Rocket mass heater met batch?
Moderator: Moderators
-
robdebruin
Rocket mass heater met batch?
Zoals een een eerder onderwerp al aangegeven zijn we van plan ons huis in Portugal te gaan verwarmen met een rocket mass heater. Na aanschaf van het boek van Ianto Evans dacht ik een heel eind te zijn. Na mijn vorige vraag over de heat riser werd er aangeraden om niet het orignele ontwerp te volgen maar voor een batch te kiezen. Ik heb veel berichten gelezen op het forum en ben tot de ( voorlopige) conclusie gekomen dat een batch wel een goed idee is. Er rijzen nu natuurlijk weer heel veel vragen......
Is het mogelijk om ook met een horizontale afvoer te werken om zo de te bouwen bank te verwarmen (mass)?
Oftewel blijft het ontwerp vanaf heat riser gelijk?
Wat is een p-chanel precies? Oftewel hoe wordt de zuurstof geregeld?
Of in het kort, zijn er bouwplannen beschibaar ?
Rob vanuit een warm Portugal.
Is het mogelijk om ook met een horizontale afvoer te werken om zo de te bouwen bank te verwarmen (mass)?
Of in het kort, zijn er bouwplannen beschibaar ?
Rob vanuit een warm Portugal.
-
David86
Re: Rocket mass heater met batch?
Rob,
Je mist wat, as we speak is men op een meeting een dergelijke rocket aan het bouwen..
Groeten,
Je mist wat, as we speak is men op een meeting een dergelijke rocket aan het bouwen..
Groeten,
..
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Inderdaad; ik heb net het licht uitgedaan in de schuur waar het nog lekker warm is door de warmte van 2 kachels. Ik verwacht nog wel een aantal verslagen over deze bouwdag op dit forum.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
ritsaert snijder
Dan lag je bijtijds in je bedje, tenminste als je Raf zijn biertjes hebt laten staan
RS
RS
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Sandman79
ola kachel 2 ook al opgestookt?
Maar ook 1 kachel kreeg die schuur van 180 vierkante meter goed warm.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ja, kachel 2 heeft ook al even gebrand. Daar moet alleen nog veel vocht uitgestookt worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
Paide
Dan is er gisteren nog hard doorgewerkt!
Kun je wat foto's plaatsen?
Kun je wat foto's plaatsen?
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb nog geen foto's, maar een aantal anderen zijn druk aan het filmen en fotograferen geweest...
- peterberg
- Moderator
Je hebt het boek van Ianto Evans, dus het antwoord op je eerste en tweede vraag is ja.robdebruin schreef:Is het mogelijk om ook met een horizontale afvoer te werken om zo de te bouwen bank te verwarmen (mass)?
Of in het kort, zijn er bouwplannen beschibaar?
Maar je hebt wel een verticale schoorsteen na de bank nodig, en dat geldt in 99,9 % van alle situaties ook voor de kachel van Evans.
Een p-channel bestaat uit een rechthoekige buis die op een heel specifieke manier en plaats in het verbrandings proces voor een beetje extra lucht zorgt. Dan zie je het ding natuurlijk niet voor je, maar dan kun je ook de SketchUp tekening van het fornuis dat afgelopen weekeind is gebouwd downloaden en uit elkaar rafelen. Het programma om het te bekijken heeft een gratis versie, het heet SketchUp.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
robdebruin
Geweldig ! Ik zal de tekening eens goed bekijken. Ik zal als er een start met de bouw gemaakt wordt wel wat foto's plaatsen....peterberg schreef:
Dan zie je het ding natuurlijk niet voor je, maar dan kun je ook de SketchUp tekening van het fornuis dat afgelopen weekeind is gebouwd downloaden en uit elkaar rafelen. Het programma om het te bekijken heeft een gratis versie, het heet SketchUp.