, er is echter één probleem. Ik had verwacht dat de airco af zou slaan als de temperatuur op peil is. Op dat moment gaat de koeling wel uit, maar de ventilator blijft aan. In de laagste stand geeft de ventilator nog steeds een forse luchtstroom en flink lawaai. Dit kost energie en leidt bovendien tot overdruk in de klimaatkast waardoor er toch nog koude lucht ontsnapt. Ik moet nog een manier zien te vinden om de ventilator uit te zetten. Of ik moet op alternatieve manier koelen. ideeen zijn welkom.