Ik heb me gisteren licht verdiept in quantz beton. Een optimale korrelgrootteverdeling gecombineerd met een dunnere waterfilm leidt tot veel sterker en hittebestendig beton (1600 graden!)
En dat dus zonder gebruik van andere grondstoffen.
Interessant is dat dus een optimale korrelgrootte zorgt voor een veel sterker beton, dat gaat ook op voor leem; een goede korrelgrootte is de basis voor een goede leem.
Maar nog interessanter is de hittebestendigheid. En die begrijp ik niet. Want het zand in het beton is niet aangepast. En van Ed heb ik geleerd dat zand met een temperatuur van 540 graden sterk gaat uitzetten en het materiaal bros en slap maakt.
Weet iemand iets van quantz beton en hoe je het kan maken?
Ritsaert
Quantz beton hittebestendig
Moderator: Moderators
-
ritsaert snijder
Quantz beton hittebestendig
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- hotglass
Re: Quantz beton hittebestendig
Ha Ritsaert,
Ik had nog nooit van het materiaal gehoord, dus bij dezen bedank voor de eerste info.
Ik heb net wat tijd besteed aan zoeken naar specificaties en snap dat het alleen te maken is met een erg goed lab
en heel veel rekenwerk. Geen hobby werk dus.
http://www.gtecz.com/de/QuantzTechnologie.html
De site van de bedenkers/ontwikkelaars geeft behoorlijk wat informatie, behalve iets over hittebestendigheid en superisolatie waar de auteur van het stukje in een Nederlands bouwblad het over heeft. Waarschijnlijk heeft iedereen
dat braaf overgeschreven. Stelletje sukkels
Mogelijk heeft de een of andere redacteur zonder enige kennis van zaken iets uit zijn duim gezogen.
Groet,
Ed
Ik had nog nooit van het materiaal gehoord, dus bij dezen bedank voor de eerste info.
Ik heb net wat tijd besteed aan zoeken naar specificaties en snap dat het alleen te maken is met een erg goed lab
en heel veel rekenwerk. Geen hobby werk dus.
http://www.gtecz.com/de/QuantzTechnologie.html
De site van de bedenkers/ontwikkelaars geeft behoorlijk wat informatie, behalve iets over hittebestendigheid en superisolatie waar de auteur van het stukje in een Nederlands bouwblad het over heeft. Waarschijnlijk heeft iedereen
dat braaf overgeschreven. Stelletje sukkels
Mogelijk heeft de een of andere redacteur zonder enige kennis van zaken iets uit zijn duim gezogen.
Groet,
Ed
-
ritsaert snijder
Ed,
Ik heb nog even mijn internetgeschiedenis van gisteren nagelezen, maar tot nu toe heb je gelijk! Jeetje dat is toch wel weer bizar. Lijkt ook wel een logische verklaring want die hittebestendigheid met zand lijkt onmogelijk.
Is inderdaad een ingewikkeld en kostbaar verhaal. En nutteloos als het geen hitte winst geeft.
Ik vind het wel grappig dat een hele precieze toepassing van de korrelgrootte zoveel sterkte geeft, ik denk dat dit bij leem ook van toepassing is.
Ritsaert
Ik heb nog even mijn internetgeschiedenis van gisteren nagelezen, maar tot nu toe heb je gelijk! Jeetje dat is toch wel weer bizar. Lijkt ook wel een logische verklaring want die hittebestendigheid met zand lijkt onmogelijk.
Is inderdaad een ingewikkeld en kostbaar verhaal. En nutteloos als het geen hitte winst geeft.
Ik vind het wel grappig dat een hele precieze toepassing van de korrelgrootte zoveel sterkte geeft, ik denk dat dit bij leem ook van toepassing is.
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- 12much
Met stampleem waar alleen grof zand in verwerkt wordt, kun je dragende muren maken tot wel 3 verdiepingen hoog. Ik heb het resultaat van verschillende factoren gezien, waar per ongeluk een kuub rivierzand in terecht was gekomen. Na een jaar was de muur ter plekke15% dikker geworden door de druk van 4mtr muur die er bovenop stond. Ondanks dat alles al "droog" was, bood het ronde zand niet genoeg weerstand.
Never burn faster than your Wocket.
-
ritsaert snijder
12 much,
ja, korrelvorm moet natuurlijk ook kloppen!
Dan blijf ik nog steeds nieuwsgierig naar jouw leem, die je maakt met de lokale klei!
RS
ja, korrelvorm moet natuurlijk ook kloppen!
Dan blijf ik nog steeds nieuwsgierig naar jouw leem, die je maakt met de lokale klei!
RS
groet!
Ritsaert
Ritsaert