Franq77 schreef:ritsaert snijder schreef:F,
In Nederland zijn de standaardmaten toch 15 en 20 mm?
RS
in NL zie je veel 15 en 22, hij adviseert mij juist 15 en 18mm te gebruiken. Hangt ook weer af van de water temperatuur in de buis, die verhouding wel ik ook nog precies begrijpen. Maar meen begrepen te hebben dat hoe lager de temperatuur hoe groter de buisomtrek moet zijn, dus meer afgifte-oppervlak.
In de diameters 15, 18 en 22 mm zit niet zo spectaculair meer warmteafgifte per strekkende meter.
Dat stelde Grosseschmidt ook al in zijn scriptie.
Hier de 'officiële" cijfers bij blootstelling aan de open lucht:
http://www.engineeringtoolbox.com/coppe ... -d_51.html
Ik denk dat het verschil meer zit in de hoeveelheid water die exponentieel toeneemt bij toenemende diameter.
Dat wil zeggen dat er meer water en dus meer vermogen in de buizen zit.
Daarmee kan de lengte per lus langer worden (bij eenzelfde debiet).
Ook de pompenergie is wellicht gunstiger bij een grotere diameter.
Ik vraag me af of het niet interessanter is gewoon terug een basisinstallatie te nemen met een voorloop op plinthoogte en een terugloop op 80 cm.
Dit is genoeg om alles functioneel te temperen. (Comfort dan met houtkachels).
Neemt 'slechts' 300 meter koperbuis van 22 mm (of 18).
Ik zou het trouwens in opbouw monteren waarbij daarna het geheel wordt dichtgepleisterd met een kalk-hennep laag.
De bovenste leiding kan dan dienst doen als een soort eindlijst. Een lijst die dan ook 1/4 zichtbaar blijft en een beetje directe warmte afstraalt. Het geheel kan er dan uitzien als een lambrisering.
In al die houten balken gaan frezen lijkt me maar niks.
franq.jpg
PS het is hier wat overdreven getekend. Met een koperbuis van 22 mm moet de "lambrisering" uiteraard slechts 3 cm dik zijn.
(Zag op de foto's dat er vroeger ook al zo'n lambrisering (zonder opdikking) aangebracht was ter versiering.
G