Dutch John schreef:Punt is dat niet alleen de eigenschappen van het huis een rol spelen, maar ook de buitentemperatuur en wind. En die blijven variabel. Zo kan de stalen bell in putje winter prima werken, terwijl bij wat hogere buitentemperaturen de luchttemperatuur binnen snel te hoog oploopt. Je moet dan stoppen met stoken, terwijl de buffer nog lang niet vol zit.
Hier zie ik niet dadelijk een probleem in. De buitentemperatuur komt toch ook met enige vertraging door. Toch tijd genoeg om daarop te reageren.
In mijn huis duurt dat meerdere dagen. In een gewoon huis toch ook makkelijk 24 uur. Lijkt me lang genoeg.
Ook het kwart, half of driekwart laden van de buffer (met bijhorende manteltemperatuur) is toch standaard bij massakachels om het vermogen aan de vraag aan te passen.
Een betere oplossing lijkt me een stalen bell bovenop een massabell. Luchttemperatuur hoog genoeg? Bovenste stalen bell afsluiten. Wordt een hoge kachel, dat wel.
Kan natuurlijk ook. Als tweede bell wordt hij wel niet zo heet. En nadeel zou kunnen zijn dat je de massabell vrijwel altijd een stuk moet vullen voordat de stalen bell goed warm wil worden. Werkt dat niet juist vertragend ?
En convectiewarmte hoog tegen het plafond gaat wel minder snel circuleren, maar zorgt dus ook voor een forse gelaagdheid in de luchttemperatuur, denk ik.
Meerdere functies integreren lijkt me het eenvoudigst door een aantal afsluitbare risers te plaatsen in één vuurkamer. Met daarna een heel labyrint aan rookgaskanalen, geregeld met eenvoudige kleppen.
Eén schoorsteen lijkt me vooral kostenbesparend. Als functies als koken en SWW apart moeten gestookt worden vind ik dat nog geen drama.
Zolang de warmte maar niet verloren gaat en de kosten binnen de perken blijven.
G