CV gebruiken om buffer op te warmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
firework_409

CV gebruiken om buffer op te warmen

Bericht door firework_409 »

Hallo,

Sinds vorig jaar ben ik van plan om een hout gestookte Cv-installatie te kopen/aanleggen/gebruiken. viewtopic. http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2226

Helaas door geld gebrek is het er afgelopen jaar niet van gekomen, maar we schieten al op met sparen, dus volgend jaar lijkt zeer haalbaar.

Het programmeren van de arduino gaat goed en ik heb al een probeersel voor de nieuwe kachel gemaakt. Al knutselend (je bedenkt tientallen projecten) ook meteen een schakeling gemaakt die de CV van de vloerverwarming uit zet als er geen warm water is, maar wel eens per X tijd de pomp aanzet om vastlopen te voorkomen. (heeft niets met de houtkachel te maken, maar wel energie besparend)

Maar nu de kachel en spullen niet gekocht zijn, blijf je doorlezen om te zien of er nog betere oplossingen voor de opstelling te verzinnen is, zo kom je ook wel eens iets afwijkends tegen.

We willen een NordicFire suprema aanschaffen, toen ik door hun documenten ging kwam ik een schema tegen dat volgens mij erg ongebruikelijk is. Zij sluiten in een van hun opties de CV ketel aan op het buffer en de radiatoren en vloerverwarming halen dus altijd hun water uit de buffertank.

Ik ben dit volgens mij 1 keer eerder in dit forum tegen gekomen, maar kan dat niet meer vinden.

Het lijkt mij in eerste instantie ongunstig, omdat je steeds het bovenste gedeelte opwarmt, ook als er weinig warmte gevraagd wordt. Misschien valt het mee, omdat je het buffer geïsoleerd hebt. Wat is het voordeel? Dat de CV als hij moet bijspringen langer draait? of iets anders?

Ben nieuwsgierig of er mensen zijn die het zo hebben en wat hun ervaring er mee is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben86

Re: CV gebruiken om buffer op te warmen

Bericht door Ben86 »

Ik heb het zelf nog niet zo maar dat staat wel op de planning.

Zelf heb ik een Prity CV houtkachel welke 21 kw aan het water afgeeft en 5 kw aan de ruimte. De kachel is gekoppeld aan een buffervat van 2000 liter. In de toekomst wil ik mijn cv aan mijn buffervat koppelen zodat deze het bovenste deel van het buffervat op temperatuur kan houden. Enkele voordelen:

- in mijn geval is mijn CV-ketel ver overbemeten (35KW) waardoor in het tussenseizoen de ketel enorm pendelt (ook al heb ik het vermogen teruggeschroeft naar 10kw (minimale)
- omdat de CV-ketel de top warm gaat houden, zul je op een bepaald niveau in het vat een sensor moeten plaatsen welke bijvoorbeeld onder de 35 graden de ketel inschakelt. Hierdoor kan de CV-ketel in 1 lange stookbeurt de top weer op temperatuur brengen zodat de HR-ketel optimaal kan profiteren van condensatie (de ketel kun je bijvoorbeeld 50 - 30 laten stoken).
- daarnaast kun je, door de CV-ketel en houtkachel aan te sluiten op het buffervat, allebei de warmte opwekkers tegelijk gebruiken. Zodra de houtkachel het vat op temperatuur maakt of heeft gemaakt springt automatisch de cv ketel niet meer bij zonder gekke schakelingen / relais nodig te hebben
- sommige CV-ketels springen in storing als deze warmer retour water krijgen dan de aanvoer; ook dit probleem heb je niet (meer)
- mocht je in de toekomst ook je tapwater via het buffervat willen laten voorverwarmen dan is dit snel gerealiseerd (uitgaande dat je de CV-ketel in de buurt van het buffervat plaatst)
- mocht je in de toekomst zonnecollectoren, heatpipes of een warmte pomp willen plaatsen dan is dit ook geen enkel probleem

Mijn buffervat koelt in een nacht 2 - 3 graden af (mijn buffervat staat in de garage welke ik momenteel niet verwarm) bij een vat temperatuur van 50 graden. Mocht je je vat in een ruimte zetten die je normaal gesproken wel zou verwarmen dan is de afkoeling van het buffervat geen "weggegooide" warmte aagezien de ruimte waarin deze staat hier van profiteert.
vacuumbuis

Bericht door vacuumbuis »

Johndc schreef:Wat is de bedoeling van deze quote als ik vragen mag?
Bijlage:

http://members.home.nl/duberg/Zonnecoll ... lector.htm
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 18 jan 2013, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bijlage link gefixed, Cp mm
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

firework_409 schreef: Het lijkt mij in eerste instantie ongunstig, omdat je steeds het bovenste gedeelte opwarmt, ook als er weinig warmte gevraagd wordt. Misschien valt het mee, omdat je het buffer geïsoleerd hebt. Wat is het voordeel? Dat de CV als hij moet bijspringen langer draait? of iets anders?
Het heeft in dit schema te maken met de sanitair warmwater (SWW) bereiding. Via de hoge spiraal wordt dat gemaakt. Dan moet er wel warmte in het buffervat zitten. Er zijn vanzelf ook dagen dat je geen hout stookt, en ook geen zonnewarmte via de collectoren aanwezig is. Dan zou je buffer afgekoeld kunnen zijn. En zonder dat de cv de bovenkant van de buffer warm houdt, kun je dus alleen nog koud douchen.

In dit schema gaat men er dus ook vanuit dat je geen cv met eigen SWW bereiding hebt.

Albert
Change, before you have to.
firework_409

Bericht door firework_409 »

Ok bedankt voor de toelichting. Het is een stuk duidelijker.

Ik heb nu een losse zonneboiler en zit nog te denken hoe ik dat ga koppelen, dus hoe de hele warmwater voorziening wordt. dat wordt ook nog van belang voor de uiteindelijke boiler/opstelling keuze.

is het trouwens zo dat als ik de CV rechtsreeks op de buffer aansluit (zoals op het schema) dat door de stroming de lagering in het vat verstoort wordt en dus niet plaats vindt. Ik neem aan dat dit toch met een redelijk debiet door de CV stroomt.

Marcel
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Het cv-water zal inderdaad zeker redelijk vlot de buffer instromen. Maar dat doet de pomp van een hout-cv niet veel anders.
Bovenin zal even menging plaatsvinden, maar op een bepaald moment zal de kop van de buffer toch heet zijn. Dan mengt dat niet met lagere waterlagen.
(Als het goed is zal die cv-pomp toch geen draaikolken in je buffer veroorzaken :? )

De aan en afvoer van de cv zit ook niet voor niets vrijwel bovenin de buffer.
Eigenlijk wordt dus alleen op die hoogte de buffer verwarmt door de cv.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie