Ritsaert, ik heb het langs alle kanten bekeken en het komt mij (te) duur uit. Ecologie is goed , maar economie telt ook mee vind ik. Ik heb op internet enkele firmas en richtprijzen gevonden om buitenmuren te isoleren. Kostprijs tussen 150 en 250 €/m². Het is nog maar de vraag of de waarde van ons huis evenredig stijgt .Wij hebben ongeveer 150 m² buitenmuur, maal een gemiddelde prijs ( en meestal ligt het eindtotaal nog wat hoger

) van 200€ = 30.000 €. Tel daarbij ofwel een speksteenkachel, of een Tigchel/tegelkachel . Plus breekwerk. BTW inbegrepen denk ik aan een totaalfactuur van ongeveer 40.000 eurootjes. Dit bedrag om gedurende 20 jaar ( en dan zijn we 80 jaar!) per winter 7 stére minder hout te verbruiken.
In feite lag mijn bedoeling eerst totaal anders. Wel niet het onderwerp, maar wij hebben dit najaar zonnepanelen laten leggen, net een beetje meer dan wij jaarlijks verbruiken, met de bedoeling van onze electrische verwarming meer te gebruiken en eventueel te vervangen door de nieuwe Aterno semi-accumulatie radiatoren.
Twee nadelen : 1) de radiatoren van Aterno zijn heel duur en ik vind weinig positieve commentaren op internet en
2) vind ik het niet helemaal correct om in de winter veel stroom te verbruiken terwijl de panelen dan net weinig stroom leveren.
En aangezien onze kachel toch aan vervanging toe is .....
Een nieuwe houtkachel ( beter rendement /zuiverder verbranding) type Jotul 500 kost mij ongeveer 2500 à 3000 €, naargelang de uitvoering en al dan niet geplaatst. Austroflam ( convectiekachel) kost nog een 1000 € meer.
Dan mag ik jaarlijks nog een 8-tal stère meer verbruiken gedurende 20 jaar......
Dus denk ik dat een nieuwe ecologischer/economischer( in verbruik) houtkachel in ons geval het best van toepassing is.
gr,
Danny