Dag, hier ben ik weer met m'n houtgestookte CV kachel.
De CV installatie is nu in orde (zie tekening), maar de sturing is ook nog een uitdaging...
Ik heb dus 2 thermostaten en twee warmtebronnen, te weten de CV en het buffervat.
Als er vraag van één van de twee thermostaten is moet het buffervat aangesproken worden mits deze boven de 50 graden is. Zo niet dan de CV in werking stellen.
Lastig is dat er 24V en 220V systemen zijn.
Onderaan heb ik het schema geprobeerd te bedenken. Mijn vraag is of het relais inderdaad NIET een verbinding maakt tussen de twee thermostaten. Dus als de één een signaal geeft mag niet bvb de zoneklep open en andersom. Daarnaast moeten er twee omvormers tussen...wellicht ook 2 maal relais?
Zit ik in de richting?
Electrische schakeling mbt houtgestookte cv kachel en cv
Moderator: Moderators
-
Fortu de Haas
Electrische schakeling mbt houtgestookte cv kachel en cv
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Paul Joosten
- Contacteer:
Re: Electrische schakeling mbt houtgestookte cv kachel en cv
Interessant! Ik ben bezig met een soortgelijke installatie. Een technisch bedrijf heeft mij een besturingskastje geleverd met daarin een OEG KS2W regelcomputer(?) en drie relais om diverse pompen aan te sturen. Ik ben er nog niet mee klaar (teveel andere lopende projecten en het duurt nog maanden voor het volgende stookseizoen begint) maar ik zal er t.z.t. een topic over starten. Er zitten vier temperatuurvoelers bij die o.a. moeten zorgen dat de pomp die het water door de houtkachel laat stromen altijd werkt zodra daar een minimum temperatuur wordt gemeten (=stoken) en de temperatuur boven en onder in het vat meten om te bepalen of er voldoende warmte is bij vraag uit het huis en een indicatie buffer vol zodat je weet wanneer verder stoken niet meer zinvol is. Ik heb diverse groepen vloerverwarming en meerdere groepen radiatoren. Ik ben nog aan het uitdenken hoe ik die zo efficiënt mogelijk kan aansturen.
In mijn geval wordt gebruik gemaakt van een open verdeler en diverse terugslagkleppen om er voor te zorgen dat de CV-pomp geen invloed heeft op het buffervat en andersom. Die zie ik bij jou niet, geeft dat geen problemen denk je?
Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn om zonder een regelcomputer te werken maar of dat handiger is? Ik ben benieuwd naar meer reacties, misschien leer ik er ook nog wat van.
In mijn geval wordt gebruik gemaakt van een open verdeler en diverse terugslagkleppen om er voor te zorgen dat de CV-pomp geen invloed heeft op het buffervat en andersom. Die zie ik bij jou niet, geeft dat geen problemen denk je?
Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn om zonder een regelcomputer te werken maar of dat handiger is? Ik ben benieuwd naar meer reacties, misschien leer ik er ook nog wat van.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam