Dacht ik ook meteen, en moest om je reactie lachen. Je weet dingen raak te brengen. Plaatje is ook leuk.Zoete inval wrote:Moet ik daaruit opmaken, dat het beter is dat vrouwen financieel afhankelijk zijn van hun partner zodat huwelijken beter stand houden. Omdat vrouwen uit economisch oogpunt in een relatie blijven zitten?
Ooit zat ik in een restaurantje in Laos. Ik was op de fiets op doorreis en veel toeristen kwamen daar niet. Niemand sprak er Engels behalve de leraar die werd opgehaald. De vragen werden via hem op mij afgevuurd. “Zou ik met een man uit Laos kunnen trouwen”. (een vrouw alleen roept altijd vragen op waar mijn man dan wel niet is) “Nee”, antwoorde ik, het hele restaurant lachen, leraar geshockeerd door zoveel botheid. “Waarom niet”? Ik:”Kook je wel eens?” Hij:” Nee, mijn vrouw werkt en we halen eten bij de stalletjes”. “ OK. Ik woon nu bij mijn vader en we koken allebei.” Nog meer gelach en ontsteltenis. Ik: “ Maak je wel eens schoon in huis?” “Nee, dat doet mijn vrouw.” “ Waarom doet je vrouw dat alleen?” ” Ik vind het niet leuk.” “ En je denkt dat je vrouw dat wel leuk vind? Je kan het toch ook samen doen, ik denk dat ze dat erg fijn zou vinden. Dat is waarom ik nooit met een man uit Laos zou trouwen. In Nederland maken mannen ook schoon en koken ze ook.”
Toch?
Ik weet niet of mijn cultuurlesje heeft bijgedragen aan een positieve beeld van NL of vrouwen…
@OBL-Rien, jouw aangehaalde artikeltje:
“The negative things we have read about the traditional sex roles in marriage have mostly been written by extraordinary, unusually intelligent, perhaps male-brained women saddled with poor matches.”
Pardon?
“…and those "stay-at-home moms" like my own”
Als je mensen met een andere kijk of levensstijl “Unusually intelligent” noemt, mag ik dan concluderen dat zij gewoon dom is.
“Let's explore the unfamiliar, rarely travelled road of childfree housewifery, from a variety of perspectives, to examine who wins and who loses.
From the husband's perspective, he has a person with whom he is strongly pair-bonded who has the time, freedom, energy, and cleverness to take care of him in all ways.
She may be an amazing cook, carefully attending to his tastes and health and challenging him with her creativity. She may ease his life and increase his comfort (and even status) by maintaining his clothing and their living quarters,
She may cut his hair, so that he need not pay a stranger for the privilege of being touched with instruments that touch the scalps of hundreds of other strangers. She has the time and energy to maintain her body and looks, and to engage in her own pursuits, creative and intellectual. If they had children, or if she were obliged to do a great deal of market labor, this would not be the case.
What other women do as expensive hobbies - cooking, sewing, knitting, aesthetic arrangement - she may engage as her main occupation.”
Let wel, ik vind het prima als er traditionele rollen zijn of juist niet. Zolang er maar bewust gekozen kan worden door zowel vrouw als man en het gewaardeerd wordt. Ik vind het een vooruitgang dat die keuze er nu is.
Ik herinner mij dat mijn ex mijn fiets uit elkaar zou halen omdat die het vliegtuig in moest (ik ben niet technisch). Hij wilde van een stuk hout, die trappers moesten ondersteunen, een stuk er af. Dus ik pak dat stuk hout loop naar de garage en haal met de decoupeerzaag het eraf. Zegt hij: “Wat heb ik nou weer een vriendin die zaagt”. En ik dacht:”Wat heb ik nou weer een vriend die dat raar vind.”
Er is wel verschil, maar ik wil niet in een hokje geduwd worden.Ik vind dat zowel mannen als vrouwen alles moeten kunnen doen zonder dat iets raar is.