Advies over locatie zonnecollectors, boiler en buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ttoorn
Contacteer:

Advies over locatie zonnecollectors, boiler en buffervat

Bericht door ttoorn »

Hallo allemaaal,
Na het regelmatig doorlezen van de topics op dit top forum, wilde ik nu zelf een vraag posten.
Ik ben namelijk bezig om ons huis zoveel mogelijk zelfvoorzienend danwel van energieleveranciers onfhankelijk(er) te maken, echter beperkt het type en ligging van ons huis dat enigszins.

Bij verschillende leveranciers heb ik al wat informatie opgevraagd, maar het merendeel heeft alleen verstand van wat ze zelf verkopen en wat daarbuiten valt is dan niet interessant voor hen :(

Vandaar dat ik op zoek ben naar advies, voor de best mogelijk opzet van de verschillende componenten (nog even los van de daadwerkelijk uitvoering qua aansluitschema)

Begin april worden er op het dak iedergeval 19 panelen van 255Wp geïnstalleerd (wellicht 24stuks) met micro-inverters. En eventueel een HRSolar collector met zonneboiler 120ltr voor tapwater.
Ons dak is dermate hoog dat ik er zelf niet bij kan en vandaar dat ik alles 'op het dak' zoveel mogelijk in 1 keer wil laten doen.

Hierbij een situatie schets van ons huis:

Dak (11,5mtr hoog) is boogvorming van voorkant naar achter, voorkant ligging zuid-zuidwest.
Vliering is max 158cm hoog, dus geen plek voor grote boiler daar.
Balkon ligging zuid-zuidwest - eventueel plek voor zonnecollectoren tegen de gevelwand (verticaal ivm winterzonnestand)
Schuur noordoost (totaal geen zon in de winter ivm hoogte huis, ook in de tuin geen zon in de wintermaanden) 10mtr vrijstaand van huis - plek voor hout/pellet-CV kachel.
Buffervat zou in de schuur kunnen, of ingegraven in de tuin. afstand balkon naar tuin is zo'n 10mtr.

Op deze link staan wat foto's ter verduidelijking
http://www.flickr.com/photos/93169831@N ... 8471415818

Mijn vraag mbt advies is:

Is het verstandig om op het dak enkel en alleen zonnepanelen te plaatsen en alleen 1 zonnecollector voor tapwater, of toch ook proberen meer zonnecollectoren te plaatsen voor CV ondersteuning? maar dan met een of meerdere kleine boilers (ivm hoogte vliering max 158cm).
Het buffervat zou zo'n 15-20mtr lager/verder staan, dus wellicht niet echt ideaal...

of is het handiger, het dak zoveel mogelijk met PV panelen vol te leggen. en dan helemaal apart de CV verwarming te regelen (dmv hout/pellet CV kachel in schuur)?

Nadeel is dan dat je minder gebruik kan maken van de zonnewarmte, wat natuurlijk een gemiste kans is.

Hier nog even wat achtergrond informatie mbt verbruik, gezinssamenstelling etc

3 persoonshuishouden
Gas <1600m3
Elektra <4200kWh
Water <150m3
Alle 3 de verbruikscijfers proberen we elk jaar te verminderen, maar dit is van het eerste jaar dat we hier wonen.

Dit is m'n plan voor de komende 3 jaar:

2013: plaatsen 19 of 24 PV zonnepanelen
2013/2014: plaatsen van pelletkachel met CV aansluiting en buffervat (met electr.spiraal)
2014/2015: vloerverwarming en LTV radiatoren
2015/2016: proberen van gasaansluting los te komen. Electr. aansluiting blijft ivm 'opslag' pv-panelen.

Ik zou het erg op prijsstellen indien iemand mij advies zou kunnen geven vwb plaatsing van zonnecollectors, boiler en buffervat.
Alvast hartelijk bedankt!
ttoorn
David86

Re: Advies over locatie zonnecollectors, boiler en buffervat

Bericht door David86 »

ttoorn,

Over het technische zal ik niets zeggen, daar zijn andere forumleden beter mee.

Je elektriciteit verbruik is wel flink, weet je al hoe dat komt ?

Mijn inziens is de zon de mooiste energie bron, ook voor warmte. Hout is een "vies" alternatief en een omslachtige manier om zonne energie in warmte om te zetten. Zeker doen dus die collectors.
..
ttoorn
Contacteer:

Bericht door ttoorn »

Hallo David
Ja, inderdaad elektriciteit verbruik was de afgelopen periode (okt'12 t/m okt'12) hoger dan verwacht.
Dit is nu al wel lager, omdat ik in de afgelopen 3-6 maanden overal LED- & spaarlampen heb aangebracht, en bij de meeste/grote stroomverbruikers tijdklokjes & klik-aan-klik-uit schakelaars heb geinstalleerd.
Ik verwacht daarom ook een betere score voor de komende periode :wink:

Bedankt
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Zijn m.i. voor een 3 persoons huishouden forse cijfers.
Ik zou me eerst richten op verminderen van gebruik en daarna op alternatieve bronnen.
Scheelt een deel van de investering en bvb een boel hout slepen (met bijbehorende belasting)
Misschien ook kijken hoeveel brandstof je moet aanslepen om 1600m3 gas te vervangen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ttoorn
Contacteer:

Bericht door ttoorn »

Bedankt Benthuis

Ik heb gelijk even de spreekwoordelijke 'koe' bij de horens gepakt om te zien waar die cijfers vandaan komen:

Oude huis (bj 1973, slecht geïsoleerd, 2pers.huishouden, beide fulltime uit huis werkend)
Feb'06 t/m Maart'07 Gas 4100m3 - Elektr. 3200kWh (de gas opgave hier lijkt nu trouwens erg hoog... :?: )
Feb'07 t/m Maart'08 Gas 1700m3 - Elektr. 2900kWh
Feb'08 t/m Maart'09 Gas 1700m3 - Elektr. 3000kWh
Maart'09 t/m Maart'10 Gas 1700m3 - Elektr. 3200kWh
Feb'10 t/m Feb'11 Gas 2500m3 - Elektr. 3500kWh

Nieuw huis (bj 2003, goed geïsoleerd, 3 pers. huishouden, 1persoon part time uit huis werkend, 1 persoon fulltime thuis + baby)

Okt'11 t/m Okt'12 Gas 1600m3 - Elektr. 4200kWh
Overgestapt van Nuon naar Nederlandse Energie Mij (NLE) in Maart 2012
Maart'12 t/m Feb'13 Gas 1500m3 - Elektr. 4084kWh (dalende trend is ingezet :fff )

Vanaf Feb 2012 ben ikzelf fulltime vanuit huis gaan werken (dus dat scheelt qua energie verbruik wel wat) en vanaf oktober 2011 hebben we een ander soort huis (leefomgeving over 2 verdiepingen verdeeld) wat ook een iets ander energieverbruik zal geven.

Ik denk dat de genomen maatregelen (LED&Spaar, en timers etc) wel iets zal helpen, maar het zal m'n energieverbruik niet halveren vermoed ik...

Vwb aanvoer brandstof ter compensatie van 1600m3 gas had ik 2 a 3 big bags pellets in gedachten (uiteraard minder indien de zonnecollectoren meer opbrengen!)

Bedankt voor het meedenken
David86

Bericht door David86 »

ttoorn,

Het kan wel eens interresant zijn om uit te zoeken waar dit verbruik vandaan komt, mijn huishouden, momenteel ook 3 personen waarvan er 2 altijd thuis zijn gebruikt nog niet de helft van het jouwe. In een ongeïsoleerd oud huisje.

Het is wat Ben al zegt, je kan uiteraard zelf je energie gaan verzorgen maar als je je afname niet wat knijpt dan investeer je een hoop geld en moeite in een systeem dat eigenlijk helemaal niet zo groot hoeft te zijn. Die centen kun je misschien wel beter gebruiken.

Het hele ecologische verhaal begint (voor mij) met minder afnemen. Daarna kun je zaken pas effecient in eigen hand nemen.

Heb je veel huishoudelijke apparaten ? Denk aan vriezers, wasdrogers, wasmachines, vaatwassers, computers, televisies, verwarming etc. "on demand" apparaten zijn ook grootverbruikers. Verlichting is makkelijk op bespaard maar het is gemiddeld maar 7% van je elektra rekening... De grote klappen zijn dus elders uit te delen, daarmee uiteraard niet zeggende dat je daar niets aan moet doen..

Zeker als je "off grid" wil zul je het mes goed door de energie afname moeten halen om het "haalbaar" te maken.

Het gebruik van pellets verschuift de afhankelijkheid alleen van de NLE naar de pellet leverancier, echt onafhankelijker word je daar niet van.. maar dat is iets persoonlijks.

Groeten,
..
ttoorn
Contacteer:

Bericht door ttoorn »

Goeiemorgen,
Ja ik ga zeker nog verder bekijken waar er winsten te behalen zijn.
Vwb electr. (huishoudelijke) apparaten, ik ben bang van wel en inderdaad de usual suspects die je noemt, en het merendeel worden ook dagelijks (&meermalen) gebruikt. Indien die echt nodig zijn dan is de enige optie te kijken naar zuinigere exemplaren (of minder/optimaler gebruik).

Echter, stroomverbruik mag dan (iets) hoger zijn, maar dat is ook degene die het makkelijkst getackeld kan worden met PV panelen. Ik verwacht zo'n 3500-4000kWh per jaar op te gaan brengen vanaf april, dus dan wordt het vanzelf een 'sport' om eind vh jaar daar niet overeen te gaan qua verbruik. (en indien ik vaatwasser en eventueel wasmachine op hotfill kan aansluiten, scheelt dat ook weer iets).

Maar het gasverbruik is m.i. niet heel hoog, toch ? <1600m3 - En daar hoop ik met een zonneboiler voor tapwater ook nog zo'n 150/200m3 vanaf te snoepen.
De woning is goed (althans 2002 standaard) geïsoleerd en heeft oa HR++ glas en heeft momenteel energielabel B. Qua opp.140m2/inh.500m3.

Ik zou graag horen waar ik (rekeninghoudend met de sub-optimale indeling vh huis) de buffer, hout/pellet-ketel en zonnecollectors het best zou kunnen plaatsen, ook omdat er niet veel plek is waar de onderdelen niet erg ver van elkaar zouden staan.

Werkse
ttoorn
David86

Bericht door David86 »

ttoorn schreef:
Maar het gasverbruik is m.i. niet heel hoog, toch ? <1600m3
Vanuit het Nederlands gemiddelde zal het inderdaad redelijk bescheiden zijn, ik/wij ben/zijn wel een beetje extremisten :)

Groeten,
..
ttoorn
Contacteer:

Bericht door ttoorn »

Haha, ja David - dat is mijn doel ook! maar rustig aan beginnen he :lol:

Ik heb trouwens een oplossing voor m'n 'probleem' - Ik ga een lucht/water warmtepomp (met meer PV panelen en icm zonnecollector) gebruiken ipv een pelletkachel & buffervat. Nu eerst overal LTV aanbrengen.

Bedankt voor het advies omtrent verbruik in iedergeval
ttoorn
Plaats reactie