Da's apart, koud water het buffer insturen.Luckytux schreef:de helft van t warme water, vermengt met 'koud' cv water gaat terug de buffer in.
Opgwarmd water moet bovenin het buffer ingestuurd worden.
Afgekoeld retourwater moet onderin het buffer terug komen.
Da's inderdaad behoorlijk.Luckytux schreef:vrij grote installatie. (cv = 58 kWh)
Die 500 liter is keurig in korte tijd optemperatuur. Tot zover werkt je systeem dus.Luckytux schreef:als ik een de houtkachel redelijk vol pak (& aan steek), duurt het ca. 15-20 min om de ketel bij de kachel te verwarmen naar 65 graden (waarop de circulatie pomp gaat lopen)
daarna warm het door tot 70 graden, waarop de retourklep, stukje bij beetje verder open gaat, en het warme water de buffer inloopt.
de buffer 'kan' binnen een half uur (na aanspringen van de pomp) naar de 70 graden gestookt worden (bovenste 500 liter = 70-80 graden, onderste 500 liter = ca. 50-60 graden)
gooi ik de klep van het cv circuit helemaal open, koelt de onderste af en blijft de bovenste op de 60-70 graden. (vandaar dat de klep van de menger dus op de helft staat)
Alleen, ik denk dat jouw buffer veel en veel te klein is. Als jouw installatie 58kWh aan warmwater af weet te geven hoor je eerder met buffers van 3 a 4 duizend liter te werken. Als je verwarmingssysteem op die 58kWh is uitgelegd, dan is die 500 liter buffer ook met een half uur weer leeg getrokken.