Vervangen glas in jaren 30 woning Amsterdamse School stijl

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

avanw

Re: Vervangen glas in jaren 30 woning Amsterdamse School sti

Bericht door avanw »

Dank allen voor jullie reacties, toevallig net bedacht om een hygrometer aan te schaffen om het vocht sowieso eens goed te meten, andersom is het namelijk voor de houten vloer in deze droge tijden wellicht weer goed om een luchtbevochtiger te gebruiken, maar dat is vast een ander topic :-) Ik lees nog even mee in het topic van Mees over het Ruysdael glas. En nogmaals; we nemen alle tips mee, veel dank! Gelukkig hier wel begrip voor onze wens om de originele ramen te behouden, moet tot mijn grote spijt melden dat in onze straat niet iedereen er zo over denkt.... (van "kantel-kiep ramen" tot een soort reconstructie van dikke gele latten als roedeverdeling op dubbel glas :-())
deleted

Bericht door deleted »

Om hoeveel oppervlakte glas gaat het eigenlijk ?
En welke windrichtingen ?

En wat is de U-waarde van de muur waarin deze ramen staan ?

G
deleted

Bericht door deleted »

VanRuysdael glas.
In de visie die men ontwikkelt kan ik me helemaal vinden. Zoals onderstaand filmpje bijvoorbeeld:
Maar dan gaat het dus om het bestaande glas te vervangen door licht beter presterend glas.

Al is het me ook niet helemaal duidelijk in welke mate het bestaande glas dan al niet een even goede optie is.
Veel beter isoleert het niet.
UVstraling laat gewoon glas ook niet door.

Maar de visie die ze verkondigen klopt wel.
Helaas wordt daar dan veel minder naar geluisterd.
Vandaar ook weer voorzetramen enz van VanRuysdaelglas.... dat is niet waar deze filosofie om draait ... ("imo" zou OBLRien zeggen)

http://vimeo.com/12980920

En voor de duidelijkheid:
http://www.vanruysdael.com/upload/docum ... ncipes.pdf

Draait dus om de vochtbalans. "Constructie-in-balans" en "gezond-binnenklimaat" leg je niet in de weegschaal met andere argumenten.
Mees*

Bericht door Mees* »

Ik ben minder van de technische kant, maar heb het met onze voorzetramen redelijk voor elkaar denk ik.
Vocht is altijd een risico en dat weten ze bij Ruysdael blijkbaar ook, want ze hebben mij er mondeling nadrukkelijk op gewezen goed na te denken over de voorzetramen en mogelijke vochtproblemen; die we uiteindelijk gelukkig niet kennen, maar ik heb het gevoel dat we daarnaast redelijk ventileren.
deleted

Bericht door deleted »

Mees,

Kan je nog eens een linkje geven van je verbouwing. Vind het niet dadelijk terug.
Wat voor muren had jij? Was dat ook een haklfsteense buitenmuur ?
Of nog meer ter zake: hoe is de verhouding tussen isolatiewaarde van je geronoveerde ramen tov van je buitenmuren ?
Want om dat laatste draait het.

En condensatie in de muren kan je onmogelijk wegventileren. Dus het argument van ventileren dat altijd en overal opduikt is geen argument voor vochtproblemen in muren.
Al is goed ventileren natuurlijk wel een goede gewoonte !

G
Mees*

Bericht door Mees* »

Dag Gandalf,

De verbouwing is al 15 jaar geleden, daar heb ik helaas geen foto's van. De kachel en voorzetramen zijn er vorig jaar in geplaatst.
De muur: steens rijnformaat. Zeer zachte steen van waarschijnlijk voor 1600; gemetseld met klei.
Ik heb er een gipsplatenwand voorgezet aan de binnenzijde die geisoleerd is met 6 cm steenwol en een laag met 'dubbeltjesplasticfolie' (2 van de 4 muren in de kamer; de andere is een binnenmuur en de andere is vervangen door glas.
De stenen staan koud op de grond tot ongeveer 0,2m-mv, de onderste halve meter is daardoor zelden echt droog.
deleted

Bericht door deleted »

Dat is natuurlijk een gewaagde oplossing.
Maar jullie Nederlanders zitten nu eenmaal met zulke dunne buitenmuren dat het hoe dan ook een probleem is/blijft/wordt.
Had je die 6cm steenwol doelbewust zo beperkt gehouden ? Een berekend risico ?

Mees* schreef: gemetseld met klei.
Zuivere klei ? Heb het wel eens in het droge warme Zuid-Franrijk gezien.
Zou er hier geen kalk toegevoegd geweest zijn ?

G
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
En condensatie in de muren kan je onmogelijk wegventileren. Dus het argument van ventileren dat altijd en overal opduikt is geen argument voor vochtproblemen in muren.
Het vocht in jouw Zuidelijke muur krijg je er bijna niet uit. Maar het vocht in mijn 12 cm dikke Vechtstenen gaat er in een droge warme week helemaal uit.

Dan moet de condensatie wel ophouden...dat is vaak het probleem.
RS
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Dat neem ik aan. Maar het verdwijnt dan naar buiten toe.
Dat is door dampdiffusie en capillair vochttransport. Niet door het ventileren in de binnenruimte.

Vocht dat zou neerslaan op de muur, (zoals eventueel een muur van de TS), wordt door die muur geabsorbeerd en gaat er (zeker tijdens het stookseizoen) langs buiten uit. (in het beste geval)
Als dat echter veel is krijg je toch een natte muur.
Maar het blijft dus in ieder geval niet aan het oppervlak hangen. (zoals bij glas)

Ventileren helpt dan niet. De ventilatielucht raakt hoogstens het oppervlak. En de lucht waarmee geventileerd wordt is ook al niet van die aard qua temperatuur en RV dat hij makkelijk water aan een oppervlakte opneemt. (mocht het daar al blijven hangen, wat het niet eens doet)

Het gaat hier natuurlijk om het 'ventileren' van de kamer, niet van een spouw bij een dubbele buitenmuur. De TS heeft geen dubbele buitenmuur.
G
ritsaert snijder

G,
Oke, ik denk dat ik een vochtmeter ga plaatsen in de muur en is ga kijken wat een klein ventilatortje doet (lucht in de spouw tussen stenen en isolatie blazen).

RS
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

@Rits,

Welke muur bedoel je nu ? Jij had toch spouwmuren gecreëerd ? Je oude baksteen-muur is nu toch buitenblad geworden ?
Bovendien had je nog muurverwarming in het binnenblad. Dat verandert de zaak natuurlijk. Als de muur warmer is dan de binnenlucht droogt hij ook naar binnen toe op (naar de binnenruimte én naar de spouw). Bovendien zal er geen condens op ontstaan als hij warmer is dan de lucht ...

G
ritsaert snijder

G,
dat klopt allemaal, maar de meest kwetsbare muur is de voorgevel en die staat niet uit het lood maar die staat schreef! Zonder overstek. En daar zijn we in augustus mee gestart om hem schoon te bikken. Maar dat kwam niet af... Die muur is nu zo lek als een mandje...Daar ga ik wat mee doen, maar eerst natuurlijk overnieuw bezetten. Ik wou dat met trasskalk doen maar wat er nu op zit is op cementbasis. Dus daar twijfel ik nog over.

En die verwarming zit in de delen waar de balkenkoppen in zitten. daar maak ik me geen zorgen over. Want die hebben ook overstek van de rieten kap.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Oude muur die nu buitenblad geworden is ?
Westkant ?
Cement en tras maken het juist nog moeilijker om langs buiten op te drogen.

Is hij nu natter dan voorheen? (voor de geïsoleerde binnenschil)

G
ritsaert snijder

G,
tikje off topic...ik zal hem afsplitsen!
Het is de voorgevel die gericht is naar het Zuidwesten (het buitenblad). De voorgevel heeft geen overstek en staat naar binnen, hij regent dus in als het ware. Het onderste deel is in kruisverband (steens) het bovenste deel in halfsteensverband. Die gevel is altijd al nat geweest. Hij is in de jaren 40 behandelt met waterglas. Dat hielp onvoldoende en toe hebben ze hem een cementlaag gegeven en zijn ze hem gaan verven. De muur bleef water doorlaten.

Eind vorig jaar zijn we het cement er gaan afhalen, konden we niet afmaken.

We hebben daar nu een binnenmuur tegen aan gezet (zonder hout).

Mijn idee is om de muur zo waterdicht maar dampopen als mogelijk te behandelen aan de buitenzijde. Daarnaast de ventilatie optimaliseren. De spouw is van 5 cm tot 30 cm.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Mees*

Bericht door Mees* »

Gandalf,
6 cm isolatie..............daar denk ik 15 jaar later ook heeeeeeeeeeeel anders over. Al kun je met dezelfde dikte en huidige (niet eco) isolatiemiddelen al twee keer zoveel bereiken.
Het was toen meer een kwestie van een muur recht maken en isolatie was mooi meegenomen. Dat de woonkamer maar een 4 x 4 is/was (intussen iets groter) gaf ook niet zoveel mogelijkheden.

Bij mooi weer drogen de stenen inderdaad echt wel op, maar feit blijft dat een zachte steen heel gemakkelijk vocht optrekt. Een van de muren heb ik afgelopen zomer opnieuw gevoegd en hier en daar wat gerestaureerd. Gelijk maar besloten er een fundering onder te maken. De stenen zaten slechts 20 cm onder het maaiveld; nu heb ik er 60-70 cm beton onder zitten (gestort in mootjes van een halve meter omdat anders de muur als pudding in elkaar zou zakken).

Klei: m'n broer heeft op dat gebied wat letters gegeten (geschiedenis, bouw en dat soort dingen - docent en later architekt). Hij wist me te vertellen dat vanaf 1600 kalk een gebruikelijk bindmiddel werd en dat er daarvoor met klei gewerkt werd. Op oude kaarten richting die tijd komen we ons huis inderdaad tegen.
Veel armoedige boeren bouw van resten van andere bouwsels. Er hebben in de directe omgeving verschillende molens gestaan en ook daarvan komen we resten in het huis tegen (de wieken).
Plaats reactie