Slecht rendement Buderus S161 houtvergasser
Moderator: Moderators
-
teun5
Slecht rendement Buderus S161 houtvergasser
Wij hebben nu enkele maanden een Buderus S161 houtvergasser 24KW met een 1000L buffervat wanneer de vloerverwarming en radiatoren warmte vragen kan deze houtketel de gevraagde warmte niet leveren. Volgens de installateur is 24KW ruim voldoende om ons huis te verwarmen.
Momenteel wordt de houtketel constant gestookt 24*7 ik vul hem 3 tot 4 keer per dag met droog eikenhout. Bij een buiten temperatuur van 0 graden heb ik volgende waardes op de ketel.
a. Rookgas waarde: 200 graden
b. Ketel waarde: 60 -70 graden
c. Buffervat boven: 38 – 45 graden
d. Buffervat onder: 28 -30 graden
Ik heb een test gedaan door de kranen van het buffervat te sluiten (geen warmte afgifte aan de cv) na 2,5 uur had ik volgende waardes.
a. Rookgas waarde: 200
b. Ketel waarde: 63
c. Buffervat boven: 62
d. Buffervat onder: 33
Het buffervat boven is nog nooit hoger dan 65 graden geweest.
Is dit normaal?
Is 24KW voldoende om een huis van 1200m³ te verwarmen?
Heeft iemand ervaring met de Buderus S161?
Mvg,
Teun
Momenteel wordt de houtketel constant gestookt 24*7 ik vul hem 3 tot 4 keer per dag met droog eikenhout. Bij een buiten temperatuur van 0 graden heb ik volgende waardes op de ketel.
a. Rookgas waarde: 200 graden
b. Ketel waarde: 60 -70 graden
c. Buffervat boven: 38 – 45 graden
d. Buffervat onder: 28 -30 graden
Ik heb een test gedaan door de kranen van het buffervat te sluiten (geen warmte afgifte aan de cv) na 2,5 uur had ik volgende waardes.
a. Rookgas waarde: 200
b. Ketel waarde: 63
c. Buffervat boven: 62
d. Buffervat onder: 33
Het buffervat boven is nog nooit hoger dan 65 graden geweest.
Is dit normaal?
Mvg,
Teun
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Slecht rendement Buderus S161 houtvergasser
Heb je een warmteverliesberekening van je woning? Pas dan is er een fatsoenlijk antwoord te geven op je vragen. Misschien is je ketel gewoon onderbemeten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
deleted
Eeuh Kockie,
Met het huis kortgesloten en enkel de buffer aan de ketel, moet hij theoretisch toch 1,16 kW verbruiken per graad Celcius van het bufferwater.
Stel dat de ketel "slechts" 20 kW effecief per uur produceert, dan zou na 2,5 uur de buffer toch+/_ 50°C heter moeten zijn dan de starttemperatuur ? En dat voor de volle 1000 liter.
Of heb jij daar een andere ervaring mee in de praktijk ?
G
Met het huis kortgesloten en enkel de buffer aan de ketel, moet hij theoretisch toch 1,16 kW verbruiken per graad Celcius van het bufferwater.
Stel dat de ketel "slechts" 20 kW effecief per uur produceert, dan zou na 2,5 uur de buffer toch+/_ 50°C heter moeten zijn dan de starttemperatuur ? En dat voor de volle 1000 liter.
Of heb jij daar een andere ervaring mee in de praktijk ?
G
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ehh, ik las het anders.... buffer afgekoppeld van de rest van het systeem. Hou het er maar op dat ik al een week griep heb.... Dan is de vraag: hoe warm is de buffer onder het midden en 10 cm boven de onderste thermometer. 2 Thermometers is wat weinig om iets fatsoenlijks over een buffer te kunnen zeggen. Ik heb er zelf om de 20 cm een sensor IN zitten (1 lange buis van boven naar onder)
Wat zegt de installateur?
Wat zegt de installateur?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
Johndc
Het valt mij bij deze ketel op dat de WW (warmtewisselaar) klein is tegenover de afgelegde weg der rookgassen.
Als mijn ketel 200° afgastemp zou geven gaat er een alarm af. Dan moet de WW gereinigd. Enheuuu....200°? da's stoken voor de paus hé!
Dus denk ik dat je WW ofwel vol creosoot hangt, of die WW is gewoon niet lang genoeg om de warmte uit je gassen te halen.
Een simpel truukje dat je kan toepassen is een labyrint in je afgaskanaal te plaatsen. Zodat de gassen gedwongen van links naar rechts moeten.
En dus een langere weg moeten afleggen. Twee stripjes plaatstaal iets smaller van mekaar houden dan de dikte van je afgaskanaal in de ketel.
Daar tussen las je enkele plaatjes die verspringen tegenover mekaar. Een 15cm van elkaar verwijdert.
Als mijn ketel 200° afgastemp zou geven gaat er een alarm af. Dan moet de WW gereinigd. Enheuuu....200°? da's stoken voor de paus hé!
Dus denk ik dat je WW ofwel vol creosoot hangt, of die WW is gewoon niet lang genoeg om de warmte uit je gassen te halen.
Een simpel truukje dat je kan toepassen is een labyrint in je afgaskanaal te plaatsen. Zodat de gassen gedwongen van links naar rechts moeten.
En dus een langere weg moeten afleggen. Twee stripjes plaatstaal iets smaller van mekaar houden dan de dikte van je afgaskanaal in de ketel.
Daar tussen las je enkele plaatjes die verspringen tegenover mekaar. Een 15cm van elkaar verwijdert.
-
Johndc
Net even gaan bijvullen en eens gekeken naar de temperaturen van de ketel. 70° water en 75° afgas. Wat wil zeggen dat ik binnenkort nog eens moet gaan vegen in dat ding. Want normaal houden die temperaturen gelijke tred.
-
JantjeV8
Die ketelwaarde is mijns inziens veel te laag. Met de stookkamer vol droog eikenhout moet je ketel eerder 75-85 graden water aan de buffer afgeven.
Heb je er wel een temperatuur by-pass tussen zitten? (Ladomat of hoe heet zo'n ding?)
Heb je er wel een temperatuur by-pass tussen zitten? (Ladomat of hoe heet zo'n ding?)
-
nooitgintijd
1200 m3 is een flink huis, afhankelijk van hoe het geisoleerd is heb ik dit gevonden(effe gegoogled):teun5 schreef:Is dit normaal?
De vuistregel voor het bepalen van het vermogen van een ketel is:
Bij een ongeïsoleerde woning: inhoud in m3 x 0,065: 1200 x 0,065=78kW
Bij een redelijk geisoleerde woning (bijv. tot 1985): inhoud in m3 x 0,055: 1200 x 0,055=66kW
Bij een goed geisoleerde woning (bijv. vanaf 1985): inhoud in m3 x 0,045: 1200 x 0,045=54kW
-
Johndc
Die 1200 m³ zal denkelijk een foutje zijn. Want dat lijkt al meer op een schoolgebouw. 
-
nooitgintijd
Dat lijkt me ook, maar mocht het toch kloppen mag er een keteltje bij..................
-
JantjeV8
Inderdaad, in een gemiddeld rijtjeshuis van 350m3 wordt een gasketeltje van ca30kW opgehangen.
Maat als die ketelwaarde zo laag ligt levert dat ding z'n vermogen toch helemaal niet?
Maat als die ketelwaarde zo laag ligt levert dat ding z'n vermogen toch helemaal niet?
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
JantjeV8 schreef: rijtjeshuis ... ca30kW.
Maar die 30 kW is dan vooral voor het tapwater.
-
Albert van WdJ
De fabrikant geeft aan dat je retourtemperatuur minimaal 65 graden C moet zijn. Zie deze link.teun5 schreef: Het buffervat boven is nog nooit hoger dan 65 graden geweest.
Dan stopt je ketel daar met gemak 10 graden of meer bij.
Een al eerder gestelde vraag:
Welk thermo-regelunit gebruik je daarvoor?
Albert
Change, before you have to.