Grondwater in de kelder door aarding?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tine

Grondwater in de kelder door aarding?

Bericht door tine »

Ik heb een vraag met betrekking tot mijn natte kelder.

Het huis waar ik van spreek is ouder dan 1834, en heeft een kleine kelder met voute. Huizen uit die tijd hebben de reputatie droog te zijn, en ook hun kelders. Er kon immers niet onder het niveau van het grondwater gemetst worden. Het huis ligt aan een helling, hogerop dan de kom van het dorp hoewel die niet echt everaf ligt. Vroeger bstond er eventjes lager een klooster, dus droge grond? Het ligt wel op kleigrond.

Edoch, bij mij is er water. En blijkbaar al sinds een hele tijd want er loopt een gootje langs de muur van de achterzijde die tegen de helling is gebouwd naar een putje aan de voorzijde waar de helling verder afloopt. Daar loopt het water door een gat in de muur mooi naar buiten. Toch is er een kleine plas onder de niet-gevoegde tegeltjes die liggen op de volle grond. Maar het zou er droog moeten zijn, gezien de leeftijd van het huis... En hoe komt daar dan plots een goot, in een droog geachte kelder?

Naast dat plasje staat wel een aardingspin, steeds omgeven door water. De pin ligt naast het gootje en aan het begin ervan. Het water lijkt dus wel daar ongeveer te starten. Het stroomt niet van de muur, maar lijkt dus uit de grond te komen Na de dooi van maandag en de regen leek er in het gootje een aardige stroming op het water te zitten. Zou die aardingspin het water uit het lager liggende grondwater binnenhalen? Hoe kan dat? En waarom neemt dat toe bij regen? En kan ik dat gat afsluiten/afdichten op volle grond? De electricien opperde de pin er verder in te kloppen, en een nieuwe aarding buiten te zetten. Iemand anders opperde de afvoerpijpen en riolen in de buurt na te kijken, of een waterkering tegen de muut te zetten. Maar ik vrees voor de stabiliteit als ik terras zou wegnemen en beginnen graven naast die keldermuur van een zo oud huis... De voute van de kelder toont trouwens al oude (blijkbaar herstelde) breuklijnen. Voorzichtigheid is dus geboden. En ook de balken van het dak zijn lang geleden blijkbaar eens naar één kant opgeschoven => werking gebouw en grond.

Heeft iemand hier ervaring mee, met dat grondwater en aardingspin? Of kennen jullie een professioneel of ervaringsdeskundige die hier raad mee weet? Ik wil toch graag een zo droog mogelijke kelder, zodat ik geen laarzen moet aantrekken om de aardappeltjes uit de kelder te halen...

Dank jullie wel.

Tine
willem

Re: Grondwater in de kelder door aarding?

Bericht door willem »

Zijn er geen oude bewoners in het dorp die het zouden kunnen weten hoe dat vroeger was. Misschien dat het jaargetijde een rol speelt.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Tine,
Heb je een idee van het grondwaterpeil, dat kan toch in al die jaren makkelijk zijn verandert. Zelf heb ik dit probleem ook, mijn huis drijft ongeveer in het veen. Als het dan regent dan komt ook het waterniveau omhoog en dan komt het met druk door de vloer heen. Die druk kan heel plaatselijk zijn.
Ik denk dat er bij jou een waterdoorlatende laag / strook zit (of een buis). Het water kan langs de pen omhoog komen, ook van diepere delen.

Als het droog moet zijn zou ik gewoon een waterdichte vloer maken. Beton, dikker dan 10 cm. Er zijn veel mogelijkheden.
RS
groet!

Ritsaert
OBL-Rien
Contacteer:

Bericht door OBL-Rien »

Je hebt dus een soort bron in je kelder.
Mogelijk veroorzaakt door de aardingspin die een laag heeft doorboord? (pure speculatie)
Een bron kun je niet gemakkelijk dichtstoppen.
Als je die dicht, dan zal het water een andere weg zoeken.
Dan is het oppassen dat de nieuwe weg niet meer schade aan kan richten dan de oude.

PS: Ik claim geen expertise in dit onderwerp!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
ritsaert snijder

OBL-Rien,
ik vraag me af of het water dan een andere weg zal kiezen. Ik denk niet dat de druk toeneemt als je zo een kleine opening dicht maakt.
RS
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Ik woon op een vrij grote hoogte.
Overstromingen zou je dan niet verwachten.

Toch kunnen ook hier kelders wel eens onderlopen.
Dat komt dan meestal na dagen/weken intense regenval en/of gecombineerd met grote hoeveelheden smeltwater.
De ondergrond bestaat namelijk uit kleilagen en die laten slechts X-aantal liter per uur/dag doorsijpelen.
Vergelijk het met een koffiefilter: het water gaat er met een bepaalde snelheid door, maar voeg je nog meer water toe, dan kan het evengoed overlopen.
Heb je dus teveel water in één keer dan krijg je deze fenomenen.
Een bron zou ik het daarom ook niet noemen.

Herne staat ook bekend om die ondoordringbare kleilagen in de ondergrond: http://www.herne.be/fb111rckc680yky1qyw207.aspx

Volgens mij kan je deze piekbelastingen enkel tegengaan door een goede drainage rond het huis als die zodanig is aangelegd dat het water wordt afgevoerd of omgeleid naar een lagergelegen gedeelte verderop.
Als je huis daarentegen nu al het laagste punt is in de directe omgeving, gaat zelfs een drainage niet veel helpen.

Hoelang ligt dat vernoemde terras daar al ?
Misschien hebben ze bij de aanleg van het terras wel de oude drainagemaatregelen om zeep geholpen en er nog een hoop bouwpuin ondergegooid ?
Dat is dan een ideaal vergaarbekken om het omliggende water naar het huis toe te halen ...

Maar kijk inderdaad ook alle daggoten en hun ondergrondse afvoeren een s goed na.
Probeer eens een tuinslang in de dakgoot te leggen bij droog weer en kijk of het water in de afvoer loopt waar hij hoort te gaan (Putjes aan de straat, uitgang in een gracht of het riool)

G
OBL-Rien
Contacteer:

Bericht door OBL-Rien »

ritsaert snijder schreef:OBL-Rien,
ik vraag me af of het water dan een andere weg zal kiezen. Ik denk niet dat de druk toeneemt als je zo een kleine opening dicht maakt.
RS
Water is niet samendrukbaar, een kleine opening dichtmaken kan een groot drukverschil geven.
Maar zeker weten doe ik het natuurlijk in dit geval ook niet.

Ik denk dat Gandalf een goed punt heeft:
gandalf schreef:Volgens mij kan je deze piekbelastingen enkel tegengaan door een goede drainage rond het huis als die zodanig is aangelegd dat het water wordt afgevoerd of omgeleid naar een lagergelegen gedeelte verderop.
Als ik zo'n probleem had zou ik eerst een beeld van de ondergrond proberen te verkrijgen, en dan een gemakkelijker route voor het water aanleggen. Daarna de oude route dichtmaken voor alle zekerheid.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
tine

Bericht door tine »

Dank jullie wel, allemaal, voor de antwoorden.

Er kwam een rioolcamera aan te pas om de afvoeren na te kijken. Resultaat: de buis naar de riolering vertrekkend van een controleputje is verzakt => veel grondwater dat tegen de muur van de kelder botst en daar op de kleilagen een tijdje blijft hangen.

Zou dat het enige probleem zijn? De muren lijken goed droog, het water begint echt wel bij die aardingspin komt vanuit de grond, niet vanuit de muur zoals ik al zei. Bij de dooi van een aantal dagen geleden was er in de kelder een heuse stroming in het gootje dat van aan de plek van de pin langs de muur werd aangelegd. Gisteren was het droog, en dus geen noemenswaardige stroming. Er is dus een combinatie grondwater/aardingspin?

Dat gootje dateert blijkbaar van een 20-tal jaar geleden, blijkbaar wanneer de pin werd in de grond gestoken. Maar de eigenaar gooit wel alles op een hoopje, dus ik ben nooit helemaal zeker van de info en datering.

Ik zal die rioleringsafvoer laten herstellen, maar blijkt dat twee barsten in de gevel mogelijk op stabiliteitsproblemen wijzen ter hoogte van de kelder. Teveel aarde weggespoeld? Ik liet dan maar een stabiliteitsingenieur komen, maar die kan ook geen pasklaar antwoord geven. Hij raadt me aan een putje te graven in de kelder om te zien hoe diep de muur zit en of ze naar onderen toe verbreedt. Jongens, straks kan ik nog zwemmen in mijn kelder. Wie graag mee plonst, welkom! Indien de muur niet diep genoeg zot, moet ze met beton onderstut worden. En dan zou er een betonvloer komen. Maar ik ben helemaal ongerust omdat er moet uitgegraven worden, en dat brengt je nog dichter bij het grondwater. Dat grondwater hoort er niet te zijn, want huizen van 1800 staan zogezegd altijd op het droge.

Wat leerde ik inmiddels: een huis van 1800 daarvan is de structuur na 200 jaar wel versleten. Alles moet aangepakt worden. Dus moet je op alles voorzien zijn. Ook de dakspanten zijn zeker 30 cm naar het westen opgeschoven. Maar die lijken wel nog stabiel genoeg. Toch zal er moeten aan gewerkt worden. Je kan maar beter de spanten rechttrekken, als je een kamer onder het dak legt. Anders moet bij een latere dakrenovatie ook de kamer weer afgebroken worden. En dan begint alles weer van vooraf aan.

De stabiliteitsingenieur kon geen verband bevestigen tussen de aardingspin en de het binnenstromende grondwater. Enkele mensen vertellen me nochtans dat dat een verschijnsel is in de Fysica. hoe zou ik dat kunnen vinden en me daarover documenteren? De electricien zegt dat als hij de pin dieper inklopt en voldoende diep onder de grond laat zitten, het probleem zou kunnen ophouden. Maar hij is jong en tamelijk onervaren, en als de ingenieur niet zeker is, twijfel ik natuurlijk zeker.

Tot in de zwemclub!

Tine
ritsaert snijder

Oke,
Goed dat je een oorzaak hebt gevonden!
groet!

Ritsaert
willem

Bericht door willem »

tine,
verdiep je eens in "schuimbeton", heb het idee dat dit jouw oplossing is.
deleted

Bericht door deleted »

tine schreef: Enkele mensen vertellen me nochtans dat dat een verschijnsel is in de Fysica. hoe zou ik dat kunnen vinden en me daarover documenteren?
Of die mensen het bij het rechte eind hebben weet ik niet. Dat is niet van hieruit te beoordelen.
Maar hetgeen ze bedoelen zou je kunnen omschrijven als het principe van "communicerende vaten". ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de ... ende_vaten )
Als het water zich ophoopt aan één kant van een muur door de ondoordringbare ondergrond en door de muur die in de weg staat. Dan zal er onder het huis een opwaartse druk ontstaan in het water. Als er dan een doorgang is dan komt het water hier omhoog door die opwaartse druk. Hoe hoger het water aan de buitenkant staat, hoe hoger de opwaartse druk.
communicerende vaten.png
G
ritsaert snijder

Ja zo kan het natuurlijk, zal hier in het veen niet snel gebeuren maar in een rotsachtige omgeving kan dat natuurlijk wel.

Ga trouwens zelf een drainage ring om het huis leggen. Als het polderpeil hoog is dan komt de sloot angstwekkend dichtbij.

RS
groet!

Ritsaert
tine

Bericht door tine »

Dat lijkt me wel logisch, Gandalf. Alleen zou ik verwacht hebben dat het water ook via de muur naar binnen zou willen dringen. Zo'n muur in baksteen, met kalkmortel, zou dat waterdicht kunnen blijven onder die druk?

Een collega vertelt me ook over de waterdruk die hoger wordt door de vloer te bekleden met plavuizen of beton, en dat zo'n putje graven om de muur te inspecteren ook de druk kan wegnemen. Als ik te diep ga, vrees ik echter voor die communicerende vaten. Dan wordt het misschien veel erger. Ik ben helemaal niet zo'n bolleboos. Al die fysica lijkt me nu wel spannender als vroeger maar mijn kennis ervan is te fragmentarisch.

Er zijn helemaal geen rotsen in zicht hoor, Ritsaert. Maar natuurlijk zal er wel ergens een rotslaag zijn. Een helling komt wel van ergens. Maar onder het ven ligt toch ook een aardkorst? Ik dacht trouwens dat een ven juist ook ondoordringbare lagen onder zich had.

Nu, om terug te komen op dat inspectieputje, denken jullie dat ik geen rampen tegemoed ga als ik dat graaf? Ik ben een beetje bang domme dingen te doen door dat gebrek aan kennis. De akte is nog niet verleden, dus ik moet nog eventjes wachten met graven tot volgende maand. Tenzij ik er uitdrukkelijk toestemming om vraag natuurlijk.Maar daar ik twijfel, neem ik de tijd om het goed te overwegen.

Waarom die schuimbeton, Willem? Ik ken dat niet eigenlijk. En daar het huis vroeger wellicht droog stond, vraag ik me af of ik de kelder niet beter mooi zo laat. Misschien is hij zelfs droger in aangestampte grond (als ik dat verhaal van die druk en die plavuizen goed begrijp).

Tine
willem

Bericht door willem »

Op het werk hebben wij ook wel eens een firma gehad die ondergrondse wellen dichte met schuimbeton
en kregen het dicht, maar ook om jou fundatie te stabiliseren lijkt het me uitstekend spul.

http://www.fabercelbeton.nl/schuimbeton-celbeton.html
http://www.nbc-betonpompen.nl/noorder-i ... huimbeton/
http://www.schuimbeton.nl/
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Eerst die afvoerpijpen herstellen vooraleer zware bouwkundige maatregelen getroffen gaan worden.
Plaats reactie