Hoe verwarm je een centraal wonen-complex?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pietje
Moderator
Contacteer:

Hoe verwarm je een centraal wonen-complex?

Bericht door Pietje »

Ik vraag me af hoe om te gaan met het verwarmen van een meer-woningen-gebouw (centraal wonen in dit geval) met hout. Ga je voor elk huishouden een eigen kachel+buffer of doe je dat collectief en hoe verdeel je in dat laatste geval de lasten over de lusten.

Iemand een (interessante :wink: ) visie hierover? :D

Groetjes,
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Hoe verwarm je een centraal wonen-complex?

Bericht door kockie »

Ik heb er wel een visie over, of ie interessant is moet je zelf bepalen....

De vraag is ten eerste: hoe wil je gaan verwarmen? Wil je een cv systeem gaan gebruiken, of wil je met (massa)kachels gaan verwarmen. Als de keuze voor het 2e is, dan is het "ieder voor zich en god voor ons allen". Valt de keuze op een cv systeem met bijbehorend SWW bereiding, dan kun je eens na gaan denken over een centraal houtgestookt systeem.

Bij een wooncomplex kun je een centrale stookruimte creëren (gebeurt nu in appartementen natuurlijk vaak ook al met een gasketel) waar je een grote ketel met buffer kunt neerzetten. Bij een klein wooncomplex kan dat een "eenvoudige" stukhoutketel zijn, bij een groter complex misschien wel een houtsnipperketel. De vraag is natuurlijk: hoe ga je zoiets financieren en afrekenen. Heb je een VVE die eigenaar wordt van het systeem en waar iedereen aan afdraagt? Wat doe je met het hout? Verwacht je van iedereen dat ie gaat stoken (kan grandioos fout gaan), of ga je overal warmtemeters plaatsen, en is er een beperkte groep mensen verantwoordelijk voor het stoken.

Ik zou zelf niet kiezen voor iedereen een ketel en een buffer. Behalve dat het meer werk is voor iedereen, zit je de godganse dag met rokende schoorstenen, die niet allemaal even witte rook zullen laten zien. Bij een centrale stook is dat beter te regelen, verder zit je bij ieder een eigen ketel met veel hogere investeringskosten.

Misschien heb ik wel meer vragen opgeroepen dan antwoorden gegeven....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted

Bericht door deleted »

Pietje,

Zou het ook niet van de grootte het project en het type woning afhangen ?
En wie zijn de andere bewoners ? Familie of 'vreemden' ?

G
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Centrale ketel, afrekenen dmv caloriemeters...
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Het project wat ik voor ogen heb is een centraal wonen-project in het buitengebied. Je kan er van uit gaan dat die mensen elkaar (in elk geval tzt ;-) ) kennen. Woonunits voor 1, 2 of meer personen door elkaar.

De bedoeling is dat het gebouw 100 jaar gebruikt kan worden. Ergens in die 100 jaar komt het moment dat er niet genoeg gas meer uit de leiding komt om het huis warm mee te houden. Daarom ligt het in het plan om van begin af aan het gebouw in te richten dat het met hout (en zonnecollectoren) verwarmd gaat worden. Dat gaat de eerste jaren 8) een achteruitgang betekenen, want het vergt een hoop meer werk dan een gas-CV. Maar uiteindelijk is het huis wel warm te houden, waarschijnlijk in tegenstelling tot vele andere huizen... :?

Maar goed, ik wil de medebewoners een realistisch beeld geven van wat houtstook inhoudt, en hoe het in te richten is.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted

Bericht door deleted »

Nieuwbouw dus ?

Er staan in de buitengebieden nu ook al gebouwen die meer dan 100 jaar oud zijn en gebouwd werden voor het CV-tijdperk ...

G
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

We willen niet "terug" naar vroeger, maar "vooruit" naar vroeger :wink:
deleted

Bericht door deleted »

Tja ... de vooruitgang is niet te stoppen natuurlijk ...

Houdt er misschien rekening mee dat als de dag aanbreekt dat er geen gas meer uit de leidingen komt, de verwarming één van de laagste prioriteiten zal worden.

Eten, verwerken en bewaren ervan en water worden dan probleem nr 1.
En voor het gebouw wordt 'goedkoop' onderhoud en duurzaam (in de zin van vele jaren voordat iets moet vervangen worden) belangrijker dan het comfort in de koudste 20 dagen per jaar.
Ook het leefbaar blijven zonder energie-input zal (terug) belangrijk worden. Dit is een ander evenwichtspunt dan het comfort-optimum.

G
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Ik sluit mij geheel aan bij G. In de aanloop naar de dag dat er geen gas meer uit de leiding komt, gaat er op allerlei gebieden uitval plaats vinden. Prioriteiten worden verlegd. Zelfs het niet meer kunnen verkrijgen van iets banaals als een nieuwe cv regelunit uit een ver land is totaal onbelangrijk. Water en voedsel komen eerst. Terwijl je met hedendaagse techniek gebouwde verwarmingssysteem niet meer werkt door een relatief klein, maar kapot onderdeel.

Als je nadenkt over een toekomstig verleden, dan is bouwen met lokale materialen als stro/leem een must, vanwege de eenvoud en geweldige isolatie. RMH's om te koken en verwarmen zijn zeer zuinig. Hout en voedsel van eigen terrein of minstens op zichtafstand. Eigen waterbron(nen). Het best meteen terug naar een veel soberder leven, dat vermijdt een lange periode van inleveren en rouw. Het verscherpt het inzicht, zodat je altijd een paar stappen vooruit denkt.

Vooruit naar vroeger. Dan moet je goed kijken hoe ze het vroeger deden. Daarbij is bovendien in acht te nemen dat er een aantal behoorlijk roerige overgangsjaren zullen zijn. Dan is onderdeel zijn van een leefgemeenschap zeker een voordeel. Goed initiatief!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Is dit laagbouw of zijn dit appartementen?

Bij laagbouw kun je kiezen voor massakachels aangevuld met een centraal houtgestookt cv systeem. Met een kleine gas back up misschien.

Heb je gelijk een verdeling (en dus onafhankelijkheid) tussen centraal en decentraal. Met een ontwerp rond de massakachel en een goede isolatie kan je dan het grootste deel van het jaar met de massakachel rondkomen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie