Warmteverlies buffer
Moderator: Moderators
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Warmteverlies buffer
Zoals misschien bekend is heb ik een houtvergassingsketel. Daaraan gekoppeld zit een buffer. Door uitgebreide temperatuurmetingen weet ik dat de buffer ca. 0.5 graad Celsius per uur afkoelt. Het leek mij wel eens leuk om het energieverlies te berekenen. De laatste keer dat ik dat deed was op de middelbare school, dus de kennis is wat roestig. Wil iemand mijn berekening controleren. Ik zal eerst een aantal constanten benoemen:
Soortelijke warmte (vloeibaar) water: 4186 J/(kg.K)
Inhoud buffer 2000 Kg (even aangenomen dat 1 liter overeenkomt met 1 Kg
temperatuurverlies per uur 0.5 graden
temperatuurverlies per dag 12 graden
1 kWh 3.600.000J
Energieverlies per uur: 4186*2000*0.5/3.600.000= 1,16 kWh Dus wordt 1,16 kW aan warmte verloren en dus aan de omgeving afgegeven
Energieverlies per dag: 4186*2000*12/3.600.000= 27,9 kWh
Klopt mijn berekening?
Soortelijke warmte (vloeibaar) water: 4186 J/(kg.K)
Inhoud buffer 2000 Kg (even aangenomen dat 1 liter overeenkomt met 1 Kg
temperatuurverlies per uur 0.5 graden
temperatuurverlies per dag 12 graden
1 kWh 3.600.000J
Energieverlies per uur: 4186*2000*0.5/3.600.000= 1,16 kWh Dus wordt 1,16 kW aan warmte verloren en dus aan de omgeving afgegeven
Energieverlies per dag: 4186*2000*12/3.600.000= 27,9 kWh
Klopt mijn berekening?
Laatst gewijzigd door kockie op 18 dec 2012, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanpassingen foutjes
Reden: aanpassingen foutjes
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
deleted
Re: Warmteverlies buffer
Klopt.
1 liter water 1°C opwarmen/afkoelen kost 1,16 Wh.
Hoe is je buffer geïsoleerd ?
G
1 liter water 1°C opwarmen/afkoelen kost 1,16 Wh.
Hoe is je buffer geïsoleerd ?
G
- supersports400
Hoi,
De berekening klopt, maar een aantal eenheden kloppen niet.
Ook is het netjes om de gebruikte formule even op te schrijven, zodat iedereen kan zien wat je hebt gedaan.
Q=m.c.(delta T)
waarin :
Q = warmtehoeveelheid [Joule]
m = massa (in dit geval van de vloeistof)
c = soortelijke warmte [J/(kg.K)]
delta T = temperatuurverschil [K]
Aangezien er geen toestandsverandering optreedt binnen het temperatuurgebied dat je waarschijnlijk bedoelt, hoef je deze niet mee te nemen in de berekening.
Je bufferinhoud is 2000 liter en bij benadering 2000 kg, dus niet 2000l/kg, daarnaast spreken we van dm3 ipv liter
Waar staat je buffer ? Als dat in een ruimte is die ook warm is (en dat ook de bedoeling is) hoef je eigenlijk niet te spreken over een verlies, maar over afgifte aan je omgeving. Je buffer kun je dan zien als verwarmingselement.
Als de buffer in een ruimte staat die niet verwarmd hoeft te worden, dan spreek je idd over energieverlies.
De berekening klopt, maar een aantal eenheden kloppen niet.
Ook is het netjes om de gebruikte formule even op te schrijven, zodat iedereen kan zien wat je hebt gedaan.
Q=m.c.(delta T)
waarin :
Q = warmtehoeveelheid [Joule]
m = massa (in dit geval van de vloeistof)
c = soortelijke warmte [J/(kg.K)]
delta T = temperatuurverschil [K]
Aangezien er geen toestandsverandering optreedt binnen het temperatuurgebied dat je waarschijnlijk bedoelt, hoef je deze niet mee te nemen in de berekening.
Je bufferinhoud is 2000 liter en bij benadering 2000 kg, dus niet 2000l/kg, daarnaast spreken we van dm3 ipv liter
Per uur bedoel je hier, staat wel correct in het lijstje.ca. 0.5 graad Celsius per afkoelt.
Waar staat je buffer ? Als dat in een ruimte is die ook warm is (en dat ook de bedoeling is) hoef je eigenlijk niet te spreken over een verlies, maar over afgifte aan je omgeving. Je buffer kun je dan zien als verwarmingselement.
Als de buffer in een ruimte staat die niet verwarmd hoeft te worden, dan spreek je idd over energieverlies.
Laatst gewijzigd door supersports400 op 18 dec 2012, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
l/kg was bedoeld als 2000 liter of 2000Kg niet als liter per Kg. Dit en het verlies per uur heb ik aangepast.
De buffer staat in een ruimte die vorstvrij gehouden moet worden en is nu geisoleerd met 16cm steenwol van de rol.
Straks verder, eerst zoontje van school halen....
De buffer staat in een ruimte die vorstvrij gehouden moet worden en is nu geisoleerd met 16cm steenwol van de rol.
Straks verder, eerst zoontje van school halen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
deleted
Met een alu laag aan de buitenkant ?
G
G
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ja, die alu laag zat er op toen ik het kocht.
Mijn voornemen is om er nog een tank bij te plaatsen van 4.5 kuub, die ook in 16 cm in te pakken, dan het geheel nog eens met 10-16 cm en evt nog een omkasting te maken met pir-platen.
Supersports: bedankt voor je formule! Die heb ik inderdaad gebruikt (en als bekend verondersteld).
Mijn voornemen is om er nog een tank bij te plaatsen van 4.5 kuub, die ook in 16 cm in te pakken, dan het geheel nog eens met 10-16 cm en evt nog een omkasting te maken met pir-platen.
Supersports: bedankt voor je formule! Die heb ik inderdaad gebruikt (en als bekend verondersteld).
- supersports400
Wel bekend bij mij, maar mischien niet altijd even bekend bij anderen 
Daarnaast is nauwkeurig werken met eenheden een goede controle voor jezelf dat er geen onzin staat.
En nu lijk ik wel een natuurkunde leraar
Daarnaast is nauwkeurig werken met eenheden een goede controle voor jezelf dat er geen onzin staat.
En nu lijk ik wel een natuurkunde leraar
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb een zelfde berekening losgelaten op mijn zonneboiler, die verliest max 2 graden per uur.
Inhoud 200L
"Verlies" 2 graden per uur
Met de bovengenoemde formule kom ik dan op 200*4186*2/3.600.000 = 0,465 kWh.
Is een stuk minder, maar heeft meer impact. Heb daar helaas erg weinig ruimte om extra te isoleren. Eerst maar eens beginnen met alle appendages beter te isoleren.
Mijn natuurkundeleraar was ook altijd zo to the point. Had toen best wel goede cijfers
Inhoud 200L
"Verlies" 2 graden per uur
Met de bovengenoemde formule kom ik dan op 200*4186*2/3.600.000 = 0,465 kWh.
Is een stuk minder, maar heeft meer impact. Heb daar helaas erg weinig ruimte om extra te isoleren. Eerst maar eens beginnen met alle appendages beter te isoleren.
Mijn natuurkundeleraar was ook altijd zo to the point. Had toen best wel goede cijfers
- supersports400
PIR of PUR (en goed afdichten met purschuim en purlijm) en als je een vierkante of rechthoekige boiler hebt : http://www.isodun.nl/ of zes-of acht-hoekige constructie opzetten met dit materiaal in combi met een ronde vorm.
-
deleted
Minerale wol is niet veel meer waard als isolator bij hogere temperaturen. (lambda halveert)
Zie grafiek blz 2 bovenaan: http://www.wevik.hu/fajlok/lambdavaltozas2.pdf
Pur zie ik er niet dadelijk tussen staan.
Met alu folie aan de buitenkant kan je het stralingdverlies decimeren. Bij hoge temperaturen halveert dit wellicht je verlies.
edit: even vekeerd gelezen. lambda gaat eerder van 0,04 naar 0,06 bij 80°C . Valt nog mee als de isolatie droog blijft.
Ik zou alu-folie eens proberen rondom het bestaande.
G
Zie grafiek blz 2 bovenaan: http://www.wevik.hu/fajlok/lambdavaltozas2.pdf
Pur zie ik er niet dadelijk tussen staan.
Met alu folie aan de buitenkant kan je het stralingdverlies decimeren. Bij hoge temperaturen halveert dit wellicht je verlies.
edit: even vekeerd gelezen. lambda gaat eerder van 0,04 naar 0,06 bij 80°C . Valt nog mee als de isolatie droog blijft.
Ik zou alu-folie eens proberen rondom het bestaande.
G
- supersports400
Ja, je hebt een punt, ik had me niet gerealiseerd dat het hier om hoge temperaturen ging 
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Bedankt Gandalf. Moet ik je titel al omdopen van forumfilosoof naar isolatieguru? De isolatie mag bij temperaturen van +80 graden wel als droog beschouwd worden lijkt me.
Maar goed, de 2e laag niet met minerale wol, maar met pir doen? Het zijn nogal uit de kluiten gewassen tanks, die vlak tegen elkaar komen te staan. Een gedeelte kan dus rechthoekig worden, moet alleen de bocht om aan de kopse kanten.
Maar goed, de 2e laag niet met minerale wol, maar met pir doen? Het zijn nogal uit de kluiten gewassen tanks, die vlak tegen elkaar komen te staan. Een gedeelte kan dus rechthoekig worden, moet alleen de bocht om aan de kopse kanten.
-
hildeelshof
Hoi,
Ik heb een vat van 600 liter
Ik heb een cv houtkachel van 7 kw aan waterzijde, kachel is continu 58 graden
Ik heb er 4 radaitoren en 2 vloerverwarming, de kachel kan het niet aan
Hoelang mag het duren voor dat het vat 70 graden is
Kun je het mengventiel ook bijstellen
Volgens mij duurt het veel te lang, wel 8 uur opwarmen zonder warmte afname
Heeft iemand een idee
Heeft iemand een idee
-
Johndc
Hilde, je kan veel beter een eigen topic openen ipv hier je probleem te melden.hildeelshof schreef:Hoi,
Heeft iemand een idee
En die 7Kw (om dan toch maar hier te antwoorden) is duidelijk te weinig.
Maar best je eigen draadje opstarten.
-
Dutch John
Met een rendement van 100% betekent dat 7 kg hout per dag voor de mussen en muizen. Leidingverliezen niet meegenomen. Stel 170 dagen per jaar stoken: ongeveer 1200 kg; pak 'm beet 3 tot 4 kuub hout per jaar. Dat is nogal wat. Niet zozeer in de zin van de arbeid je ervoor moet verrichten, dat valt wel mee. Maar hout wordt een keer schaarser en duurder.kockie schreef: Energieverlies per dag: 4186*2000*12/3.600.000= 27,9 kWh
Misschien had de buffer beter in de woonkamer gestaan?
Ik grap erover, maar in feite is het treurig. We stoken onze huizen met centrale verwarming om met één stookplek meerdere ruimtes te verwarmen. Die extra ruimtes buiten de paar hoofdruimtes vreten nogal wat rendement. Ik herinner mij m'n ouderlijk huis. Twee gashaarden in keuken en woonkamer. Snel warm en zuinig. Koude slaapkamers, dat wel. Toen kwam er cv. Een verdubbeling van het gasverbruik. Niet dat de slaapkamers toen wel verwarmd werden. De badkamer wel, en de bijkeuken. En dat kost dan ineens dubbel zoveel....
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-