Koude schuur icm koelvriescombinatie
Moderator: Moderators
-
Jst
Koude schuur icm koelvriescombinatie
Wij hebben in onze schuur een koelvriescombinatie staan. Nu staan koelvriescombinaties er om bekend dat ze bij een temperatuur lager dan 7 graden boven nul af slaan. Toen dit vorig jaar een aantal keren is gebeurd (koude periode in januari/februari), hebben we dit met een vectorkachel opgelost.
Echter, toen de energierekening kwam schrokken we ons rot, 350 euro bijbetalen. Het grootste deel hiervan komt denk ik op het conto van de kachel.
Hierdoor hebben we besloten de schuur te gaan isoleren. De muren (enkelsteens aan de buitenkant) en het plafond zijn met dik isolatiemateriaal geïsoleerd en we dachten/hoopten dat dit voldoende zou zijn. Hiervan zou ook de woonkamer, waar de schuur aan vast zit, profijt van hebben, dus minder stoken.
Maar helaas, na een aantal koude nachten merken we toch dat onze koelvriescombinatie er weer moeite mee heeft en bij tijd en wijle af slaat.
Mijn vraag is; wat nu het beste te doen om de kou buiten de deur te houden? De grootste boosdoener is nu denk ik nog de deur, waar enkel glas in zit. Maar zal het voldoende zijn om hier dubbel glas in te zetten? Of is het plaatsen van een extra plexiglas-plaat voor het raam voldoende? Of een dik gordijn ophangen?
Of is het beter een leiding door te trekken en een radiator in de schuur te plaatsen?
Veel opties, met alle hun eigen kostenplaatje. We zijn al ruim 300 euro kwijt aan het isoleren, dus het moet wel lonen. Vast bedankt voor jullie reactie!
Echter, toen de energierekening kwam schrokken we ons rot, 350 euro bijbetalen. Het grootste deel hiervan komt denk ik op het conto van de kachel.
Hierdoor hebben we besloten de schuur te gaan isoleren. De muren (enkelsteens aan de buitenkant) en het plafond zijn met dik isolatiemateriaal geïsoleerd en we dachten/hoopten dat dit voldoende zou zijn. Hiervan zou ook de woonkamer, waar de schuur aan vast zit, profijt van hebben, dus minder stoken.
Maar helaas, na een aantal koude nachten merken we toch dat onze koelvriescombinatie er weer moeite mee heeft en bij tijd en wijle af slaat.
Mijn vraag is; wat nu het beste te doen om de kou buiten de deur te houden? De grootste boosdoener is nu denk ik nog de deur, waar enkel glas in zit. Maar zal het voldoende zijn om hier dubbel glas in te zetten? Of is het plaatsen van een extra plexiglas-plaat voor het raam voldoende? Of een dik gordijn ophangen?
Of is het beter een leiding door te trekken en een radiator in de schuur te plaatsen?
Veel opties, met alle hun eigen kostenplaatje. We zijn al ruim 300 euro kwijt aan het isoleren, dus het moet wel lonen. Vast bedankt voor jullie reactie!
- Pieke
Re: Koude schuur icm koelvriescombinatie
Het meest eenvoudige lijkt me om de installatie te verplaatsen, of iig de temperatuursensor/thermostaat.
Je verteld dat je flink geisoleerd hebt,maar dus nog daalt de temperatuur onder de 7 graden?Voor de enkelglasdeur kan vervolgens een gordijn of noppenfolie wel wat extra winst opleveren.
Gr. Pieke
Je verteld dat je flink geisoleerd hebt,maar dus nog daalt de temperatuur onder de 7 graden?Voor de enkelglasdeur kan vervolgens een gordijn of noppenfolie wel wat extra winst opleveren.
Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
-
Jst
Verplaatsen is geen optie ivm ruimtegebrek. Gaan knoeien met de temperatuursensor lijkt me niet verstandig.Pieke schreef:Het meest eenvoudige lijkt me om de installatie te verplaatsen, of iig de temperatuursensor/thermostaat.
Gr. Pieke
De muren en het plafond zijn nu goed geisoleerd ja, en ik had gehoopt dat dit voldoende zou zijn. Maar met koude dagen zoals de afgelopen dagen het geval was, is het schijnbaar alsnog te koud in de schuur. Dit komt waarschijnlijk omdat er geen warmtebrug aan de kant van de deur is (?)
- benthuis
- Moderator
Door isoleren verdwijnt de warmte langzamer, maar als je niet stook in deze ruimte is de energie een keer weggelekt.
Heb mijn enkelsteens aanbouw rigoureus geïsoleerd, op het zoldertje vriest het, beneden is het met de tussendeur dicht 10 graden.
Hiervoor kon ik deze ruimte alleen warm houden met een joekel van een radiator op standje "sambal"
Nu kan ik af met een kiertje op de tussendeur.
Zult dus toch energie moeten toevoegen in de schuur. Op de korte termijn voor mijn gevoel dus alleen mogelijk met de kachel (op een veel lagere stand dan voorheen)
Lekker luxe probleem als je het zo bekijkt! Heb hier het zelfde probleem. Heb geen goede plek voor het bewaren van mn groente.
Als het vriest, verwarm ik mn bijkeuken, die normaal fungeert als voorraadhok... (wat zou ik graag een kelder hebben!!)
Heb mijn enkelsteens aanbouw rigoureus geïsoleerd, op het zoldertje vriest het, beneden is het met de tussendeur dicht 10 graden.
Hiervoor kon ik deze ruimte alleen warm houden met een joekel van een radiator op standje "sambal"
Nu kan ik af met een kiertje op de tussendeur.
Zult dus toch energie moeten toevoegen in de schuur. Op de korte termijn voor mijn gevoel dus alleen mogelijk met de kachel (op een veel lagere stand dan voorheen)
Lekker luxe probleem als je het zo bekijkt! Heb hier het zelfde probleem. Heb geen goede plek voor het bewaren van mn groente.
Als het vriest, verwarm ik mn bijkeuken, die normaal fungeert als voorraadhok... (wat zou ik graag een kelder hebben!!)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
Jst
Er moet inderdaad warmte bij, maar deze warmte trekt dan wel weer sneller weg omdat er enkel glas in de deur zit. Dus ik vraag mij af of dit voldoende zal zijn om de temperatuur op zo'n 10 graden te houden? (de termostaat staat op 16/17 graden als we er niet zijn en gaat bij thuiskomst naar 20/21 graden)
- supersports400
Mijn situatie is vergelijkbaar, de (halfsteens) garage heb ik 8 jaar geleden geïsoleerd met 3 lagen gecacheerd 40 mm dik PUR (totaal dus 120 mm). De PUR platen heb ik gebruikt gekocht, en op maat gesneden. Ook heb ik jaren geleden een gebruikte stork air WTW geplaatst in de garage, bij wijze van experiment. Ook heb ik een geïsoleerd dubbel raam laten monteren in de deur, dat scheelde erg veel. Op dit moment zitten er voor het raam ook nog twee lagen PUR (80 mm dus). De ijsbloemen staan inmiddels tussen PUR en raam, een teken dat het PUr goed isoleert.
Uit tactische overweging een grote vriezer in mijn garage gezet. De rechter wand staat al tegen de PUR wand, de linker wand is ook ingepakt met 120 mm PUR. De deur is inmiddels ook geïsoleerd met 80 mm pur. Ook heb ik zoveel mogelijk warmte producerende apparaten in de garage geplaatst zoals bv router.
Het energie verbruik (van de vriezer) is inmiddels 65% lager dan toen de vriezer in de keuken stond, de vriezer staat op -24 graden.
Zonder bij-verwarmen blijft de garage altijd boven de 13 graden Celsius, ook in een langdurige koude periode (zoals nu). In de garage zitten verder geen ramen, dus de zon heeft er ook geen toegang.
Aangezien de garage is gebouwd op een laag beton (0,5 meter dik), en het beton direct in de grond is gestort, komt de meeste kou van de vloer. Daarom heb ik ook de vloer geïsoleerd met een 40 mm dikke laag pur. Dit had ik veel dikker willen hebben, maar meer was niet mogelijk.
Uit tactische overweging een grote vriezer in mijn garage gezet. De rechter wand staat al tegen de PUR wand, de linker wand is ook ingepakt met 120 mm PUR. De deur is inmiddels ook geïsoleerd met 80 mm pur. Ook heb ik zoveel mogelijk warmte producerende apparaten in de garage geplaatst zoals bv router.
Het energie verbruik (van de vriezer) is inmiddels 65% lager dan toen de vriezer in de keuken stond, de vriezer staat op -24 graden.
Zonder bij-verwarmen blijft de garage altijd boven de 13 graden Celsius, ook in een langdurige koude periode (zoals nu). In de garage zitten verder geen ramen, dus de zon heeft er ook geen toegang.
Aangezien de garage is gebouwd op een laag beton (0,5 meter dik), en het beton direct in de grond is gestort, komt de meeste kou van de vloer. Daarom heb ik ook de vloer geïsoleerd met een 40 mm dikke laag pur. Dit had ik veel dikker willen hebben, maar meer was niet mogelijk.
- benthuis
- Moderator
Ik kan geen cijfers geven, maar dat raam heeft bij mij veel gedaan!Jst schreef:Er moet inderdaad warmte bij, maar deze warmte trekt dan wel weer sneller weg omdat er enkel glas in de deur zit. Dus ik vraag mij af of dit voldoende zal zijn om de temperatuur op zo'n 10 graden te houden? (de termostaat staat op 16/17 graden als we er niet zijn en gaat bij thuiskomst naar 20/21 graden)
Heb vorige maand het laatste enkel glas raam vervangen voor HR++
Verschil is voelbaar, minder tocht als de deur op een kier staat.
Hieruit concludeer ik, minder temp verschil...
Kosten waren nog geen 100 euro inclusief plaatsen.
-
Jst
100 euro voor hoeveel m2? Ik heb een aanbod van 250 euro voor een kleine 2 m2, vond ik aardig aan de prijsbenthuis schreef:Ik kan geen cijfers geven, maar dat raam heeft bij mij veel gedaan!Jst schreef:Er moet inderdaad warmte bij, maar deze warmte trekt dan wel weer sneller weg omdat er enkel glas in de deur zit. Dus ik vraag mij af of dit voldoende zal zijn om de temperatuur op zo'n 10 graden te houden? (de termostaat staat op 16/17 graden als we er niet zijn en gaat bij thuiskomst naar 20/21 graden)
Heb vorige maand het laatste enkel glas raam vervangen voor HR++
Verschil is voelbaar, minder tocht als de deur op een kier staat.
Hieruit concludeer ik, minder temp verschil...
Kosten waren nog geen 100 euro inclusief plaatsen.
-
deleted
JST,
Is dat professioneel gebruik ? Of gewoon een huishoudelijk toestel ?
Vindt het eigenlijk wel frappant dat je moet gaan isoleren om de koude buiten te houden om vervolgens koude te gaan produceren ...
Kan je niet gewoon de achterkant van het toestel met wat isolatieplaten isoleren? Eventueel met een klep die je pas dichtzet als het onder een bepaalde temperatuur zakt in de garage.
G
Vindt het eigenlijk wel frappant dat je moet gaan isoleren om de koude buiten te houden om vervolgens koude te gaan produceren ...
Kan je niet gewoon de achterkant van het toestel met wat isolatieplaten isoleren? Eventueel met een klep die je pas dichtzet als het onder een bepaalde temperatuur zakt in de garage.
G
-
Jst
Is gewoon voor thuisgebruik. En dat het frappant is is een feit, maar daarmee blijft het probleem welGandalf schreef:JST,
G
-
deleted
Misschien moet je gewoon op zoek naar twee aparte (gebruikte) toestellen.
Een diepvrieskist gaat bij die temperaturen niet afslaan en een frigo mag afslaan als de 7 graden bereikt wordt...
G
Een diepvrieskist gaat bij die temperaturen niet afslaan en een frigo mag afslaan als de 7 graden bereikt wordt...
G
-
hein uut mooi drente
Weet niet waar je woont JST maar volgens mij word je zwaar vern***** voor dat geld.Jst schreef: Ik heb een aanbod van 250 euro voor een kleine 2 m2, vond ik aardig aan de prijs
Ik heb hier een offerte liggen van 75 euro per m2.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
- benthuis
- Moderator
PB van gemaakt