welkhore kachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
johans

welkhore kachel?

Bericht door johans »

Beste forumleden,

Wij zijn nu al een paar maanden zoekende naar een geschikte houtkachel/speksteenkachel. In eerste instantie wilden wij graag een speksteenkachel, maar nu hebben we uit verschillende hoeken te horen gekregen dat dit wellicht voor ons niet de juiste keuze is, omdat wij parttime werken en gelet op onze woning een grote en daarmee dure speksteenkachel zouden moeten aanschaffen. Een gietijzeren of stalen houtkachel wordt ons eerder aangeraden. Gelet op het prijsverschil zijn wij blij met deze uitkomst. Wat wij nu lastig vinden is een geschikte houtkachel vinden. De leveranciers die wij hebben bezocht hebben allemaal een prachtig mooi verhaal, maar veelal gericht(en terecht) op het verkopen van eigen producten. Wij hopen dan ook dat jullie ons van bruikbaar advies kunnen voorzien.

Onze situatie is als volgt:
Inhoud woongedeelte = 140 m3
Het gaat om een L-vormige kamer met open keuken.
Veel raamoppervlak. Worden binnenkort vervangen door HR++ ramen.
De kachel komt op een muur te staan van 6 mtr die nu nog ongeïsoleerd is.
Betonnen vloer, maar niet geisoleerd
De woning is vrijstaand komt uit de jaren '70
Wij werken allebei, waardoor er 2 a 2,5 dag per week overdag niemand thuis is.

Nu hebben we een hele mooie kachel gezien maar ik vermoed dat deze te groot is voor onze kamer of door zijn prijs uiteindelijk niet rendabel is. Het gaat om de Contura 11

Onze vraag is dan ook wat voor soort kachel zou voor ons geschikt kunnen zijn of is de contura 11 een juiste kachel?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

gr,
Johan
ritsaert snijder

Re: welkhore kachel?

Bericht door ritsaert snijder »

Beste Johan,
Welkom op het forum!
Een speksteenkachel is een mooie en dure kachel maar er zijn ook andere massakachels die veel goedkoper zijn. Was het advies tegen massakachels in het algemeen en wat was dan het argument?
Waarom neem je geen massakachel? Goed isoleren is sowieso natuurlijk belangrijk, maar daar ben je al mee bezig.
Ik heb de Contura even gegoogled, maar de werking van ding is niet duidelijk.
RS
groet!

Ritsaert
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Dag Johan, welkom hier!

Om een verstrooide discussie te voorkomen hier vast wat gerichte vragen/opmerkingen.
Inlezen op dingen als omgekeerd stoken etc wordt zeer gewaardeerd. Stel gerust gerichte vragen als je de algemene richting bepaald hebt!

- Wat is je doel? Alleen de woonkamer verwarmen of moet er meer verwarmd worden (CV koppeling)
- Hoe grondig ga je isoleren (niks zo funest als een te grote kachel die je moet smoren)
- Voor welke comfort graad ga je (met een snelle ijzeren kachel en een trui kom je ver...)
- Welk stookpatroon heeft de voorkeur (een omgekeerd gestookte massakachel is weliswaar trager met zn warmte maar geeft lang zeer aangename warmte af. Dit is iets dat je vooral een keer moet ervaren. Kan je aanraden een keer bij iemand te gaan "voelen")
- Moet het een kant en klaar product zijn of wil je ook doe het zelven? Een massakachel kan voor zeer acceptabele bedragen zelf gebouwd (laten) worden..

En zo verder....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
johans

Bericht door johans »

- Wat is je doel? Alleen de woonkamer verwarmen of moet er meer verwarmd worden (CV koppeling)
- Hoe grondig ga je isoleren (niks zo funest als een te grote kachel die je moet smoren)
- Voor welke comfort graad ga je (met een snelle ijzeren kachel en een trui kom je ver...)
- Welk stookpatroon heeft de voorkeur (een omgekeerd gestookte massakachel is weliswaar trager met zn warmte maar geeft lang zeer aangename warmte af. Dit is iets dat je vooral een keer moet ervaren. Kan je aanraden een keer bij iemand te gaan "voelen")
- Moet het een kant en klaar product zijn of wil je ook doe het zelven? Een massakachel kan voor zeer acceptabele bedragen zelf gebouwd (laten) worden..
Ons doel is om alleen de woonkamer te verwarmen.
We hebben al een aantal offertes laten maken voor HR++ beglazing
Tevens is onze intentie om de muren binnen afzienbare tijd te isoleren
De vloer is van beton en we overwegen om deze misschien volgend jaar te gaan isoleren(heeft nog enige studie en spaargeld nodig)
Zoals eerder aangegeven krijg ik steeds meer de indruk dat een stalen kachel wellicht geschikter is voor ons. Zo kreeg ik gisteren de tip om mij eens te gaan verdiepen in een Jacobus kachel. Persoon in kwestie heeft zelf een Janus en is uitermate tevreden over de kachel. Nu heb ik begrepen dat de Jacobus nog weer iets beter is, maar ik ben benieuwd of wij wel in de goede richting zoeken.

gr,
Johan
Plaats reactie