Uitleg gevraagd over wamtebuffers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier

Uitleg gevraagd over wamtebuffers

Bericht door jwardenier »

Ik zit ook met een vraag. Ik heb een gegalvaniseerde boiler, 80 l met warmte wisselaar. De wisselaar heeft een diameter van 20 mm en aanvoer punt, tap punt, en in- en uitgang voor extern verwarming. De wisselaar lijkt me ook van het zelfde materiaal te zijn. Ik heb ook nog een gegalvaniceerde boiler van 170 l of meer liggen, ook gegalvaniseerd.

Nu ik las dat je een boiiler kunt gebruiken als warmte opslag voor b v zon of via de kachel en de wisselaar te gebruiken voor warmte afgifte. Nu vraag ik mij af of dit ook mogelijk is met deze kleine boiler. Ik zou hem graag aan een zonnecollector koppelen en aan de kachel. De 2 boilers op elkaar lassen lukt niet, ze zijn verschillend van diameter, maar zou er een mogelijkheid zijn om ze toch te koppelen als b v warmte buffer? Of dat via de wisselaar de groter boiler voor tapwater opgewarmd wordt. Ik loop hier al een tijdje mee en weet niet goed hoe ik dit zal aanpakken. Wie kan mij hier uitleg over geven?
Laatst gewijzigd door Pietje op 20 feb 2013, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaar gemaakt, nieuw topic van gemaakt
bonkelaar

Re: Uitleg gevraagd over wamtebuffers

Bericht door bonkelaar »

Boiler gebruiken voor warmteafgifte via de warmtewisselaar gaat prima. De kleine inhoud van jouw boilers zorgt er voor dat het plezier wel erg snel over is omdat je maar weinig energie kunt opslaan in de kleine inhoud.

Je kunt de boilers koppelen, bij verschillende inhoud is in serie schakelen gebruikelijk. Een klein pompje zorgt voor circulatie zo dat alle warme water langs de warmtewisselaar komt.

Zoals gezegd kleine inhoud weinig buffer, wordt pas leuk vanaf 500 liter of meer. Als je al een buffer wilt dan moet het ook een buffer zijn en niet een paar emmertjes. zet geen zoden aan de dijk.

De boilers gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, via de ww. laden en dan douchewater verwarmen is dan de beste manier om ze te benutten maar niet andersom.

groet Jos.
jwardenier

Ik begrijp dat de buffer niet zo groot is, maar ik bedoelde de kleine boiler als een warmte wisselaar c.q. expansievat. Ik zou deze willen vullen met een anti-vries en verwarmen met de kachel en de zonne- collector om de warmte van deze 80 l boiler over te dragen aan de grotere boiler voor douche water en keuken.
John
Laatst gewijzigd door Pietje op 21 feb 2013, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaar gemaakt
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Veel te omslachtig, die verwarming moet je rechtstreeks op de grote (keuken/douche)boiler zetten, scheelt een hoop verlies.
Johndc

Bericht door Johndc »

@Pietje Wat is dat toch met iedere keer als die gast iets post er moet ingegrepen worden? Kan die niet behoorlijk typen of wat? :mrgreen:
Maar alle gekheid op een stokje...wat zit je toch te "kloten" met wat je hebt. Als je een beetje inleest kom je er al direct achter dat wat je wil doen totaal de verkeerde kant op gaat. Dus.... :roll: :wink:
(Waarschijnlijk jong en onervaren)
jwardenier

Ik dacht een antwoord te krijgen en van een andermans idee te leren ,een kat heb ik zelf wel. groeten John
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

@Johndc
Laten we niet meteen iemand veroordelen. Deze John wil leren, en begint gewoon vragen te stellen. Daar is niets mis mee, en antwoorden kunnen heel divers zijn. Inderdaad is hij in zijn enthousiasme allerlei wilde dingen aan het bedenken, ook niets mis mee. Maar je helpt hem meer om draadjes of trefwoorden te geven waarop hij zich verder in de materie kan verdiepen.
Geef hem gewoon een eerlijke kans.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Johndc

Bericht door Johndc »

jwardenier schreef:Ik dacht een antwoord te krijgen en van een andermans idee te leren ,een kat heb ik zelf wel. groeten John
Ha ha! We hebben je wakker gekregen! Grapje hé makker! (naamgenoot) :wink:
guus

Bericht door guus »

Hallo jwardenier,

Ik kan alvast 1 tip geven een buffer is snel te klein maar niet heel snel te groot :wink: .

Ik ben afgelopen jaar van 4500 liter naar 10500 liter gegaan en vind het jammer............. dat ik het niet veel eerder heb gedaan. :mrgreen:

Groet guus.

P.S. mijn houtketel is 70 KW en verwarmd 2 woonhuizen.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

guus schreef: Ik ben afgelopen jaar van 4500 liter naar 10500 liter gegaan
Heb je daar al een eigen topic over (kan het niet vinden, blond...)

Ik heb een uitbreiding gepland staan van 2000 naar 6500. Moet nog met de aansluitingen aan het puzzelen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Picard

Bericht door Picard »

ik heb 10l boilervaatjes gebruikt, 80l, 600l IBC en ga nu naar 2100l folie.
mijn mening: hartstikke goed dat geprobeer met boilervaten en andere tankjes,
van proberen wordt je wijzer, vaak sneller dan door lezen.

boilers kunnen prima ingezet worden als warmte buffer in je kamer,
koper is mooi, en met één of meer 'boilerradiators' heb je de kamer smorgens nog behagelijk.

(douched al weer een tijdje op een 80l boiler zonder buffer die is in de verbouw)
Plaats reactie