Opknappertje: kacheltje
Moderator: Moderators
- Pieke
Opknappertje: kacheltje
Vandaag een leuk kacheltje op de kop getikt.Het is een Fobrux van duitse makelij.Het is een kolenkachel, maar dat heb ik nu ook en voldoet prima voor houtstook,dus ik voorzie hierin geen problemen.Van buiten ziet ie er heel aardig uit, alleen enkele roestplekjes.Ik ben er plaatselijk al even met een doekje overheen gegaan en er komt een mooie egale anthraciete kleur tevoorschijn,dus hier ga ik waarschijnlijk niet al te veel aandacht hoeven te besteden.
De stookruimte is geheel uit ijzer opgebouwd en op het eerste gezicht ook plaatselijk kapotgestookt ( onderaan achterzijde )
Misschien dat ik de buitenmantel behoud en het binnenwerk opbouw met vuurvaste stenen of iets gieten van beton en wellicht een grotere stookruimte creëren.De ruitjes zijn van mica en die zou ik graag vervangen door glas maar ze zijn gebogen,dus dat wordt geen eenvoudige en voordelige oplossing.Wel is het laaddeurtje wat groter dus dan hoef ik mijn houtvoorraad niet langer klein te zagen en hakken.
Binnenkort 'ns een proefstook doen en dan de boel ns onder handen nemen.De voor-foto's zijn geplaats.Ik hoop snel foto's te plaatsen terwijl ie glimmend staat te branden.Maar zou ook zo maar kunnen dat ie de verkoop ingaat.
Gr. Pieke
De stookruimte is geheel uit ijzer opgebouwd en op het eerste gezicht ook plaatselijk kapotgestookt ( onderaan achterzijde )
Misschien dat ik de buitenmantel behoud en het binnenwerk opbouw met vuurvaste stenen of iets gieten van beton en wellicht een grotere stookruimte creëren.De ruitjes zijn van mica en die zou ik graag vervangen door glas maar ze zijn gebogen,dus dat wordt geen eenvoudige en voordelige oplossing.Wel is het laaddeurtje wat groter dus dan hoef ik mijn houtvoorraad niet langer klein te zagen en hakken.
Binnenkort 'ns een proefstook doen en dan de boel ns onder handen nemen.De voor-foto's zijn geplaats.Ik hoop snel foto's te plaatsen terwijl ie glimmend staat te branden.Maar zou ook zo maar kunnen dat ie de verkoop ingaat.
Gr. Pieke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Re: Opknappertje: kacheltje
Een kolenkachel is goed voor hout te gebruiken als je de verhouding tussen primaire lucht en secundaire lucht kan instellen. Kolen kan veel primaire lucht verdragen, maar hout zeker niet. Dus je zal (om de verhouding goed te krijgen) veel primaire openingen moeten afdekken. En verder lijkt me deze kachel niet voldoende ruimte geven houtgas voldoende uit te laten branden: daar is het ding te klein en te ijzerig voor.
Ziet er leuk uit, maar mij niet gezien...
Hou ons desalniettegenstaande op de hoogte, ook van de proefstook en zo.
Ziet er leuk uit, maar mij niet gezien...
Hou ons desalniettegenstaande op de hoogte, ook van de proefstook en zo.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
Dutch John
Voorheen stookten wij ook met zoiets. Je kunt er zelfs redelijk schoon mee stoken, maar er gaat veel naar de mussen. Een paar zaken waar je rekening mee moet houden:
-Alle doorgangen zijn nauw. Roostertjes weghalen en de tegenstroomkanalen goed schoon houden.
-Zoals Pietje al aangaf: de toevoerlucht is niet ideaal. Daar moet je wat mee experimenteren door het plaatsen van schermplaten.
-Meestal zijn ze zo lek als een mandje. Constructief al. Gevaarlijk voor jezelf, want hout brandt wat explosiever dan kolen en de schoorsteentrek zuigt de warmte uit de kamer, vooral na de stook.
-Investeer niet teveel geld en tijd. Natuurlijk ziet ie er leuk uit. Maar het blijft een klein ding met weinig afstralingsoppervlak. Met een betonnen inzet gaat er waarschijnlijk nog meer naar de mussen, dan nu.
Groet,
DJ
-Alle doorgangen zijn nauw. Roostertjes weghalen en de tegenstroomkanalen goed schoon houden.
-Zoals Pietje al aangaf: de toevoerlucht is niet ideaal. Daar moet je wat mee experimenteren door het plaatsen van schermplaten.
-Meestal zijn ze zo lek als een mandje. Constructief al. Gevaarlijk voor jezelf, want hout brandt wat explosiever dan kolen en de schoorsteentrek zuigt de warmte uit de kamer, vooral na de stook.
-Investeer niet teveel geld en tijd. Natuurlijk ziet ie er leuk uit. Maar het blijft een klein ding met weinig afstralingsoppervlak. Met een betonnen inzet gaat er waarschijnlijk nog meer naar de mussen, dan nu.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
ritsaert snijder
Pieke,
Je kan er een bell op plaatsen (daar had je toch al een keer mee geexperimenteerd). Punt is natuurlijk wel dat nooit een optimaal brandende kachel wordt....
RS
Je kan er een bell op plaatsen (daar had je toch al een keer mee geexperimenteerd). Punt is natuurlijk wel dat nooit een optimaal brandende kachel wordt....
RS
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Erikvr
leuk kacheltje voor de sier..
Volgens mij hoort er wel een vuurvast stenen binnenwerk er in, de meeste potkachels hebben dat.
Zo te zien ook best een aardig vermogen, maar zoals gezegd een laag rendement.
Kieren en naden kunnen eenvoudig dichtgemaakt worden met kachelkit.
Volgens mij hoort er wel een vuurvast stenen binnenwerk er in, de meeste potkachels hebben dat.
Zo te zien ook best een aardig vermogen, maar zoals gezegd een laag rendement.
Kieren en naden kunnen eenvoudig dichtgemaakt worden met kachelkit.
groet,
Erik
Erik
- Pieke
Jongelui,bedankt voor de tips,input en kritiek ( alledrie zeer welkom )
Dat primaire en secundaire luchttoevoergebeuren,dat kom ik hier op het forum vaak tegen.Ik heb er geen kaas van gegeten,maar ik ga me daar 'ns in verdiepen.
@RS,
De experimenteerfase mbt de bell zijn afgerond.Dit werkt hier al weer ruim 4 maanden naar volle tevredenheid.Iedereen die hier over de vloer komt staat versteld van de werking.Een cv-monteur die hier voor onderhoud was,stond hoofdschuddend de constructie te bekijken,dat had ie nog nooit gezien!!!
Binnenkort ga ik bij een bekende overgens ook een bell plaatsen om zijn rendament te verhogen en gasrekening te verlagen.
Komend week doe ik buiten 'ns een proefstook, kan ik gelijk kijken of ie ergens lekt.Kachelkit heb ik nog liggen.
Nogmaals,bedankt voor het meedenken.
Gr. Pieke
Dit vat het voor mij wel een beetje samen.Sinds ik hier vertoef is het mij inmiddels wel duidelijk dat er meer rendabele alternatieven bestaan.Ik heb m dan ook op het zicht gekocht.Erikvr schreef:leuk kacheltje voor de sier..
Dat primaire en secundaire luchttoevoergebeuren,dat kom ik hier op het forum vaak tegen.Ik heb er geen kaas van gegeten,maar ik ga me daar 'ns in verdiepen.
@RS,
De experimenteerfase mbt de bell zijn afgerond.Dit werkt hier al weer ruim 4 maanden naar volle tevredenheid.Iedereen die hier over de vloer komt staat versteld van de werking.Een cv-monteur die hier voor onderhoud was,stond hoofdschuddend de constructie te bekijken,dat had ie nog nooit gezien!!!
Binnenkort ga ik bij een bekende overgens ook een bell plaatsen om zijn rendament te verhogen en gasrekening te verlagen.
Komend week doe ik buiten 'ns een proefstook, kan ik gelijk kijken of ie ergens lekt.Kachelkit heb ik nog liggen.
Nogmaals,bedankt voor het meedenken.
Gr. Pieke
-
ritsaert snijder
Pieke,
Leuk om te horen!
Aanstaand weekend gaan we dan ook een nieuwe fase in met de olievat bell. Op de 0 - model rocket wordt een bell gebouwd van vaten bekleed met een stevige laag leem. Dat ziet er niet alleen leuker uit maar dat gaat ook massa geven; een lagere temperatuur maar dan wel voor een langere periode.
Interessant wordt ook in welke mate je dan met de kachel kan doorstoken ( de massa wordt aan de binnenkant heel heet en dan stook je weer voor de mussen). Maar de eerste vraag is natuurlijk of de boel heel blijft.
Ik begreep dat er een verslag komt!
RS
Leuk om te horen!
Aanstaand weekend gaan we dan ook een nieuwe fase in met de olievat bell. Op de 0 - model rocket wordt een bell gebouwd van vaten bekleed met een stevige laag leem. Dat ziet er niet alleen leuker uit maar dat gaat ook massa geven; een lagere temperatuur maar dan wel voor een langere periode.
Interessant wordt ook in welke mate je dan met de kachel kan doorstoken ( de massa wordt aan de binnenkant heel heet en dan stook je weer voor de mussen). Maar de eerste vraag is natuurlijk of de boel heel blijft.
Ik begreep dat er een verslag komt!
RS
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- Pieke
Vanochtend een kleine proefstook gedaan
De zijde waar de pijpaansluiting zit wil ik weghalen.De voorzijde met deurtjes wil ik behouden en hier een vuurkamer tegenaan bouwen,wellicht iets van een batch rocket. Op die manier ontstaat dan een mooie combinatie van moderne techniek en een klassiek uiterlijk.De maximale buitenmaten van de vuurkamer bedragen breedte 30 cm, en hoogte 45 cm.
Idd,ik was er al bang voor.Ik had de achterplaat verwijderd en aan de buitenkant van de vuurmantel zijn een boel scheuren zichtbaar.De vuurmantel bestaat uit 2 delen,die met 6 bouten tegen elkaar zitten. ( zie 2 rode pijltjes )Dutch John schreef: -Meestal zijn ze zo lek als een mandje. Constructief al.
De zijde waar de pijpaansluiting zit wil ik weghalen.De voorzijde met deurtjes wil ik behouden en hier een vuurkamer tegenaan bouwen,wellicht iets van een batch rocket. Op die manier ontstaat dan een mooie combinatie van moderne techniek en een klassiek uiterlijk.De maximale buitenmaten van de vuurkamer bedragen breedte 30 cm, en hoogte 45 cm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Pieke
Hij staat nu al bijna een jaar stof te verzamelen.Voor het einde van de maand maak ik de oud ijzer boer blij.Mocht iemand er iets mee kunnen, dan mag ie 'm meenemen mits ie wat bier achterlaat
. De vuurkamer is gaar, maar als je een beetje handig bent kan je het omhulsel met bevestiging van de deur integreren in een zelfbouw vuurkamer.Luchttoevoer aanpassen en likje verf en vlammen maar.
Gr. Pieke
Gr. Pieke
-
Lieve
Fobrux was een kachel fabrikant uit België, het einde van de fabriek dateert uit het einde van de 70 jaren.
- Pieke
Ohw.... ik heb altijd gedacht dat het een duitsertje was.
-
Lieve
Fobrux is de samentrekking van fonderie Bruxelloise.
Bij de schatten die ik verzameld heb is er een kacheltje van Fobrux in miniatuur, het is een spaarpotje, origineel van de fabriek.
Bij de schatten die ik verzameld heb is er een kacheltje van Fobrux in miniatuur, het is een spaarpotje, origineel van de fabriek.