Warmteverlies buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Warmteverlies buffer

Bericht door kockie »

Het is inderdaad nogal wat, zeker als je het als kuubs hout wegzet.... Het ligt in de planning om de isolatie te verbeteren om de warmteverliezen te verminderen. Buffer in huis kan helaas niet, heb al nauwelijks ruimte voor de boiler :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mdethmers

Bericht door mdethmers »

K,

Moet de alu laag bij minerale wol niet altijd aan de warme kant geplaatst worden, in jouw geval de buffer dus? Zo werkt het in ieder geval wel als je bv. een zolder isoleert.

Groet,

MD
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik ben niet bepaald bang voor condens in de isolatie. Heb wel een hekel aan rondvliegende steenwolprutjes.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Johndc

Bericht door Johndc »

Zo kan je ook nog verder "bomen".
Hoeveel hout zou het schelen in al die kachels die een afgastemp. hanteren die hoger is dan de uitgaande temp. van je water?
Ik denk dat dit ook een serieuze "slok op de borrel" zou geven.
mdethmers

Bericht door mdethmers »

k,

Je kunt ook starten met radiatorfolie (met alulaag) strak om de buffer (kost wel wat) en dan de minerale wol met alu laag om de buitenkant. Of zoals ik zei, alulaag aan de binnenkant en het steenwol afdekken met.. afdekzeil of zo.

MD
holtere

Bericht door holtere »

@ Kockie,

Bij welke buffertemp meet je dergelijke verliezen die hier gehanteerd worden?
M.a.w. zijn verliezen altijd even groot bij een hoge of een lage buffertemp? Kan ik me niet voorstellen :?

Ben wel benieuwd!

Grz,
Holtere
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Er is nog ca 25 cm ruimte over voor extra isolatie, die zal naar verloop van tijd ongetwijfeld benut gaan worden. Na een hartig gesprek met CP heeft PIR de voorkeur gekregen, nu nog een partijtje op de kop tikken.... Er is dus letterlijk ruimte voor verbetering. De temperatuurdaling is een gemiddelde over de tijd. Ook denk ik dat slecht geisoleerde horizontale leidingen en appendages nog erg veel bijdragen aan afkoeling. Ook daar is nog veel te halen! Maar voor nu... die extra 7 kg maar even.
sathopper
Contacteer:

Bericht door sathopper »

kockie schreef:Er is nog ca 25 cm ruimte over voor extra isolatie, die zal naar verloop van tijd ongetwijfeld benut gaan worden. Na een hartig gesprek met CP heeft PIR de voorkeur gekregen, nu nog een partijtje op de kop tikken.... Er is dus letterlijk ruimte voor verbetering. De temperatuurdaling is een gemiddelde over de tijd. Ook denk ik dat slecht geisoleerde horizontale leidingen en appendages nog erg veel bijdragen aan afkoeling. Ook daar is nog veel te halen! Maar voor nu... die extra 7 kg maar even.
Isoleert prima PIR. Ik gebruik het ook regelmatig helaas niet echt Ecologisch materiaal:

Nadelen van PIR

PIR is een kunststofmateriaal waar bij de productie schadelijke en giftige stoffen worden gebruikt.
Het is bijna niet afbreekbaar. Bij het verwerken krijg je overal restjes die verder niet meer bruikbaar zijn,
verlies. Snijafval blijft aan je kleding “plakken” en is soms moeilijk te verwijderen.
Door de stijve structuur kan je het ook niet samendrukken of vervormen om perfect te laten aansluiten.
Het daarna opvullen met isolatieschuim is duur en als het op je kleding komt niet meer te verwijderen.
Met andere woorden, de ecologische voetafdruk is zeer groot.

citaat van: http://www.isolatie.net/pir-isolatie/
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik denk dat de eenmalige toepassing van een minder ecologisch materiaal, met sublieme eigenschappen ruimschoots gecompenseerd zal worden door de tijd dat het gebruikt wordt. Ergens zal een kwade gekozen moeten worden....
supersports400

Bericht door supersports400 »

De PIR snijresten die ik overhoudt (ook een kwestie van goed plannen) versnipper ik en dat gebruik ik als vulmiddel waar ik met PUR schuim afdicht.
Snijden doe ik langs een rei, en een lang los mes, geklemd tussen twee houden blokjes, dat snijd kaarsrecht. Ook goed inmeten, en klemmen plaatsen werkt mee. Beter twee dunne platen versprongen sandwitchen, dan 1 dikke laag. Nog beter drie dunne lagen, alle versprongen ten opzichte van elkaar.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

@ G,
Over de isolatiewaarden bij verschillende temperaturen (artikel), die minerale wol is dat rockwool (kan natuurlijk ook glas zijn). PUR staat in de eerste grafiek en doet het verrassend goed.
Ik twijfel of ik dit wel goed lees. Ik heb laatst de waarde van rockwool opgevraagd en dat deed het heel goed bij 80 graden.
RS
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Rits,

Ik las aanvankelijk de verkeerde grafiek. Als de isolatie 100% droog blijft valt het ook voor minerale wol nog goed mee voor temperaturen tot 100°C.
Lambda van 0,04 bij 20°C stijgt slechts tot 0,055 bij 80°C.
Het duidelijk dat verhoging van vocht een veel grotere impact heeft en dan cumuleert bij hogere temperaturen.
Eerder de situatie bij een zomerse dakisolatie dus dan bij een buffer (die verondersteld wordt geen vocht te lekken).

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of het glaswol, dan wel rotswol betreft.
Rotswol is wel beter bij brand, maar dat zegt niets over de isolatiewaarde.
Beide zullen het naar behoren blijven doen indien ze droog blijven.

Voor toepassingen in kachels, dus bij nog veel hogere temperaturen, moet je dan weer de gegevens gaan opzoeken, want dat geeft dan soms weer verbazende resultaten ...

G
ritsaert snijder

@G,
oke,
Weet jij het verschil in isolatiewaarde bij hogere temperaturen (van 100 tot 700 graden) tussen de bekende kachelisolatiematerialen; vermiculiet, keramische wol/superwool, rockwool?

@ Supersport
Je snijdt dus heel strak af en dan plaats je de platen koud tegen elkaar? Ik weet uit mijn oude huis dat PIR in 10 jaar aardig kan krimpen. Die naden gaan dan gewoon open staan. Ik weet ook dat de naden die ik 10 jaar geleden dichtgespoten heb nog heel aardig dichtzaten. Maar het belangrijkste inderdaad is om de platen te laten verspringen!
RS
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Zal ze eens terugzoeken.

De invloed van temperatuur op de thermal conductivity van appels in functie van de temperatuur (0 tot 60°C) heb ik wel:
http://www.old.international-agrophysic ... 6_1_43.pdf

Als je ooit niets anders meer hebt dan appels om te isoleren, kan je beter isoleren met Jonathan dan met Golden of Jonagold.
:mrgreen:
G
ritsaert snijder

G,
Ja het is absoluut aanbevelenswaardig om dit artikel over de thermische geleiding van appels eens buitengewoon grondig te lezen :lol: !
RS
groet!

Ritsaert
Plaats reactie