Aansluitschema en sturing houtgestookte CV, 2 thermostaten
Moderator: Moderators
-
Fortu de Haas
Aansluitschema en sturing houtgestookte CV, 2 thermostaten
Dag,
Ik heb een houtgestookte CV kachel met buffervat laten installeren, maar het werkt niet goed.
Probleem is dat de CV (HR ketel) het 'wint' en het buffervt zijn warmte bij vraag niet kwijt kan. De pompen staan ook tegen elkaar in te drukken zodra een 3-weg koppeling open gaat. (zie foto)
Ik heb nu zelf een alternatief aansluitschema getekend en de electronische sturing daarbij. Voor de helderheid:
2 warmtebronnen, 2 thermostaten, waardoor 8 scenario's ontstaan ! (zie bijlage)
Basisidee is het buffervat aan te sluiten op de retour leiding naar de CV toe. CV krijgt dan warme invoer, maar de pompen staan in ieder geval dezelfde kant op te stuwen.
Klopt dit?
Ik heb een houtgestookte CV kachel met buffervat laten installeren, maar het werkt niet goed.
Probleem is dat de CV (HR ketel) het 'wint' en het buffervt zijn warmte bij vraag niet kwijt kan. De pompen staan ook tegen elkaar in te drukken zodra een 3-weg koppeling open gaat. (zie foto)
Ik heb nu zelf een alternatief aansluitschema getekend en de electronische sturing daarbij. Voor de helderheid:
2 warmtebronnen, 2 thermostaten, waardoor 8 scenario's ontstaan ! (zie bijlage)
Basisidee is het buffervat aan te sluiten op de retour leiding naar de CV toe. CV krijgt dan warme invoer, maar de pompen staan in ieder geval dezelfde kant op te stuwen.
Klopt dit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Paul Joosten
- Contacteer:
Re: Aansluitschema en sturing houtgestookte CV, 2 thermostat
Even vooropgesteld dat ik (nog) behoorlijk onervaren ben op dit gebied, worstelend met soortgelijke installatie waarvoor ik eerdaags een draadje hoop te starten. Ik heb een houtgestookt fornuis dat ook via een laddomat een 1000 liter buffervat moet gaan verwarmen. Daarachter komt echter een open verdeler alias evenwichtsfles, die zie ik bij jou niet? De elektronica zal kijken zodra er ergens vraag is of er warmte in het buffervat zit, zo ja die benutten en pas zo nee de CV laten aanslaan.
Heb het nog tot eind van de maand heel druk met andere zaken maar hoop in april meer tijd te krijgen mijn installatie te laten zien. Ondertussen kijk ik belangstellend mee of zich echte deskundigen opwerpen.
Paul
Heb het nog tot eind van de maand heel druk met andere zaken maar hoop in april meer tijd te krijgen mijn installatie te laten zien. Ondertussen kijk ik belangstellend mee of zich echte deskundigen opwerpen.
Paul
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
- sathopper
- Contacteer:
Ik heb het eenvoudig opgelost. Buffervat eigen pomp met een keerklep.
Achter de CV ook een keerklep.
Sensor op de uitgaande CV leiding voor de keerklep. Indien deze heet is
Kan de pomp van het buffervat niet aanslaan.
Zo kunnen de pompen nooit tegen elkaar in draaien.
3weg klep heb je dan niet nodig.
Gr,
SH
Achter de CV ook een keerklep.
Sensor op de uitgaande CV leiding voor de keerklep. Indien deze heet is
Kan de pomp van het buffervat niet aanslaan.
Zo kunnen de pompen nooit tegen elkaar in draaien.
3weg klep heb je dan niet nodig.
Gr,
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
hier kun je zien hoe het bij mij opgelost is. Eigenlijk is voor jou alleen het schema rechts van de warmtewisselaar van belang. Je kunt de warmtewisselaar net zo beschouwen als jouw buffervat. Ik denk dat Sathopper het ongeveer hetzelfde heeft opgelost.
Ps: de 3-wegkraan in mijn schema heeft een totaal andere functie.
Ps: de 3-wegkraan in mijn schema heeft een totaal andere functie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
Fortu de Haas
Mijn situatie is denk ik toch anders gezien mijn vloerverwarming zich tussen de 2 hittebronnen bevindt.
Ik wil onafhankelijk beneden en boven kunnen regelen en dan de warmte van het buffervat of indien die koud is aan de cv onttrekken. In de gevallen die jullie aandragen loopt alles in dezelfde richting/omloop.
Ik heb vandaag een testrun doorlopen met alle denkbare scenario's nu het nog aangesloten zit zoals op de foto te zien is. Dat werkt inderdaad niet omdat de CV gewoon meer druk zet naar beneden en het buffervat in temperatuur blijft oplopen. Ik moet dus een andere oplossing hebben. Ik ben inmiddels in het bezit van de 3-wegklep ...tja. , dus mag gewoon ingezet worden...
Maar is het erg stom wat ik voorstel? Misschien kan het zo wel toch?
Of zou de CV compact HR liever niet heet retour water krijgen?? (kan soms wel 80 graden zijn toch?)
Vriendelijke groet en alvast bedankt voor het meedenken allen.
Ik wil onafhankelijk beneden en boven kunnen regelen en dan de warmte van het buffervat of indien die koud is aan de cv onttrekken. In de gevallen die jullie aandragen loopt alles in dezelfde richting/omloop.
Ik heb vandaag een testrun doorlopen met alle denkbare scenario's nu het nog aangesloten zit zoals op de foto te zien is. Dat werkt inderdaad niet omdat de CV gewoon meer druk zet naar beneden en het buffervat in temperatuur blijft oplopen. Ik moet dus een andere oplossing hebben. Ik ben inmiddels in het bezit van de 3-wegklep ...tja. , dus mag gewoon ingezet worden...
Maar is het erg stom wat ik voorstel? Misschien kan het zo wel toch?
Of zou de CV compact HR liever niet heet retour water krijgen?? (kan soms wel 80 graden zijn toch?)
Vriendelijke groet en alvast bedankt voor het meedenken allen.
-
Fortu de Haas
Oja, voor de duidelijkheid....de foto geeft aan zoals het nu is (fout!?). Graag de pdf bijlage bekijken zoals ik het bedacht heb.
Groet
Groet
-
guus
Ik weet niet of ik het goed heb begrepen
Maar in je schema zit een "kortsluiting" en het wordt vrij complex ,
is het niet makkelijker om de driewegklep weg te laten .
Het zone ventiel verhuizen naar de aanvoer van de buffer,
en tussen de radiatoren en de gasketel ook een terugslagklep net als bij de buffer .
Het is beter om een terugslagklep in de retour te zetten daar krijg je minder slijtage .
Dit is zo maar een ideetje
Groetjes Guus
Maar in je schema zit een "kortsluiting" en het wordt vrij complex ,
is het niet makkelijker om de driewegklep weg te laten .
Het zone ventiel verhuizen naar de aanvoer van de buffer,
en tussen de radiatoren en de gasketel ook een terugslagklep net als bij de buffer .
Het is beter om een terugslagklep in de retour te zetten daar krijg je minder slijtage .
Dit is zo maar een ideetje
Groetjes Guus
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. 
-
Fortu de Haas
Humm, ja, ik probeer weer opnieuw iets simpel op te bouwen.
Wellicht is het goed om eerst naar de CV te gaan (op de retour aansluiten) en dan pas weer naar de vloer beneden? Ik zie dat bij geen warmtevraag boven en beneden het systeem dood loopt....de pomp van de buffer slaat immers wel aan bij 50 graden. Kan er dan een bypass voor de CV ergens of misschien beneden?
Moet de 3-wegklep dan bij de vloerverwarming ertussen? dus bij vraag erin? Of kan het ook gewoon middels deze bypass?
Wellicht is het goed om eerst naar de CV te gaan (op de retour aansluiten) en dan pas weer naar de vloer beneden? Ik zie dat bij geen warmtevraag boven en beneden het systeem dood loopt....de pomp van de buffer slaat immers wel aan bij 50 graden. Kan er dan een bypass voor de CV ergens of misschien beneden?
Moet de 3-wegklep dan bij de vloerverwarming ertussen? dus bij vraag erin? Of kan het ook gewoon middels deze bypass?
-
Fortu de Haas
Dan denk ik dat ik 'm nu heb.
3weg klep nabij het buffervat om alleen een bypass te maken zodra er geen warmtevraag is, maar het vat wel moet gaan circuleren als het boven de 50 graden komt.
Vraag ik me nog af of de zoneklep bij de vloerverwarming noodzakelijk is en of er nog een keerklep na die vloerverwarming moet....
3weg klep nabij het buffervat om alleen een bypass te maken zodra er geen warmtevraag is, maar het vat wel moet gaan circuleren als het boven de 50 graden komt.
Vraag ik me nog af of de zoneklep bij de vloerverwarming noodzakelijk is en of er nog een keerklep na die vloerverwarming moet....
-
Fortu de Haas
Of zo dan misschien. ´t is al laat...ik geef het op voor vandaag
-
guus
Ik weet niet of de gasketel de vloerverwarming moet opwarmen ?
Het constant circuleren van de buffertank is niet goed voor de gelaagdheid en daarmee ook het rendement van de buffer.
Ik heb je schema een beetje aangepast . Als de buffer boven de ?? graden is laat je de termostaten de bufferpomp aansturen en anders de cv ketel .
zo als de vloerverwarming nu staat ingetekent werkt deze alleen maar via de buffer maar,
als je hem hetzelfde aansluit als de radiatoren werkt hij ook op de gasketel.
Het is maar een ideetje ik weet niet of je er wat aan hebt.
Groet Guus.
Het constant circuleren van de buffertank is niet goed voor de gelaagdheid en daarmee ook het rendement van de buffer.
Ik heb je schema een beetje aangepast . Als de buffer boven de ?? graden is laat je de termostaten de bufferpomp aansturen en anders de cv ketel .
zo als de vloerverwarming nu staat ingetekent werkt deze alleen maar via de buffer maar,
als je hem hetzelfde aansluit als de radiatoren werkt hij ook op de gasketel.
Het is maar een ideetje ik weet niet of je er wat aan hebt.
Groet Guus.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. 
-
Fortu de Haas
Goede denkrichting om de vloerverwarming pas achter de CV te schakelen. Ik ben in die richting aan het zoeken.
Op jou schema loopt het echter spaak zodra de zoneklep van de radiatoren dichtgaat.
Dit zou opgelost zijn als we de CV omdraaien.....dus warme invoer van buffervat. dan komt de zoneklep ook aan de onderkant (op tekening) en kan de warmte vanuit CV deze passeren als die dichtstaat en richting de vloer.
Ik begrijp dat er juist geen circulatie moet zijn bij die 50 graden thermo indien er geen vraag is. Dat is goed nieuws.
Ik ga verder....
Groet
Op jou schema loopt het echter spaak zodra de zoneklep van de radiatoren dichtgaat.
Dit zou opgelost zijn als we de CV omdraaien.....dus warme invoer van buffervat. dan komt de zoneklep ook aan de onderkant (op tekening) en kan de warmte vanuit CV deze passeren als die dichtstaat en richting de vloer.
Ik begrijp dat er juist geen circulatie moet zijn bij die 50 graden thermo indien er geen vraag is. Dat is goed nieuws.
Ik ga verder....
Groet
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Je kunt natuurlijk ook een bypassklep "over" de radiatoren zetten. Zo werkt het hier in ieder geval goed.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
Fortu de Haas
Is dit wat (-;
Nr-5
Vrij complex; warme aanvoer naar de CV. Moet alleen de pomp van het buffervat nog uitgeschakeld worden als er geen vraag is...
Nr-6
Vrij simpel?; Probleem wat ik nu heb is dat de CV sterker is dan de buffer. Er moet dan inderdaad communicatie komen tussen de pomp van het buffervat en de CV. Indien het vat warm is moet de CV uit? Ik ben dan alleen bang dat het gehele circuit te zwaar wordt voor alleen de pomp van het buffervat.
Maar misschien kunnen ze met wat afstelwerk toch samen werken?? Als er geen warmtevraag is moet de pomp ook uit...
Groet
Nr-5
Vrij complex; warme aanvoer naar de CV. Moet alleen de pomp van het buffervat nog uitgeschakeld worden als er geen vraag is...
Nr-6
Vrij simpel?; Probleem wat ik nu heb is dat de CV sterker is dan de buffer. Er moet dan inderdaad communicatie komen tussen de pomp van het buffervat en de CV. Indien het vat warm is moet de CV uit? Ik ben dan alleen bang dat het gehele circuit te zwaar wordt voor alleen de pomp van het buffervat.
Maar misschien kunnen ze met wat afstelwerk toch samen werken?? Als er geen warmtevraag is moet de pomp ook uit...
Groet
-
Fortu de Haas
Na enig denkwerk blijven er volgens mij twee oplossingen over.
1-Een vrij simpele waarbij het buffervat of de CV om de beurt werken. De sturing is daarbij wel een beetje complex. Vraag is hoe snel het buffervat dan leeg getrokken wordt en of het dan niet tijdens het stoken steeds blijft afwisselen waardoor het onregelmatig wordt?? Wie heeft daar ervaring mee...
2-Warme invoer vanuit buffervat vlak voor de CV. Redelijk makkelijke sturing gezien de CV bij warmtevraag altijd aan gaat en het buffervat alleen aangaat bij vraag en het boven de 50 graden is. Voordeel lijkt me dat dit meer constant werkt omdat de CV altijd loopt en af en toe warm wordt bijgevoed vanuit de buffer. Deze zal daardoor ook minder snel leeggetrokken worden, maar altijd gemixt worden.
Wat denken jullie ervan. Deze week namelijk de aanpassingen maken.
Groet, Fortu
1-Een vrij simpele waarbij het buffervat of de CV om de beurt werken. De sturing is daarbij wel een beetje complex. Vraag is hoe snel het buffervat dan leeg getrokken wordt en of het dan niet tijdens het stoken steeds blijft afwisselen waardoor het onregelmatig wordt?? Wie heeft daar ervaring mee...
2-Warme invoer vanuit buffervat vlak voor de CV. Redelijk makkelijke sturing gezien de CV bij warmtevraag altijd aan gaat en het buffervat alleen aangaat bij vraag en het boven de 50 graden is. Voordeel lijkt me dat dit meer constant werkt omdat de CV altijd loopt en af en toe warm wordt bijgevoed vanuit de buffer. Deze zal daardoor ook minder snel leeggetrokken worden, maar altijd gemixt worden.
Wat denken jullie ervan. Deze week namelijk de aanpassingen maken.
Groet, Fortu