Mijn eerste kacheltje brande super alleen was de stook kamer te klein waardoor ik te veel temperatuurs wisseling kreeg .
De eerste kachel heb ik uit restmateriaal gebouwd wat ik nog in mijn opslag had liggen en brande super schoon , het principe was heel simpel ik had van een 60L olie vaatje de deksel er uit gezaagd heb met vuurvaste stenen een brandkamertje gemaakt in dit vaatje en de loze ruimte opgevuld met perliet , een duurtje er in en er bovenop een bell met daarin een warmte wisselaar gemaakt van 15mm cv buis met een totale lengte van 24m , op zich werkte het perfect alleen met een stook kamertje van 24x24cm kon ik maar klein houd stoken en bleven er veel kolen onderin de kleine kamer liggen waardoor ik op het laatst nog maar weinig nieuw hout kon toevoegen ......
De 2e kachel die ik vorige week gemaakt heb is iets anders van opbouw , het is een grote oude gasfles met een doorsnede van 37cm en 1m hoog , hier heb ik de bovenkant vanaf geslepen op de bodem heb ik een stookrooster gemaakt wat rust op een vierkante koker , het stookrooster is gemaakt van 1cm betonijzer en ligt op ca. 10/12cm vanf de bodem , in de vierkante koker waarop het stookrooster ligt zit een lucht toevoer dmv een van buitenaf regelbare 5cm ronde pijp .
een cm of 5 boven de bovenkant van de deur heb ik een naverbrander gemaakt , deze word gevoed dmv buitenlucht welke aan de achterkant van de kachel zit , deze werkt overigens als de kachel op temperatuur is geweldig , het lijkt we of er een straaljager warm staat te draaien .
Bovenop de nieuwe kachel heb ik nu de eerder gebruikte bell met daarin de wisselaar gelast .
Het probleem wat ik nu echter ondervind is dat als ik het deurtje sluit het vuur smoort , als ik de deur dan weer open ontstaat er een grote steekvlam van de gassen die zich ophopen in de kachel .....
Ik vraag mezelf af of de zuurstof toevoer niet goed is (niet op de goede plaats of te klein) of dat het komt door de opbouw van de bell .
De bell is gemaakt uit een oude lpg tank , in de bodem is een gat gezaagd met een diameter van 111mm daar omheen staat een 130mm pijp welke geïsoleerd is van de 111mm pijp dmv perliet korrels zodat de heatriser welke ca. 55cm hoog is zijn werk goed kan doen , de rookgas afvoer zit op ca. 15cm vanaf de onderkant van de bell en heeft een diameter van 125mm en is 2m hoog .
Aan de bovenkant van de bell (deze is deelbaar om de wisselaar te kunnen reinigen) hangt de 24m lange in een vierkant gebogen wisselaar .
Wie heeft er een idee waarom mijn 1e kacheltje prima brande en mijn 2e alleen goed brand met de deur op een kiertje ?
En wie kan dezenewbee uitleggen hoe ik foto's bij kan voegen ter verduidelijking