Die secundaire beluchting is er eigenlijk nog wel, maar dan langs onder. Dit doet het veel beter dan die boven beluchting. Zodra ik dat boven-kanaaltje opende zakte mijn vlam in mekaar. Het zoog veel te veel lucht aan (waarschijnlijk door die afgasfan) Als er eigenlijk te veel SZ in de kachel geperst werd werkte die beluchting wel, maar zodra de vijzel stopte met SZ voeden zakte ook weer de vlam in mekaar. Dus anders gaan denken. Ik MOET een onderbeluchting hebben vooraan (waar het SZ in de brander komt)
Deze heb ik doorgetrokken tot tegen de riser. Simpel een plaatje in omgekeerde U vorm. Tot 2/3 van de lengte vol gaten geboord en op de bodem gelegd. De volle lengte van dat roostertje staat binnen de korste keren roodgloeiend Wat er door valt word richting riser gezogen. Dus geen as in de brandruimte
De riser, die staat opgesteld in de eigenlijke brandkamer van mijn ketel, waarvan het onderste gedeelte is opgebouwd uit steen (40cm) Daar staat dan een koker op van 8 X 8 cm, eveneens een 40cm lang. Dat stuk staal kleurt oranje/rood als het ding op dreef is.
Grootste voordeel met deze opstelling...als er geen warmte vraag meer is en de ketel (de afgasfan) stopt kan ik makkelijk anderhalf uur overbruggen. Het smeulende SZ is zonder een aparte ontsteking terug in gang.