Zo, heb ik even een mooie discussie gemist over fornuis koken, pannen ringen en platen.
In het bezit van een behoorlijk groot fornuis dat zeker 300 dagen per jaar brand ben ik daar voornamelijk een toeschouwer. Dat geeft me dan wel weer de tijd om over alle verrichtingen aan de zwarte plaat na te denken. Zo nu en dan probeer ik het zelf eens uit.
Mijn/ons houtfornuis produceert op vol vermogen, 370 - 450 graden aan een dikke ronde kookplaat met gegoten ribben. De rechthoekige plaat waar hij in ligt is dat ca. 50 graden lager.
De twee daaropvolgende platen lopen geleidelijk af (van links naar rechts bijna een meter) naar 250 graden.
ff wat ervaringen
Bij een plaattemperatuur van 450 graden kun je niet meer van bovenaf in een pan roeren.
Je moet dan een lepel met een extra lange steel gebruikt vanaf de zijkant.
Een gietijzeren wok in het ronde gat gaat met die temperatuur goed en lekker snel
Een plaatstalen wok zal het ook wel doen maar gietijzer verdeelt de warmte veel beter.
Een wok met een anti aanbaklaag doen het volgens mij dan maar één keertje.
Voor koken is het gewoon te heet maar snel bakken in een koekenpan gaat weer prima.
Wel weer een pan met lange steel, die niet met het grip gedeelte vlak boven de plaat zweeft. Je handvat
vliegt echt in de fik.
Koken van water loopt lekker bij 350 tot 400 graden. Soep, groente o.i.d. op het verste hoek van de kookplaat. of op een gietijzeren rooster zo'n 2 cm boven het hete deel van de kookplaat.
Een wok in het gat schuiven gaat uitstekend als je de ronde kookplaat maar bij het gat laat liggen, zodat je het bij het uitnemen van de wok weer direct (met een lange pook) in het gat kunt schuiven.
Wel even controleren of je geen vette afzuigkap dicht boven de riser hebt hangen. dat gaat echt niet goed
Mijn poken zijn zo'n 60 tot 70 cm lang en passen echt goed in de openingen van het fornuis.
@ Gandalf. Natuurlijk moet de vuldeur binnen bereik van de kok zitten. In de eerste plaats om de kok het gevoel te geven dat hij controle over het proces heeft
In de tweede plaats geeft een langzaam uitbrandend vuur een lagere temperatuur aan de kookplaat. Even wat nieuw hout daarop kan de temperatuur zomaar weer 100 graden doen stijgen (bij mijn fornuis) Een kok moet dat natuurlijk kunnen volgen.
Kortom, bij meer als 450 graden zou ik mogelijkheden onderzoeken om de plaat temperatuur te temperen.
Groet,
Ed