Renovatie Woonboerderij: Houtvergasser?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jobplas

Renovatie Woonboerderij: Houtvergasser?

Bericht door jobplas »

Allen, met enige regelmaat lees ik op dit forum de onderwerpen over de hout vergassers en hout gestookte CV Ketels, erg interessant, maar niet voor onze huidige woning.

Korte voorstelling:
Vader van 2 zoontjes, 3e onderweg, ik woon in een jaren 30 huis in Groningen, we hebben momenteel CV en een losse houtkachel in de woonkamer. We hebben de houtkachel (Dovre) dagelijks aan staan en verstoken zo'n 6 kuub per jaar (van waaibomen hout meer). Ons gasverbruik is ongeveer 1100-1400 kuub per jaar. Hout stoken is een hobby voor ons, hout halen, zagen, kloven, stapelen, etc kost veel tijd, maar die vindt ik goed besteed.

Aangezien ons huidige huis te klein begint te worden overwegen we een woonboerderij te kopen. Bij voorkeur 1 die nog niet gerenoveerd is. De boerderij die we op het oog hebben is momenteel alleen beneden verwarmt (dmv gaskachels). Verder zit er nog een houten vloer in de woonkamer/keuken. Als onderdeel van de renovatie was ik van plan een broodje leg vloer met vloerverwarming te plaatsen. Verder wou ik in de schuur de houtvergasser plaatsen icm een boiler/warmtevat van minimaal 3000 liter. Hierover heb ik de volgende vragen:

Is het verstandig de vergasser in een ongeisoleerde ruimte te plaatsen, op een ruime afstand van de te verwarmen ruimte? Het voordeel van deze plek is de bereikbaarheid, houtvoorraad, vierkante meters etc.
Kan het geisoleerde watervat bevriezen als het in een ongeisoleerde ruimte staat?
Adviseren jullie om een back up Gas CV ketel te plaatsen of meteen zonder doen?
Ik zou in de toekomst mogelijk ook warmte kunnen winnen door zone panelen op de schuur te plaatsen (dak op het zuiden), moet ik hier nu al rekening mee houden?
Voor comfort zit ik te denken aan een ketel die zowel stukhout als pellets kan verstoken is dat technisch gezien een goede combinatie?

Bedankt voor jullie hulp!
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Johndc

Re: Renovatie Woonboerderij: Houtvergasser?

Bericht door Johndc »

Mijn bevinding met een combiketel is negatief. Ofwel pellets ofwel stukhout. Maar dan wel een ketel die expliciet voor dat doel gebouwd is.
Die schuur hoef je niet helemaal te isoleren, als de ruimte waar al je CV apparaten staan dat maar wel is.
jobplas

Bericht door jobplas »

Bedankt voor je reactie. Een beperkte ruimte in de schuur isoleren, zou niet zo'n probleem moeten zijn natuurlijk.
Je geeft ook aan dat je een pelletkachel en stukhout kachel niet moet combineren in 1 apparaat. Maar waar haal ik dan mijn comfort vandaan?
Als ik een dagje echt geen zin heb om de vergasser aan te maken, wil ik toch een warm huis, kan dit dan alleen door een conventionele Gas HR ketel parallel te monteren?

Een andere mogelijkheid is een Hout CV Kachel in de woonkamer (dan wel een mooie), die de CV Ketel "mee helpt". Dan hebben we ook nog het aangename sfeer effect van een houtkachel.
Is het rendement verschil groot tussen een vergasser en een houtkachel met CV aansluiting?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Johndc

Bericht door Johndc »

Dat hoeft geen gas ketel te zijn. Dat kan evengoed een pellet ketel zijn.
Ik weet niet hoe het in jullie gemeente zit. Maar in Belgie kan je hakselhout gratis aan huis geleverd krijgen door de gemeente.
Als je een bio massa ketel aanschaft die ook dit (gedroogd) materiaal aan kan ben je echt goedkoop bezig.

Als je graag het "vlammenspel" ziet in je leefruimte kan een simpele houtkachel met "bell" de uitkomst zijn.
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Al je vrij kunt plannen en inrichten in je woonboerderij dan behoor de je buffers binnen je woning een plaats te geven. Warmteverlies van je buffers blijft dan in de geïsoleerde schil van je woning.
Hetzelfde geldt voor je ketel maar dat kan vanwege overlast (stof en rook) in je huis een probleem geven waardoor je de ketel liever buitenshuis plaatst en dan dicht bij de houtvoorraad.
Het kan je dan bij de ketel een verwarmde werkplaats opleveren zo dat de afkomende warmte toch goed benut is.

Als de woning gas heeft dan zou ik zeker een (gebruikte) gasketel plaatsen met warmwatervoorziening. Marktplaats staat er bol van, kost weinig en je hebt goede backup als er eens wat loos is met je houtketel of met jezelf waardoor je niet kunt stoken.
Ook voor het na-verwarmen van water uit je houtgestookte boiler of zonneboiler is zo'n ding prima.
Er ontstaan altijd wel situaties waarin je net niet op tijd hebt gestookt en er even onvoldoende warmteaanbod is.
Om met de rest van het thuisfront de vrede te bewaren is de gasketel de beste garantie.
Zal wel niet ecologisch zijn maar wel de praktijk.

Combi houtketel in de woonkamer is voor een woonboerderij meestal te licht en je moet al het hout naar en door de woonkamer slepen.

Ketel en buffers kunnen wel degelijk bevriezen als ze in een koude ruimte staan.
Een elektrische dompelaar en een circulatiepomp of een warmtewisselaar die op je gas-installatie de houtkeltel verwarmt kan als je op vakantie bent de boel vorstvrij houden. Denk dat goed toezicht door thuisblijvers, als je dan weg bent, goud waard is.
Of je leert iemand aan tijdens je afwezigheid de houtketel te stoken.

Er bestaan stukhoutketels die je van een voorgebouwde pelletbrander kunt voorzien maar dan kun je niet om het uur omschakelen.
Je kiest dan voor een brandstof die je een tijdlang toepast waarvoor je je ketel dan geschikt gemaakt hebt.

groet Jos.
jobplas

Bericht door jobplas »

Bedankt voor je reactie Bonkelaar, het idee van zo'n gas ketel bij plaatsen lijkt inderdaad wel een stuk comfortabeler. Losse nieuwe ketels zijn nu al te koop voor zo'n 800 euro (Bosch/Remeha).

De koop van de boerderij is inmiddels rond, dus deze zomer kan ik flink aan het klussen! Ik probeer een soort kostenraming te maken voor de installatie, maar alles is me nog niet helemaal duidelijk:
25kw vergasser: ongeveer 2500 euro
Buffervat 2000 liter: ongeveer 2000 euro
Warmwater voorziening: ???
Back up CV ketel + WW voorziening: 800 euro
Aansluitmateriaal: ???

In de verdere toekomst kan het sanitairwater wellicht van een zonnecollector systeem komen, maar vooralsnog heb ik daar geen geld voor.
Op marktplaats zag ik een vrij scherpe aanbieding van het merk Ladan. Is dat bekend hier?
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Job,
Waarom een vergasser? Veel techniek...veel kosten?

Heb je ook gekeken naar andere oplossingen (massakachel).

Hoe ga je isoleren, hoeveel kw ga je nodig hebben?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

@ jobplas, ik heb bv een oude mazoutton kunnen kopen voor een een 100 euro van 2200 liter, je vindt ze goedkoper, maar ik wou zoveel mogelijk liters kwijt in een beperkte ruimte.

Warmtewisselaars kan je maken voor een 200 euro.
Isoleren kan bv met een dikke laag stro , in mijn geval (ruimte) moet ik wat glaswol ofzo gebruiken.

Alles tesamen voor minder als 500 euro heb ik een mooi buffervat bv. Beetje meer klussen natuurlijk, maar voor 1500 euro verschil moet ik weer even werken. Wel kan deze buffer niet onder druk, maar mijn wisselaars natuurlijk wel, dus dat is niet zo erg. Integendeel, mijn buffer is nog wat makkelijker te beveiligen.
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

jobplas schreef:Bedankt voor je reactie Bonkelaar, het idee van zo'n gas ketel bij plaatsen lijkt inderdaad wel een stuk comfortabeler. Losse nieuwe ketels zijn nu al te koop voor zo'n 800 euro (Bosch/Remeha).

De koop van de boerderij is inmiddels rond, dus deze zomer kan ik flink aan het klussen! Ik probeer een soort kostenraming te maken voor de installatie, maar alles is me nog niet helemaal duidelijk:
25kw vergasser: ongeveer 2500 euro
Buffervat 2000 liter: ongeveer 2000 euro
Warmwater voorziening: ???
Back up CV ketel + WW voorziening: 800 euro
Aansluitmateriaal: ???

In de verdere toekomst kan het sanitairwater wellicht van een zonnecollector systeem komen, maar vooralsnog heb ik daar geen geld voor.
Op marktplaats zag ik een vrij scherpe aanbieding van het merk Ladan. Is dat bekend hier?
Vergasser zou ik zwaarder nemen dan je op basis van KW voor je boerderij nodig zou hebben. Dit om niet al te veel stookbeurten te hoeven hebben, of je moet altijd thuis zijn dan maakt het minder uit. Je wordt anders een slaaf van je ketel.
Denk dat je eerder tussen 3000 en 3500 voor een goede ketel kwijt bent. Ik zou een bekender merk willen hebben om ook aan onderdelen te kunnen komen op de langere termijn. Denk dat Attack of Atmos dan het eerst in beeld komen. Bestaan al langer en kennen ervaren gebruikers die je bij vragen op weg kunnen helpen. Het Duitse Atmos forum is een goede bron.
Buffers moet je tegenaan lopen, zelf isoleren en dan voor weinig een drukketel kopen, kan vanaf € 175 voor een gegalvaniseerde 750 ltr tank.
Warmwater voorziening heb ik gemaakt met een gebruikte indirect gestookte boiler, wil prima.
De backup CV ketel zou ik met warmwatervoorziening willen hebben, de houtgestookte boiler altijd over de gasboiler laten lopen, dan heb je gegarandeerd altijd voldoende warm water en als de boiler vol is dan stookt de gasketel niet na.

Indirect gestookte boilers zijn er genoeg voor rond de € 100,-- afhankelijk van de leeftijd soms duurder.

Aansluitmateriaal heb ik in dunwandig staal met messing knelkoppelingen. Kun je snel veranderen, aanpassen, uitbreiden, de koppelingen zijn met een nieuw ringetje weer her te gebruiken. De koppelingen zijn echter vrij prijzig, je kunt combineren door sommige bochten met een buigijzer te maken zo dat je minder koppelingen nodig hebt. Gaat toch veel geld zitten in koppelingen, kranen, thermometers e.d.
Denk dat je snel meer dan duizend euro kwijt bent. Bij de ketel moet een opwarmcircuit met mengventiel en daar ga je al, pomp, kogelkranen, gaat erg snel allemaal.

groet Jos.
jobplas

Bericht door jobplas »

ritsaert snijder schreef:Job,
Waarom een vergasser? Veel techniek...veel kosten?
Heb je ook gekeken naar andere oplossingen (massakachel).
Hoe ga je isoleren, hoeveel kw ga je nodig hebben?
Ritsaert
Een vergasser, omdat het mij een degelijke techniek lijkt die flink bespaart.
Ik sta open voor andere oplossingen. Massakachel? Die zit in de woning neem ik aan? Dan moet al het hout dus de woonkamer in?
Lijkt me niet heel praktisch, ik heb een grote schuur (150m2 aan de woning vast zitten, daar is ruimte genoeg om te stoken).

Isoleren, heb ik nog niet heel concreet, in onze eerste bouwfase gaan we de keuken (30m2) en woonkamer (30m2) aanpakken:
1) Houtenvloeren er uit, vervangen door 40-80cm schuimbeton en vloerverwarming met PVC vloer.
2) Steensmuren isoleren met voorzet wand en ?? isolatiemateriaal

De bovenverdieping en het achterhuis zijn later aan de beurt, dit zijn ook steensmuren, zonder isolatie of verwarming.
Praktisch gezien is het denk ik niet nodig om de hele boerderij op te verwarmen tot 20 graden, de belangrijkste leefruimtes uiteraard wel.

De buitenafmetingen van de boerderij is ongeveer 8.5x 14m2 levert ongeveer 180m2 op.
Ik dacht dat 24kw voldoende zou zijn, maar wellicht is dat te optimistisch?
jobplas

Bericht door jobplas »

Sandman79 schreef:@ jobplas, ik heb bv een oude mazoutton kunnen kopen voor een een 100 euro van 2200 liter, je vindt ze goedkoper, maar ik wou zoveel mogelijk liters kwijt in een beperkte ruimte.

Warmtewisselaars kan je maken voor een 200 euro.
Isoleren kan bv met een dikke laag stro , in mijn geval (ruimte) moet ik wat glaswol ofzo gebruiken.

Alles tesamen voor minder als 500 euro heb ik een mooi buffervat bv. Beetje meer klussen natuurlijk, maar voor 1500 euro verschil moet ik weer even werken. Wel kan deze buffer niet onder druk, maar mijn wisselaars natuurlijk wel, dus dat is niet zo erg. Integendeel, mijn buffer is nog wat makkelijker te beveiligen.
Bedankt voor de tips, er is genoeg ruimte in de aangebouwde schuur voor een grote buffer, slim met kosten en tijd omgaan is voorlopig het belangrijkste. Zou zo'n soort methode ook geschikt zijn voor een toekomstige zonnecollector? Wat is het vooreel van een buffervat op druk?
jobplas

Bericht door jobplas »

Vergasser zou ik zwaarder nemen dan je op basis van KW voor je boerderij nodig zou hebben. Dit om niet al te veel stookbeurten te hoeven hebben, of je moet altijd thuis zijn dan maakt het minder uit. Je wordt anders een slaaf van je ketel.
Denk dat je eerder tussen 3000 en 3500 voor een goede ketel kwijt bent. Ik zou een bekender merk willen hebben om ook aan onderdelen te kunnen komen op de langere termijn. Denk dat Attack of Atmos dan het eerst in beeld komen. Bestaan al langer en kennen ervaren gebruikers die je bij vragen op weg kunnen helpen. Het Duitse Atmos forum is een goede bron.
Buffers moet je tegenaan lopen, zelf isoleren en dan voor weinig een drukketel kopen, kan vanaf € 175 voor een gegalvaniseerde 750 ltr tank.
Warmwater voorziening heb ik gemaakt met een gebruikte indirect gestookte boiler, wil prima.
De backup CV ketel zou ik met warmwatervoorziening willen hebben, de houtgestookte boiler altijd over de gasboiler laten lopen, dan heb je gegarandeerd altijd voldoende warm water en als de boiler vol is dan stookt de gasketel niet na.

Indirect gestookte boilers zijn er genoeg voor rond de € 100,-- afhankelijk van de leeftijd soms duurder.

Aansluitmateriaal heb ik in dunwandig staal met messing knelkoppelingen. Kun je snel veranderen, aanpassen, uitbreiden, de koppelingen zijn met een nieuw ringetje weer her te gebruiken. De koppelingen zijn echter vrij prijzig, je kunt combineren door sommige bochten met een buigijzer te maken zo dat je minder koppelingen nodig hebt. Gaat toch veel geld zitten in koppelingen, kranen, thermometers e.d.
Denk dat je snel meer dan duizend euro kwijt bent. Bij de ketel moet een opwarmcircuit met mengventiel en daar ga je al, pomp, kogelkranen, gaat erg snel allemaal.

groet Jos.
Bedankt voor de tips! Op de ketel dus niet besparen en beter een grotere nemen, 25kw is dus onvoldoende voor een slecht geisoleerde boerderij van 180m2?!
Ik zal vast op zoek naar een buffervat, maar 750 liter is dan toch erg weinig? Verder lees ik in je antwoord dat ik naast de CV combi keter ook een indirect gestookte boiler nodig heb voor sanitair water. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het CV water verwarmt het sanitair water in de boiler? Hoeveel liter zou de boiler moeten zijn?
ritsaert snijder

Job,
Ik ben zelf een boerderijtje aan het verbouwen van 7,5 keer 15 meter. Goed geisoleerd. Ik heb gekozen voor een centraal geplaatste finoven. En dan gaan er dus elke dag 1 of 2 ladingen (3 putje winter) van 10 kilo hout in. Netjes in een mandje.

Alle warmte komt vrij in de woonruimte. Mooi vuur om naar te kijken. Geen techniek (gaat ook weer kapot), geen pompen, geen ondergrondse leidingen met verliezen. Goede verbranding.

En met een massakachel op grond van een rockett kan je alle kanten op. Schoon en makkelijk te stoken. Meer vermogen, meer massa snel...langzaam. En het ding is zelf te bouwen voor 400 - 1000 euro afhankelijk van je handigheid, je ritselvaardigheid en wat je wil (dat is zonder schoorsteen maar die heb je voor de vergasser ook nodig). Het ding kan er modern en strak, of wild of antroposofisch uitzien...kan je zelf bepalen.

Maak je keuze en ken de keuzes...

Ritsaert
groet!

Ritsaert
jobplas

Bericht door jobplas »

ritsaert snijder schreef:Job,
Ik ben zelf een boerderijtje aan het verbouwen van 7,5 keer 15 meter. Goed geisoleerd. Ik heb gekozen voor een centraal geplaatste finoven. En dan gaan er dus elke dag 1 of 2 ladingen (3 putje winter) van 10 kilo hout in. Netjes in een mandje.

Alle warmte komt vrij in de woonruimte. Mooi vuur om naar te kijken. Geen techniek (gaat ook weer kapot), geen pompen, geen ondergrondse leidingen met verliezen. Goede verbranding.

En met een massakachel op grond van een rockett kan je alle kanten op. Schoon en makkelijk te stoken. Meer vermogen, meer massa snel...langzaam. En het ding is zelf te bouwen voor 400 - 1000 euro afhankelijk van je handigheid, je ritselvaardigheid en wat je wil (dat is zonder schoorsteen maar die heb je voor de vergasser ook nodig). Het ding kan er modern en strak, of wild of antroposofisch uitzien...kan je zelf bepalen.

Maak je keuze en ken de keuzes...

Ritsaert
Bedankt voor het idee Ritsaert, jouw hout verbruik vindt ik ook erg netjes! Ik heb het concept van een finoven ook nog even door gedacht. In Oostenrijk kwam ik deze methode veel tegen. 1 keer stoken en de kachel hout een groot deel van de woning warm, met bijzonder weinig techniek.

In principe ook een goed alternatief, toch past het niet in mijn straatje: Moeilijker om de temperatuur per ruimte te regelen, traag systeem, geen mogelijkheid tot een "comfort" setting (zonder hout maar met gas), moeilijk te koppelen aan een groot oppervlak vloerverwarming, moeilijk "overdraagbaar" bij verkoop woning.

Toch bedankt voor het bieden van een alternatief! Zeker intressant om even over na te denken!
ritsaert snijder

Job,
De Oostenrijkse kachel lijken er inderdaad wel wat op. Ik snap dat je je keuze hebt gemaakt, maar toch even wat kanttekeningen. Ik heb in mijn huis trouwens ook gewoon een muur en een vloerverwarming liggen met een cv ketel.
Moeilijker om de temperatuur per ruimte te regelen
Nee hoor.....het werkt alleen heel anders.
traag systeem
Wie wil er dan een haastige verwarming?
moeilijk te koppelen aan een groot oppervlak vloerverwarming
Moet je ook niet aan willen beginnen.
moeilijk "overdraagbaar" bij verkoop woning.
Hij is bijzonder nagelvast dus dat bedoel je niet. Blok aan de been bij de verkoop? Is dat echt zo? Waar baseer je dat op?

En nog even terug...
Isoleren, heb ik nog niet heel concreet, in onze eerste bouwfase gaan we de keuken (30m2) en woonkamer (30m2) aanpakken:
1) Houtenvloeren er uit, vervangen door 40-80cm schuimbeton en vloerverwarming met PVC vloer.
Leuk schuimbeton, bij mij bevalt het perfect. PVC vloer met vloerverwarming?
2) Steensmuren isoleren met voorzet wand en ?? isolatiemateriaal
Ik neem aan dat het een oudere boerderij is. Hou je goed rekening met de condensatie en hierdoor vochtopslag in je muur. En met het bevriezen van de stenen (die worden veel minder opgewarmd en drogen minder snel als je gaat isoleren)

succes met het doorhakken van alle andere knopen!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie