Wil je nu Koken of SToken? Oftewel; wil je een fornuis of een huis-verwarmer.doddel schreef:Ik ben juist op zoek naar een systeem waardoor ik maar 2x per dag moet stoken ('s morgens en 's avonds), dus met voldoende accumulatie
range cooker: ombouwen voor betere verbranding? pellets?
Moderator: Moderators
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Re: range cooker: ombouwen voor betere verbranding? pellets?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
- forbert
Hallo Doddel,
ik heb 'n Bullerjan als kachel en 'n Rayburn als range.
De Ray tweedehands gekocht, natuurlijk, komt uit de UK.
Heb 'm moeten LEREN stoken, haast is geen goed ding bij de Ray.
Met ruim hout en alle lucht open knijpen bij stijgende temps levert oventemperaturen op die hoogstens de Yorkshire Pudding recht doen, ook al knijp je de kont helemaal.
Hij gaat nu met ruim klein hout aan, zodra er 'n goed asbed is gaan er PER STUK redelijk dikke stukkies in, afhankelijk van de temp die je wilt.
Wil je de boel bovenop aan de kook, even wat duns meer.
Je moet 'm leren te stoken zonder veel te knijpen, knijpen is zonde.
Als we beide thuis zijn en de Ray brandt heb je eigenlijk de Bullerjan/CV nauwelijks nodig.
Het lijkt me dus dat zo'n rocket niets is voor zo'n klomp metaal.
De zgn. warmhoudoven is ideaal voor slow cooking!
De vreter.
ik heb 'n Bullerjan als kachel en 'n Rayburn als range.
De Ray tweedehands gekocht, natuurlijk, komt uit de UK.
Heb 'm moeten LEREN stoken, haast is geen goed ding bij de Ray.
Met ruim hout en alle lucht open knijpen bij stijgende temps levert oventemperaturen op die hoogstens de Yorkshire Pudding recht doen, ook al knijp je de kont helemaal.
Hij gaat nu met ruim klein hout aan, zodra er 'n goed asbed is gaan er PER STUK redelijk dikke stukkies in, afhankelijk van de temp die je wilt.
Wil je de boel bovenop aan de kook, even wat duns meer.
Je moet 'm leren te stoken zonder veel te knijpen, knijpen is zonde.
Als we beide thuis zijn en de Ray brandt heb je eigenlijk de Bullerjan/CV nauwelijks nodig.
Het lijkt me dus dat zo'n rocket niets is voor zo'n klomp metaal.
De zgn. warmhoudoven is ideaal voor slow cooking!
De vreter.
-
Dutch John
Dat geldt voor alle houtbranders. En "zonde" is het minst erge. Een slechte verbranding met stankoverlast en een dichtgekoekte cooker is vervelender. Schouwbrand kan dramatisch aflopen.forbert schreef: Je moet 'm leren te stoken zonder veel te knijpen, knijpen is zonde.
Dat gaat best. Een rocket in combinatie met tunnelaanvoer. Maar zoals je zelf al opmerkt: zorgen voor een goed gloeibed, voordat je de dikkere stukken daar tegenaan legt.Het lijkt me dus dat zo'n rocket niets is voor zo'n klomp metaal.
Kennissen met een Rayburn beklagen zich over de krappe afmetingen en dat de temperaturen te laag blijven in de onderste oven. Over welke temperatuur spreek je?De zgn. warmhoudoven is ideaal voor slow cooking!
De eerdere berichten in dit draadje nalezend, nu met iets meer kennis en ervaring: een AGA ombouwen op hout vergt een drastische verruiming van alle rookgaskanalen. AGA's zijn gedimensioneerd op klein, maar continu kolen-, gas-, of petroleumvuur. Dan is nieuwbouw op hout sneller en goedkoper, want gietijzer laat zich lastig vermaken. Omdat je dan alleen het front en bovenplaat met deuren en deksels gebruikt en de rest weggooit, kan dat alleen uit als je gebruik maakt van een goedkope sloper.
Ten tweede: rocketombouw van een range gaat prima. Maar de beste cooker is naar mijn mening een finfornuis met stalen ovens en de rocket deels onder de vloer, om een riser met voldoende lengte te krijgen.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
deleted
Hier bedoel je ook een rocket-ombouw of een batch-rocket ombouw ?De eerdere berichten in dit draadje nalezend, nu met iets meer kennis en ervaring: een AGA ombouwen op hout vergt een drastische verruiming van alle rookgaskanalen. AGA's zijn gedimensioneerd op klein, maar continu kolen-, gas-, of petroleumvuur.
En de kanalen zijn bij een Rayburn dus groter dan bij een Aga ?
Geldt dit laatste voor alle Aga's ?
Hier heb je er op petroleum, steenkool en gas. Zijn die dan alle drie van dezelfde binnenkant (kanalen) voorzien ?
G
-
ritsaert snijder
DJ.
Het finfornuis kan je laag bouwen (mijn proefopstelling heeft nog een tekort rooktraject). De rocket met bell is snel en levert temperaturen van 50 graden tot 550 graden (pizza's).
Ritsaert
Die snap ik niet. Ik vind een geoptimaliseerd finfornuis met een wat langer rook - uitbrand traject en een rockett batch stove met bell met gietijzeren ovens de mooiste oplossing.Maar de beste cooker is naar mijn mening een finfornuis met stalen ovens en de rocket deels onder de vloer, om een riser met voldoende lengte te krijgen.
Het finfornuis kan je laag bouwen (mijn proefopstelling heeft nog een tekort rooktraject). De rocket met bell is snel en levert temperaturen van 50 graden tot 550 graden (pizza's).
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Dutch John
G,
Volgens mij verschillen de ingewanden van alle AGA's niet veel van elkaar. Zelfs de gasgestookte versies hebben maar een kleine atmosferische brander, waardoor een ruime doorvoer onnodig is. Een Rayburn heb ik nooit open gezien, maar omdat deze ook uitgerust kunnen zijn met een pittige geforceerde oliebrander, vermoed ik dat de rookgasdoorvoer bij die types zeker royaal genoeg is. De houtgestookte versies hebben dat uiteraard altijd.
Eigenlijk is een houtgestookte range een compromis. Eenmaal op temperatuur hoef je maar heel zachtjes door te stoken op hem op vast te laten houden op die temperatuur. Maar zelfs matig doorstoken is toch grotendeels voor de mussen. Wij stoppen dan met stoken, zetten de luchtschuiven hermetisch dicht en teren nog een uur of drie op de opgeslagen warmte. Die is voldoende om in die tijd nog iets aan de kook te brengen of op te warmen.
Beter zou zijn om de ovens van 4 of 5 mm staalplaat te lassen (een dikte die warmte goed spreidt en snel opwarmt), terwijl het fornuis zelf is gemetseld voor warmteaccumulatie. Je stookt dus een hele tijd door totdat de massa op temperatuur is, terwijl de ovens en kookplaten al te gebruiken zijn. De buitenkant matig geïsoleerd, zodat de latente warmteafgifte gering is. Bij meer vraag naar omgevingswarmte zet je de kookplaatdeksels omhoog of een oven open.
Je merkt: ik ben niet van het 's nachts door laten smeulen van een kachel of fornuis. 's Morgens een nog halfwarm fornuis aansteken gaat snel en schoon.
Ritsaert,
Je geeft aan een dat een lang uitbrandtraject noodzakelijk is. Dat kan een verticale geïsoleerde riser beter dan een horizontale weg langs relatief koude kookplaten. Anders wordt het als je geen kookplaten hebt en de oven(s) op ooghoogte. Heb ik het goed dat ons verschil in denken de kookplaten betreft?
Groet,
DJ
Volgens mij verschillen de ingewanden van alle AGA's niet veel van elkaar. Zelfs de gasgestookte versies hebben maar een kleine atmosferische brander, waardoor een ruime doorvoer onnodig is. Een Rayburn heb ik nooit open gezien, maar omdat deze ook uitgerust kunnen zijn met een pittige geforceerde oliebrander, vermoed ik dat de rookgasdoorvoer bij die types zeker royaal genoeg is. De houtgestookte versies hebben dat uiteraard altijd.
Eigenlijk is een houtgestookte range een compromis. Eenmaal op temperatuur hoef je maar heel zachtjes door te stoken op hem op vast te laten houden op die temperatuur. Maar zelfs matig doorstoken is toch grotendeels voor de mussen. Wij stoppen dan met stoken, zetten de luchtschuiven hermetisch dicht en teren nog een uur of drie op de opgeslagen warmte. Die is voldoende om in die tijd nog iets aan de kook te brengen of op te warmen.
Beter zou zijn om de ovens van 4 of 5 mm staalplaat te lassen (een dikte die warmte goed spreidt en snel opwarmt), terwijl het fornuis zelf is gemetseld voor warmteaccumulatie. Je stookt dus een hele tijd door totdat de massa op temperatuur is, terwijl de ovens en kookplaten al te gebruiken zijn. De buitenkant matig geïsoleerd, zodat de latente warmteafgifte gering is. Bij meer vraag naar omgevingswarmte zet je de kookplaatdeksels omhoog of een oven open.
Je merkt: ik ben niet van het 's nachts door laten smeulen van een kachel of fornuis. 's Morgens een nog halfwarm fornuis aansteken gaat snel en schoon.
Ritsaert,
Je geeft aan een dat een lang uitbrandtraject noodzakelijk is. Dat kan een verticale geïsoleerde riser beter dan een horizontale weg langs relatief koude kookplaten. Anders wordt het als je geen kookplaten hebt en de oven(s) op ooghoogte. Heb ik het goed dat ons verschil in denken de kookplaten betreft?
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
deleted
Dat is spijtig.
Aga's vind je nog wel eens tweedehands in België. Rayburn veel minder.
Ivm met de warmte die de schoorsteen uitgaat : een simpele oplossing is nog steeds een massa in de vorm van een bankje of warmtemuur achter de Rayburn.
Dat kan in dezelfde ruimte, de kamer erachter of de kamer erboven. Waarmee toch een simpele en goede oplossing in elk geval mogelijk moeten zijn.
Met de zelfbouw fornuizen is het ook nog maar de vraag welke constructieproblemen opduiken na enkele jaren gebruik.
Bij een bestaande gietijzeren kachel speel je volgens mij toch veiliger met dit soort experimenten.
Zelf ben ik aan het kijken voor een houtfornuis op het verdiep. Daar maakt een gewicht van 500 kg ook nogal een verschil met +1500 kg...
G
Aga's vind je nog wel eens tweedehands in België. Rayburn veel minder.
Ivm met de warmte die de schoorsteen uitgaat : een simpele oplossing is nog steeds een massa in de vorm van een bankje of warmtemuur achter de Rayburn.
Dat kan in dezelfde ruimte, de kamer erachter of de kamer erboven. Waarmee toch een simpele en goede oplossing in elk geval mogelijk moeten zijn.
Met de zelfbouw fornuizen is het ook nog maar de vraag welke constructieproblemen opduiken na enkele jaren gebruik.
Bij een bestaande gietijzeren kachel speel je volgens mij toch veiliger met dit soort experimenten.
Zelf ben ik aan het kijken voor een houtfornuis op het verdiep. Daar maakt een gewicht van 500 kg ook nogal een verschil met +1500 kg...
G
-
Dutch John
G,
164 euro voor een bruikbaar front en top is niet veel. Kun je niks zelf voor bouwen. Dus zo spijtig is dat niet.
De rookgassen voor een warmtebankje na de range zou je wel moeten aftappen op hoogte van de onderste oven, anders moeten de niet meer zo hete gassen een keer extra in tegenstroom.
Groet,
DJ
164 euro voor een bruikbaar front en top is niet veel. Kun je niks zelf voor bouwen. Dus zo spijtig is dat niet.
De rookgassen voor een warmtebankje na de range zou je wel moeten aftappen op hoogte van de onderste oven, anders moeten de niet meer zo hete gassen een keer extra in tegenstroom.
Groet,
DJ
- forbert
Bij rustig doorstoken met 'n oventemp van rond de 180 wordt ie zo'n 70 graden bij ons, prima slowcook temp.Dutch John schreef:
Kennissen met een Rayburn beklagen zich over de krappe afmetingen en dat de temperaturen te laag blijven in de onderste oven. Over welke temperatuur spreek je?
Groet,
DJ
Groets, Forbert
-
ritsaert snijder
DJ,
Ik heb de volgende uitgangspunten voor een fornuis;
* redelijk accumulerend
* snel
* echt heet (wokken moet kunnen)
* normale kookhoogte
* niet te laag stookingang
Dan kom ik bij een finfornuis (met een verbeterde luchttoevoer) met een zo lang mogelijk rookgas uitbrand kanaal. Daarvoor plaats ik de vuurkamer wat lager en ik maak een korte lus in het kanaal onder de platen. Dat werkt prima voor mij.
Met een rocket 177 kom ik te hoog uit of zit de vuurkamer te laag.
Voor een oven
* snel
* echt heet (50-550 graden)
Dan kom ik bij een rocket (340) met een bell. De oven is van gietijzer en hangt boven in de bell. De oven is op ooghoogte. Dat werkt ook prima. Een 5 mm stalen oven kan volgens mij ook prima.
Ik heb beide als prototypes gebouwd (verbonden met 1 schoorsteentje) en die gaan straks in de hooiberg. Ik zou ze heel graag binnen hebben maar mijn onderhandelpositie is helaas te zwak.....En ja een tweede rookafvoerkanaal zou heel lelijk worden (en kostbaar ook in verband met het riet).
Ritsaert
Ritsaert
Ik heb de volgende uitgangspunten voor een fornuis;
* redelijk accumulerend
* snel
* echt heet (wokken moet kunnen)
* normale kookhoogte
* niet te laag stookingang
Dan kom ik bij een finfornuis (met een verbeterde luchttoevoer) met een zo lang mogelijk rookgas uitbrand kanaal. Daarvoor plaats ik de vuurkamer wat lager en ik maak een korte lus in het kanaal onder de platen. Dat werkt prima voor mij.
Met een rocket 177 kom ik te hoog uit of zit de vuurkamer te laag.
Voor een oven
* snel
* echt heet (50-550 graden)
Dan kom ik bij een rocket (340) met een bell. De oven is van gietijzer en hangt boven in de bell. De oven is op ooghoogte. Dat werkt ook prima. Een 5 mm stalen oven kan volgens mij ook prima.
Ik heb beide als prototypes gebouwd (verbonden met 1 schoorsteentje) en die gaan straks in de hooiberg. Ik zou ze heel graag binnen hebben maar mijn onderhandelpositie is helaas te zwak.....En ja een tweede rookafvoerkanaal zou heel lelijk worden (en kostbaar ook in verband met het riet).
Ritsaert
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Dutch John
Ritsaert,
Wokken doe je met een uitgenomen ronde schijf in de kookplaat, zodat de rookgassen direct tegen de wok slaan? Ik ben benieuwd naar die lus in het rookgaskanaal. Hoe moet ik mij dat voorstellen? Je hebt het beproefd? Raken de vlammen de kookplaten?
Groet,
DJ
Wokken doe je met een uitgenomen ronde schijf in de kookplaat, zodat de rookgassen direct tegen de wok slaan? Ik ben benieuwd naar die lus in het rookgaskanaal. Hoe moet ik mij dat voorstellen? Je hebt het beproefd? Raken de vlammen de kookplaten?
Groet,
DJ
-
ritsaert snijder
DJ,
Ja, ik haal inderdaad die schijf er uit, anders heeft de wok weinig contact.
Ik heb het even getekend, het is op zich simpel. Ik zit nu een beetje op de grens en als ik meer vuur heb dan heb ik natuurlijk meer vlam. Maar ik wil ook echt op de grens zitten want anders krijg ik te weinig snelle hitte.
Ik heb dan een voorplaat met zo een klassiek finfornuis deurtje en een gietijzeren finfornuis kookplaat (tweedehands, het plaatje is een nieuwe).
Ritsaert
Ja, ik haal inderdaad die schijf er uit, anders heeft de wok weinig contact.
Ik heb het even getekend, het is op zich simpel. Ik zit nu een beetje op de grens en als ik meer vuur heb dan heb ik natuurlijk meer vlam. Maar ik wil ook echt op de grens zitten want anders krijg ik te weinig snelle hitte.
Ik heb dan een voorplaat met zo een klassiek finfornuis deurtje en een gietijzeren finfornuis kookplaat (tweedehands, het plaatje is een nieuwe).
Ritsaert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
holtere
@ Rits,
Heb je wat meer plaatjes? Ik volg dit draadje met veel belangstelling. Ben eigenlijk nog op zoek naar een ovendeur die niet al te groot is. Voor de rest kan ik een Dovre slopen
Grz,
Holtere
Heb je wat meer plaatjes? Ik volg dit draadje met veel belangstelling. Ben eigenlijk nog op zoek naar een ovendeur die niet al te groot is. Voor de rest kan ik een Dovre slopen
Grz,
Holtere
-
ritsaert snijder
Holtere,
dit is Fins spul en dus niet te betalen, het is ook haast niet te vinden tweedehands. Je kunt het ondermeer kopen bij vuurmeesters.
dit is Fins spul en dus niet te betalen, het is ook haast niet te vinden tweedehands. Je kunt het ondermeer kopen bij vuurmeesters.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- hotglass
Vorige zomer in Estland, hemelsbreed geloof ik 15 kilometer van Finland, kwam ik bij een plaatselijke bouwmarkt alle ingrediënten tegen om zelf een massakachel te maken.
Een overheidsfilosofie dat iedereen zelf zijn betaalbare massakachel moet kunnen metselen schijnt daar aan ten grondslag te liggen.
De prijzen voor dergelijke onderdelen lagen op een zeer aangenaam niveau. Circa 90 euro voor gietijzeren bovenblad (voor een gemetseld fornuis) en minder als 100 euro voor een degelijk gietijzeren deurstel met aslade. De sortering was bovendien uit de kunst, 5-6 verschillende bovenbladen, uiteraard compleet met ringen, gietijzeren ovens met en zonder glasdeur werkelijk alle mogelijk onderdelen gewoon in het schap en klaar om in de winkelwagen te laden.
zal ik eens een foldertje regelen voor het forum?
Groet,
ed
Een overheidsfilosofie dat iedereen zelf zijn betaalbare massakachel moet kunnen metselen schijnt daar aan ten grondslag te liggen.
De prijzen voor dergelijke onderdelen lagen op een zeer aangenaam niveau. Circa 90 euro voor gietijzeren bovenblad (voor een gemetseld fornuis) en minder als 100 euro voor een degelijk gietijzeren deurstel met aslade. De sortering was bovendien uit de kunst, 5-6 verschillende bovenbladen, uiteraard compleet met ringen, gietijzeren ovens met en zonder glasdeur werkelijk alle mogelijk onderdelen gewoon in het schap en klaar om in de winkelwagen te laden.
zal ik eens een foldertje regelen voor het forum?
Groet,
ed