zonnepaneel van blikjes
Moderator: Moderators
-
Anne2
zonnepaneel van blikjes
http://solar.freeonplate.com/diy-how-to ... panels.htm
Voor ik dit helemaal ga proberen te begrijpen... is dit wat?
Dan wordt het nog een kunst aan blikjes te komen, koop ze zelf nooit.
Voor ik dit helemaal ga proberen te begrijpen... is dit wat?
Dan wordt het nog een kunst aan blikjes te komen, koop ze zelf nooit.
- Pieke
Re: zonnepaneel van blikjes
Anne....
Ik heb in een door jouw gestart topic hier nog iets over gepost...... en ja!!! het is wat!
Edit>>> In je link zie ik dat ze 3 gaten in de blikjes slaan.Ik heb aan de bovenzijde met een blikopener een opening gemaakt en aan de onderzijde met de beitel een kruis geslagen en met de 4 lipjes een fan gebogen zodat de lucht gaat wervelen langs de buitenzijde van het blikje en zo beter de warmte opneemt.
gr. Pieke
Ik heb in een door jouw gestart topic hier nog iets over gepost...... en ja!!! het is wat!
Edit>>> In je link zie ik dat ze 3 gaten in de blikjes slaan.Ik heb aan de bovenzijde met een blikopener een opening gemaakt en aan de onderzijde met de beitel een kruis geslagen en met de 4 lipjes een fan gebogen zodat de lucht gaat wervelen langs de buitenzijde van het blikje en zo beter de warmte opneemt.
gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
-
Anne2
Pieke bedoel je in en ander topic?
Hoe gebruik je het?
Hoe gebruik je het?
-
Sandman79
Dat kan, maar blikjes zijn niet nodig.
http://builditsolar.com/Projects/SpaceH ... #ActiveAir
Voordeel, goedkoop en erg efficënt.
Nadeel: werkt enkel als er zon is. Dus als je in de koude maanden ook overdag veel thuis bent, is er een reeël besparingspotentieel, werk je fulltime 8-17, dan al veel minder natuurlijk.
ik heb nog wel een xls filetje gemaakt voor thuis, waarbij je een klein beetje kan zien wat mogelijk zou zijn.
Nadeel: werkt enkel als er zon is. Dus als je in de koude maanden ook overdag veel thuis bent, is er een reeël besparingspotentieel, werk je fulltime 8-17, dan al veel minder natuurlijk.
ik heb nog wel een xls filetje gemaakt voor thuis, waarbij je een klein beetje kan zien wat mogelijk zou zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Pieke
@Anne,
Het was hier http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2843. Ik heb niet verder "ontwikkeld",maar ik wil komende zomer zeker iets vergelijkends bouwen voor een droogkast.Wat is nog niet helemaal zeker, maar ik wil iig gebruik maken van de zon.Mogelijkheden ten over,dat zie je wel in bovenstaande link van Sandman.
Het was hier http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2843. Ik heb niet verder "ontwikkeld",maar ik wil komende zomer zeker iets vergelijkends bouwen voor een droogkast.Wat is nog niet helemaal zeker, maar ik wil iig gebruik maken van de zon.Mogelijkheden ten over,dat zie je wel in bovenstaande link van Sandman.
-
Lunch
Ook als je pas 's middags thuis komt is je huis al aardig op temperatuur, scheelt aanzienlijk met opwarmen.Sandman79 schreef:Dat kan, maar blikjes zijn niet nodig.
Ik ben ook met iets dergelijks begonnen maar ik ben nog bezig met het vergaren van materiaal

-
pelletpower
Ziet er leuk uit. Uitgaande van xls file zou ik een collector van 20m2 moeten bouwen. Is wel een beetje groot. Zijn er meer ervaringsgegevens?
- Pieke
@ Pelletpower
Uit het zonne-apparaten topic van Anne2
Uit het zonne-apparaten topic van Anne2
Betreft dus een ervaring,geen meting gedaan.
33 Cl blikjes, wederom matzwart geverfd.Door boven en beneden een aantal schotjes te plaatsen, ging de ingeblazen lucht zigzagend door de blikjes.De kist heb ik ook nog afgedekt met een transparante plaat.Voor de lucht toevoer heb ik een 12 volt luchtpomp gebruikt.Nou heb ik de fout gemaakt om deze op de zuigende stand te monteren.Het plastic schoepenrad binnenin was binnen één minuut gesmolten en zat muurvast.Foutje dus..... . Maar de lucht die eruit kwam was wel loeiheet.
-
Sandman79
ik wil dit jaar eentje van een 20 vierkante meter maken en testen, de kosten zijn dan normaal nog redelijk beperkt, al is de prijs van plexiglas toch wat duurder als gehoopt...
Ik wil ook nog even kijken hoe horizontaal ik klan gaan, ik weet dat een vacuumbuis nog 90% opbrengst levert horizontaal tov optimale hellingshoek.
Ik wil ook nog even kijken hoe horizontaal ik klan gaan, ik weet dat een vacuumbuis nog 90% opbrengst levert horizontaal tov optimale hellingshoek.