Nachtverlaging, houtstook en over-engineering

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted

Re: Nachtverlaging, houtstook en over-engineering

Bericht door deleted »

Pelletpower schreef:Jouw benadering vanuit het huis kan niet tot een andere conclusie leiden dan thermostaat uit als je naar bed gaat. Dit dan met als uitgangspunt zo weinig mogelijk energie gebruiken. Dat was wel of niet nachtverlaging toepassen immers ook uit voortgekomen.
PP,
Niet akkoord.
Dus indien je elke kW die 's nachts niet werd aangevuld in de morgen moet gaan compenseren, kost dit net zoveel Kilowatten ?
Maar deze kilowatten moet je terug aanvoeren met hogere watertemperaturen en dus een (iets) slechter ketelrendement ...

Waar zit dan de winst ?

G
Laatst gewijzigd door deleted op 20 feb 2013, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
deleted

Bericht door deleted »

David86 schreef:Als ik beneden stook warmen mijn slaapkamers enigszins op door het warmteverlies dat via het plafond de vloer van de slaapkamers opwarmt. Is een setpoint voor degelijke vertrekken nodig ? Als het erg koud is buiten is het boven ook erg koud, is het redelijk te doen buiten dan is het dat boven ook...
Ik begrijp de vraag niet goed. Wat bedoel je met setpoint ? Een minimumtemperatuur ?
Wil je de verliezen van het benedenverdiep verder beperken ?

Wat voor huis heb je ? Steen, HSB, oud , recent, isolatiegraad , ... ?
Heb je (soms) last van condens op de slaapkamers ?
Wat voor glas zit er in de ramen ?

G
pelletpower

Bericht door pelletpower »

G, de winst zit in een beter rendement van de cv-ketel. Iets wat met houtstook niet speelt, deze wordt op minimaal 60 graden gehouden. Tegenwoordig is een temp van 40 graden gewenst.
JW te R

Bericht door JW te R »

Gandalf schreef:Daar zit nog een afgiftesysteem tussen: radiatoren, vloerverwarming, muurverwarming, convectoren (..)
Door alleen naar de ketel te kijken kan je in ieder geval niets over nachtverlaging zeggen.
Klopt. Het afgiftesysteem is IMHO belangrijker. Ik heb vloerverwarming (over massakachel gesproken, ik gebruik de massa van alle vloeren in mijn huis).
Vorige week is door een stroomstoring het verwarmingssysteem gedurende 15 uur uitgevallen. Het resultaat: een temperatuurverlaging van nog geen 2 graden.

Niet-stoken als gevolg van nachtverlaging wordt in mijn geval al bereikt door de thermostaat een graad lager te zetten. Maar veel maakt het niet uit.
deleted

Bericht door deleted »

pelletpower schreef:G, de winst zit in een beter rendement van de cv-ketel. Iets wat met houtstook niet speelt, deze wordt op minimaal 60 graden gehouden. Tegenwoordig is een temp van 40 graden gewenst.
PP,

Het rendement is juist slechter, daar was je mee akkoord.
Ook bij houtstook zal de aangevoerde watertemperatuur in de ochtend hoger zijn.
En wat bedoel je met 'tegenwoordig' ?

G
deleted

Bericht door deleted »

JW te R schreef: Niet-stoken als gevolg van nachtverlaging wordt in mijn geval al bereikt door de thermostaat een graad lager te zetten. Maar veel maakt het niet uit.
Neen , want hoe kan je die graad (of twee) die je verloren hebt terug aanvullen ?
Door net zoveel kilowatten toe te voeren als er verloren zijn gegaan.
En hoe precies? Door een hogere temperatuur aan te voeren voor een tijdje. (zonder deltaT geen wamteoverdracht)
Dus opnieuw: net zoveel KW en aan hogere aanvoertemperatuur(slechter ketelrendement). Waar zit de winst ?

G
JW te R

Bericht door JW te R »

Dat die kilowatten moeten worden aangevuld klopt, maar dat betekent niet dat de watertemperatuur omhoog moet.
Mijn huis blijft heerlijk warm met water van 24 graden. Alleen als het hard vriest loopt de watertemperatuur tijdens het aanwarmen iets op (tot maximaal 34 graden).

En de winst zit 'm in comfort.

Overigens: als de zon schijnt krijg ik die ene graad overdag weer terug.
deleted

Bericht door deleted »

JW te R schreef:Dat die kilowatten moeten worden aangevuld klopt, maar dat betekent niet dat de watertemperatuur omhoog moet.
Hoe vul je die kilowatten dan aan ?

G
JW te R

Bericht door JW te R »

Zon en hout. Pas als dat niet voldoende is, gas.

Of begrijp ik je nu verkeerd?
Met electronisch geregelde thermostaatkranen kun je het debiet beinvloeden. Met meer water geef je per m2 meer energie af, ook als de aanvoertemperatuur gelijk blijft.
deleted

Bericht door deleted »

JW te R schreef:Zon en hout. Pas als dat niet voldoende is, gas.
De zon schijnt ook voor degene zonder nachtverlaging. En hout en gas zijn brandstoffen, daar verklaar je niet mee hoe je zonder de watertemperatuur te wijzigen een kW-verlies kan goedmaken in de woonruimte.
Dat kan maar op twee manieren:
1.met hetzelfde afgevend oppervlak (radiator, vloerverwarming, muurverwarming enz) een hogere temperatuur hanteren.
2. Met dezelfde temperatuur een groter oppervlak aktiveren (een extra radiator, extra lus vloerverwarming, ...)
In een watergevoerd afgiftesysteem dus: Ofwel warmer water , ofwel meer water van dezelfde temperatuur.

G
JW te R

Bericht door JW te R »

Of 3. Zie mijn vorige bericht :D
Gandalf schreef:De zon schijnt ook voor degene zonder nachtverlaging.
Je kunt zon passief gebruiken (gordijnen open laten) of actief (Zon-CV). Ik gebruik beide, en dat is ook in de winter goed merkbaar.
Je moet natuurlijk wel de ligging van je woning mee hebben.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

@ JW,
Maar die zon is een extra kadootje op zondagen :D , die heb je kado met of zonder nachtverlaging.

@ David,
het stoken in de leefruimte is natuurlijk een besparing omdat de temperatuur in het huis gemiddeld omlaag gaat, dat scheelt. Maar volgens mij alleen op die manier. Het warmteverlies binnen je schil blijft in verhouding dezelfde. En als het onder de tien graden gaat dan neemt het warmteverlies toe door het isolatieverlies, veroorzaakt door (condensatie)vocht. Dus dan gaat het verbruik juist omhoog. En behoorlijk.
Ik merk dat nu ook heel goed in de boerderij (in verbouwing).

Is wel oplosbaar met een tweede isolatieschil en een tempurierungssysteem (zie topic grote huis in Duitsland).
RS
groet!

Ritsaert
JW te R

Bericht door JW te R »

ritsaert snijder schreef:Maar die zon is een extra kadootje op zondagen :D , die heb je kado met of zonder nachtverlaging. (..)
Best een groot kado dan. In mijn situatie goed voor bijna 70% van het energieverbruik :D
deleted

Bericht door deleted »

JW te R schreef:Of 3. Zie mijn vorige bericht :D
=
JW te R schreef: Met electronisch geregelde thermostaatkranen kun je het debiet beinvloeden. Met meer water geef je per m2 meer energie af, ook als de aanvoertemperatuur gelijk blijft.
In dat geval is de retourtemperatuur hoger. En de afgassen dus ook iets hoger. Rendement ketel nog steeds net iets lager ...
JW te R schreef:Best een groot kado dan. In mijn situatie goed voor bijna 70% van het energieverbruik :D
En ja met de zon kan je beter batchgewijze werken. De zon is namelijk gratis. Maar dat betekent nog steeds niet dat je met nachtverlaging ook Kilowatten bespaart. Maar het is inderdaad beter om de 'betalende' kilowatten zoveel mogelijk in te ruilen voor 'gratis' kilowatten. Dat is natuurlijk een heel andere dimensie van 'nachtverlaging'. Daar gaat de klassieke discussie meestal niet over. Maar wel een interessant gegeven om mee te nemen voor de volledigheid en nuancering. Bedankt

G
pelletpower

Bericht door pelletpower »

G, ik ben geen 18 meer. Tegenwoordig slaat eigenlijk op 20 jaar geleden.

JW, nachtverlaging toepassen in een systeem wat trager is dan de tijd dat deze verlaging toegepast wordt is natuurlijk niet zinvol.

RS, niet door condensatievocht meer verlies maar door grotere delta T, dit is rechtevenredig verbonden. Andere factoren spelen in de marge.
Plaats reactie