Ik vind het nu echt wel te gortig worden.
Lezen jullie die teksten wel ?
De schade-expert die dit artikel schreef, deed dit uit bezorgdheid door het aantal problemen dat hij daar in de realiteit mee tegenkwam.pelletpower schreef:Gandalf, over stookkosten wordt niet gesproken, slechts over problemen. Als ik dit lees kan ik dat niet aan de nachtverlaging relateren. Eerder zoek ik dat in constructieve fouten.
De schade werd in een aantal gevallen veroorzaakt door de nachtverlaging en verdween door de nachtverlaging uit te schakelen.
Dat is een bericht uit de praktijk. En daar kan jij of ik of iemand anders dan over vinden wat hij wil, aan de praktijk verandert dat niets.
Daarmee draai je de zaak ook weer om.pelletpower schreef:Dat constructieve problemen met de hogere verwarmingstemperatuur opgelost worden, vindt ik geen goed idee.
Het werd veroorzaakt door de verlaging. Dus de lagere temperaturen.
En als ik daar mijn idee over mag geven (dit komt niet uit de tekst): In geval van massa in de buitenmuren (vaak bij oudere gebouwen) verloopt een verlaging (in de nacht bijvoorbeeld) als volgt:
-eerst daalt de luchttemperatuur binnen.
-Als de luchttemperatuur hetzelfde is als de gemiddelde muurtemperatuur beginnen ze samen (langzaam)te dalen. (aan het binnenopp van de muur gerekend)
- Vervolgens wordt er ('s morgens terug) verwarmd. De lucht warmt (veel) sneller dan de muren.
In deze laatste fase treedt het risico op condensatie in/aan de muur op.
Muren raken niet makkelijk opgewarmd met lucht die slechts een beetje warmer is. Als dit snel moet gebeuren, dan moet dit met fors warmere lucht. (om de muren warm te krijgen is een zekere deltaT nodig en bovendien heb je ook de neiging om de killere 'muurtemperaturen' te compenseren met luchttemperatuur.
Die warmere lucht bevat bij eenzelfde RV veel meer water dan koele lucht, maar koelt in de buurt van de (koude) muur wel sterk af. Daardoor kan er condensatie optreden aan deze muren.
Dit is dus inherent aan het 'snel opwarmen' via de lucht bij (sterk) afgekoelde muuroppervlaktes.
Samengevat:
De boost is inherent verbonden aan de verlaging.
En door de boost krijg je automatisch een periode (uur tot enkele uren) een situatie met hoge luchttemperaturen en nog koude (wegens massatraagheid) muren. Dit is de situatie die condens (kan) opleveren.
Je uitspraak:
Ze worden er niet door opgelost, maar er door veroorzaakt (boostuur).pelletpower schreef:Dat constructieve problemen met de hogere verwarmingstemperatuur opgelost worden, vindt ik geen goed idee.
De tekst waar je je blijkbaar niet in kan vinden komt van een schade-expert. Een ervaringsdeskundige.Jan, inderdaad ervaringsdeskundige telt zeker zwaar mee.
G