Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Reintje

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Reintje »

Tim,

Die autoband om in te kloven heb ik gisteren en vandaag gebruikt. Heb hem met een paar spijkertjes op een mooi eiken stammetje vastgezet en daarna geprobeerd. Vervolgens horen hier een heleboel lelijke woorden te staan en wel om het feit dat ik toch al een jaar of 10 met een kloofmachine heb gewerkt met 9 ton perskracht. Dat ging natuurlijk wel, maar dit gaat echt vele malen sneller.

Mijn te kloven stammetjes zijn wel al gezaagd op zo'n 25 cm daar wij een heel klein kacheltje stoken. Ik weet niet hoe het gaat met langere stukken maar mijn eiken ging uit de kunst. Wat ik wel heb geleerd is dat de stammetjes een iets kleinere diameter moeten hebben dan de binnenmaat van de band, anders krijg je het hout na het kloven moeilijk uit de band.

Groet, René
Danman

Bericht door Danman »

Is die autoband puur om hout tussen te leggen om te kloven met de bijl?
of zit hier nog een ander foefje achter?
16 x 240Wp Senersun PV's O=250°, CO2 Heliotherm warmtepomp, extreme isolatie aan binnenzijde van het huis, LED verlichting en energie zuinige apparaten en houtkachel, maken ons huis bij benadering energie neutraal (wachten nog op jaarcijfers).
JW te R

Bericht door JW te R »

Erikvr

Bericht door Erikvr »

kloof al jaren met een fiskars kloofbijl en een autoband op hakblok geschroefd, snel en veilig.
groet,
Erik
Jan.

Bericht door Jan. »

Dit vind ik wel elegant. :)
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.

Bericht door Jan. »

[youtube]f07cXuaHK4o#t=243s[/youtube]

Oei.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.

Bericht door Jan. »

Dit is de mooiste.

Wat een vrouw zeg :P :P
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Mooi gezicht allemaal. Helaas heb ik een jaar of 2 geleden mijn rug nogal verkloot waardoor ik na 3 blokken kloven niet meer op of neer kan. Gelukkig heb ik de beschikking over een kloofmachine en ben ik er dik tevreden over. Ben wel jaloers als ik zo'n vrouw die blokken kapot zie meppen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Jan. schreef:Wat een vrouw zeg :P :P
Wat een mooi hout, zeg. En wat een mooie bijl! :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Jemaintiendrai

Bericht door Jemaintiendrai »

Ik blijf het lekker zo doen.
http://www.youtube.com/watch?v=GPOEHwSERf8
holtere

Bericht door holtere »

Inderdaad....prachtige bos hout :oops: :oops:

grzz
Holtere
frans

Bericht door frans »

Mooi hè.
ca. 75 kg. per blok.
Zou mooi spul zijn om de getoonde kloofhulpjes op te proberen.
Met een er af stuiterende bijl sla je er een kerfje in, blij met mijn kloofmasjien.
schijf_1.JPG
En dat levert op.
in stukjes_1.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
David86

Bericht door David86 »

Zeker een mooie bijl (en ook die bos hout is mij niet ontgaan), dit soort bijlen worden toch eigenlijk gemaakt als kap bijl Pietje ?
..
GeorgeBfast

Bericht door GeorgeBfast »

Ja Frans dat zijn mooie stammetjes , daar kun je wel een volle dag mee stoken.
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Jan. schreef:

Dit is de mooiste.

Wat een vrouw zeg :P :P

Je mag haar van mij hebben. Ben er niet erg van onder de indruk. Kijk waar het hout op wordt geplaatst!! Lijkt me een tamelijk hard hakblok.
Ze heeft geluk dat het hout zo gemakkelijk splijt onder die halfzachte slagen.
Zo'n prachtige bijl wordt echt niet beter van natuursteenbewerking.

Denk niet dat ik er vrolijk van zou worden als mijn vrouw met blote voeten de Fiskars van stal haalt en met een blok beton als hakblok aan het kloven slaat.
Lijkt er op dat ik haar dan altijd nog kwijt kan aan kerels die meer op ander hout letten en voor de rest het verstand op nul laten.

Sorry kerels, ook ik heb eerst op het andere hout gelet maar ik vond het mijn plicht jullie op de volstrekt ontoelaatbare werkwijze te attenderen.
En er komt nog een jeugdtrauma bij van mijn moeder die regelmatig met een scherp koksmes op een aardewerken bord aan het snijden was.
Daar zit je je dan te verwonderen over zo een totaal ontbreken van een besef van scherpte van je gereedschap en het behoud ervan.
Voor iemand die timmerman wil worden en van scherp gereedschap houdt, een ervaring die je levenslang bijblijft en je bij de gedachte er aan al kippenvel bezorgt.

Jullie hoeven niemand te bellen of op me af te sturen, ik kan er nu mee leven en heb het een plekje gegeven.

groet Jos.
Plaats reactie