Kun je een olie cv zelf afstellen ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
guus

Kun je een olie cv zelf afstellen ?

Bericht door guus »

Het is misschien niet ecologisch verantwoord maar ik heb hier een olie gestookte cv ketel staan :fff .
Het is dan wel een hobby project (werkt ook als backup) en draait op frituurolie.

Nu zit ik met het volgende probleem de vlam slaat soms terug in de brander :shock: ,
op diesel kan ik hem "goed" afstellen zodat dit niet voorkomt.
De oude brander (die ten hemelen is) had dit probleem niet ?
Het is wel een hele oude brander van het merk Ruhr een foto staat hier onder.

Het volgende werkt in deze installatie :

De frituurolie wordt voorverwarmd tussen de 78 en 84 graden.
Er zit een "speciale" verstuiver in met een holle kern (anders komt er te weinig lucht in het mengsel en brand hij niet).
Ik heb de oliedruk ook al verzet dit helpt wel maar het kan ook zeer ernstig tegen werken ...... :mrgreen:
Na de ketel zit een extra warmtewissellaar om de rookgassen terug te brengen van 200+ graden naar ongeveer 100 graden.

Waar zou het probleem kunnen zitten waardoor de vlam achter de sproeier komt ?

Groetjes Guus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Dutch John

Re: Kun je een olie cv zelf afstellen ?

Bericht door Dutch John »

Een onderwerp waar je een heel forum voor kunt oprichten.... Met de huidige opstelling ga je niet ver komen. Zelfs Eckerle pompen gaan niet lang mee bij drukken boven 50 bar. Nozzles vergummen door de hete, plakkerige olie die bovendien vaak onvoldoende gefilterd is. Resultaat: veel storingen en een blauw rokende schoorsteen.

Je zult moeten gaan knutselen met een zogenaamde siphon nozzle: http://www.delavaninc.com/siphon.htm Zo'n ding werkt als een verfspuit. De olie verstuift in de nozzle met behulp van perslucht. Dus perslucht van ongeveer 1 bar moet voorhanden zijn. Verder is de olietoevoer kritisch, de flow moet heel constant zijn. Doseren kun je het best met een vaste opbrengstpomp of een constant olieniveau naast de brander.

Ultiem schone en betrouwbare brander is de combinatie van een moderne blauwe vlam brander met een siphon nozzle. Maar die zijn hier zeldzaam. Half Duitsland stookt nog olie. Hier is het passé en vind je alleen oude troep.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Tip kijk op duitse Ebay. Staat genoeg branders te koop van mensen die op pallets overschakelen.
Weet niet of het de juiste zijn.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
guus

Bericht door guus »

Nu ben ik niet eigenwijs aangelegt...... :mrgreen:

Maar als er vertelt wordt dat ik met deze opstelling niet ver kom 8) ga ik proberen verder te komen .
Het is een hobby project en hoeft niet 100% betrouwbaar maar wat minder rook door een uitgeblazen vlam is wel fijn.

Ik had eerst een kleiner keteltje maar dit was al kapot toen ik het kreeg en dus perfect voor een experiment .
Op de Macgyver manier was hij weer aan het werk te krijgen en nog een hele tijd plezier van gehad (ook op frituurolie) :wink:
Afgelopen zomer heeft deze brander het definitief begeven, het enigste dat niet stuk was was de nozzle die was een maand oud.
De huidige ketel is een maatje groter maar ik heb de nozzle overgezet van de oude brander.

Op diesel is het afstellen niet zo een groot probleem maar op PPO blijft hij "hikken" .
Zou dit kunnen doordat bij de oude brander meer gleufjes in de plaat om de verstuiver zaten ?
Nu zitten er maar 4 gleufjes in deze plaat.

Om nog even op de orginele vraag terug te komen :
Je hebt 3 instellingen van de brander ,als eerste de oliedruk dan de grove lucht instelling en ook nog een fijn instelling.
Wat is de "officiële" volgorde voor het instellen ?

Groet Guus
Tim

Bericht door Tim »

guus schreef:Op diesel is het afstellen niet zo een groot probleem maar op PPO blijft hij "hikken" .
Zou dit kunnen doordat bij de oude brander meer gleufjes in de plaat om de verstuiver zaten ?
Nu zitten er maar 4 gleufjes in deze plaat.
Vlampunt diesel 55grC
Vlampunt ppo 200-220grC

Viscositeit is ook erg verschillend. Je kan dus niets met de huidige brander, er zal echt iets anders op moeten.

Tim
Dutch John

De data van Tim geven het al aan: het spul wil maar moeilijk branden en is dikvloeibaar. Met zeer fijn vernevelen en voorverwarmen kom je een heel eind, maar dat voorverwarmen is aan limieten gebonden. Bovendien moet je niet vóór de pomp voorverwarmen, maar bij de nozzle. De bestaande voorverwarmelementen hebben te weinig capaciteit, dus je zult een manchetverwarming moeten zoeken. Verwarm je teveel, dan vergumt de nozzle. Blijf je onder deze grens, dan heb je veel meer druk nodig om het qua verneveling weer een beetje te compenseren. Dat betekent een stapel nieuwe pompen in de buurt van de brander hebben liggen, naast een doos nozzles. En dan wordt het duur stoken met een toefje chagrijn vanwege de storingen.

Als je niet wekelijks een storing en een koud huis wilt (vrouwen zijn dat -terecht- na drie keer beu) , dan zul je een andere constructie moeten nemen. Zo'n siphon nozzle kost 5 keer een gewone, maar hij verslijt niet en kan niet verstoppen. Fijn filteren hoeft niet meer, de oude friet eruit zeven is genoeg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Tim

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Fijn filteren hoeft niet meer, de oude friet eruit zeven is genoeg.
Of blijf bij vissenkoppen, veel fijnere olie.

Tim
guus

Bericht door guus »

Deze installatie is niet voor de hoofdverwarming maar als backup en tot nu toe heeft de brander alleen test gedraait :wink: .
En voor het stilzetten gespoeld met diesel tegen het vergummen.

Maar wat is dan het limiet van het voorverwarmen ??
Ik zit nu tussen de 78 en 84 graden.

De vorige brander verstookte diesel en ppo met de zelfde instellingen :shock:

Groet Guus
Dutch John

Guus,

Op welk punt heb je die temperatuur gemeten? Waar verwarm je voor? Ben je van plan elke koude start met diesel uit te voeren? Kan natuurlijk, maar ik zou mijn tijd investeren in iets dat altijd werkt. Zo je nu experimenteert is de rest van de wereld ook begonnen. En heeft het weldra opgegeven. Als je wilt gaan wielrennen, moet je een keer afscheid nemen van je geliefde driewielertje....
Google eens op "waste oil burner" en er gaat een wereld voor je open. Je huidige brander is prima als basis.

Terugkomend op je vlamhouder-vraag: probeer wat andere instellingen. Gewoon klooien met meer of minder lucht (al te vaak geef je teveel lucht) en de plaat ten opzichte van de nozzle verschuiven. Meestal wordt dit model vlamhouder gebruikt voor dikke olie (samen met de genoemde siphon nozzle; hier gemonteerd):

Afbeelding

Niet zozeer voor een betere verbranding, maar om de typische lange frietolievlam te verkorten en verwijden. Het spul brandt langzaam. Je wilt geen lange vlam, want een lange vlam raakt de relatief koude ketelwand en brandt niet schoon uit. Met de juiste afstellingen blijft de ketelwand op frietolie schoner dan op HBO of diesel.

Groet,
DJ
guus

Bericht door guus »

Hallo DJ,

De diesel gebruik ik om de pomp en verstuiver te spoelen zodat de ppo niet kan vergummen op die plaatsen.

Het experimenteren Is een beetje "fout" gegaan :fff
Ik heb een andere branderplaat met meer gleufjes op de brander gemaakt maar nu werkt de ontsteking niet meer :evil:
Eens zien of de trafo van de donor brander past ......

Als ik het makkelijk wil hebben dan moet ik maar een officiele brander kopen :mrgreen:

Groet Guus.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John schreef: Meestal wordt dit model vlamhouder gebruikt voor dikke olie (samen met de genoemde siphon nozzle; hier gemonteerd):
DJ,
Ben je weer aan het knutselen geslagen met die branders?
Ik heb nog een gloedjenieuwe Beckett brander liggen die ooit nog omgebouwd gaat worden.
En als ik dat brandertje van jou zie, krijg je er toch gewoon weer zin in!
Geloof toch dat ik maar een ombouwsetje aanschaf via ckburner.com
Of zijn er leveranciers dichterbij dat je weet?

@Guus,
Heb 1 1/2 jaar geleden ook een beetje testjes gedraaid met ppo en een gewone oliebrander (Danfoss).
Gaat wel een poosje goed, maar vraag niet hoeveel ellende dat bezorgd.
Startte ook op met diesel, en dan ppo bijmengen. Voorverwarmen deed ik met een oud frituurpannetje.
Heb hem zelfs gemonteerd gehad op mijn houtvergasser!
Je moet die testenergie nl. niet verspillen :mrgreen:
Gevolg: verstopte nozzles, onverbrande olie, in storing vallende pomp, en tenslotte wilde het hele apparaat niet meer functioneren.

IMG_2674.JPG
Ik sluit me aan bij DJ. Stop met deze setting, en bouw je brander om met een syphon-nozzle.
Want heel veel oliestokers hebben het zo ook gedaan, en kwamen tot dezelfde conclusie.
Want ook al is het hobby, het moet wel een keer perfect gaan werken.
Anders is het meer bezigheidstherapie.

Albert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Change, before you have to.
Dutch John

Albert,

Nee, geen geknutsel met branders meer sinds houtvergassing mijn pad is gekruist. Ik zie dat Craig inmiddels een eigen site heeft. Neem zijn preheatblok, dan verwarm je de olie op de juiste plek. Hij heeft dat blok een jaar of 7 geleden ontwikkeld voor Beckett branders en het is zo'n beetje de standaard, als je snel en goed aan de gang wilt. De nozzles zijn ook in Nederland verkrijgbaar, maar verder is het hier dunnetjes. Veel meer aparte dingen heb je trouwens niet nodig. Een instelbare pomp of een constant niveau systeem. De laatste met vlotter of beter: met een overloop. Als je het systeem gesloten wilt hebben, dan is de instelbare pomp de weg om te gaan. Het kan ook door de druk van de originele pomp terug te draaien tot een paar tienden bar. Maar dan laatste kan niet straffeloos bij iedere pomp. Bij een pompsysteem kun je een klein terugslagklepje in de nozzle bouwen, dat dichtslaat op het moment dat de brander stopt. Dan blijft er geen vette druppel hangen, die langzaam indroogt en de nozzle en vlamhouder vergumt.

Leuk en overzichtelijk project, zo'n branderombouw.

Guus,

Ontstekingstrafo's kunnen best wat hebben. Weet je zeker dat ie is doorgebrand? De besturingsmodule is gevoeliger. Altijd netjes af laten koelen alvorens weer in te schakelen. Als je drie keer achter elkaar snel inschakelt, dan is het einde oefening.

Groet,
DJ
guus

Bericht door guus »

Dutch John schreef:Ontstekingstrafo's kunnen best wat hebben. Weet je zeker dat ie is doorgebrand? De besturingsmodule is gevoeliger. Altijd netjes af laten koelen alvorens weer in te schakelen. Als je drie keer achter elkaar snel inschakelt, dan is het einde oefening.
Er zat lucht in het diesel gedeelte (de tank was leeg) dus....... :fff

Kan ik in plaats van de trafo de besturing over zetten :mrgreen:

Weer wat geleerd :oops:

Groeten Guus
Laatst gewijzigd door kockie op 01 feb 2013, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

@Guust,

Je hierboven aangehaalde quote is niet van mij maar van DJ!

Albert
Change, before you have to.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Albert, ik heb het aangepast.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie